Govâjdia din deceniile trecute, locul de vis pe care legendele îl leagă de Turnul Eiffel

O legendă veche, controversată, spune că în furnalul de la Govâjdie s-a produs fonta necesară realizării unor elemente din baza turnului Eiffel. Nu se cunoaşte originea relatării, însă decenii la rând, legenda furnalului care a produs fontă pentru turnul din Paris s-a perpetuat, ajungând chiar în manualele de specialitate, dedicate industriei siderurgice.

govajdia„Despre furnalul de la Govăjdia circulă în momentul de faţă legende, dintre care cea mai interesantă, dar şi cea mai bizară, este că picioarele Turnului Eiffel din Paris ar fi fost turnate din fonta produsă aici. Dar mai captivant decât legendele este însuşi furnalul, vechi din 1806, care stă încă în picioare, asemenea unui patriarh al furnalelor, cu o arhitectură ciudată, aducând mai mult a biserică decât a edificiu industrial. Nu ar fi lipsit de interes ca sugestia ca aici, la furnalul de la Govăjdia, să ia naştere un mic muzeu care să oglindească evoluţia siderurgiei hunedorene, spre a servi ca mijloc de instruire a tineretului şi ca pioasă preţuire a muncii meşterilor vechi”, relata scriitorul Vasile Nicorovici, într-un reportaj despre Hunedoara anului 1975.

govajdia (2)Govâjdia îi impresiona pe călătorii care ajungeau aici în urmă cu jumătate de secol. „De la Sinaia am sosit astăzi la ora 9:00 la Hunedoara, cu un tren mic al uzinelor de la Minele de fier Ghelar, pe o vale minunată, printre stânci şi munţi mici, prin tuneluri şi viaducte cu privelişti ca în basme. Am urcat cu maşina gâfâind până la Govăjdia, o mică Sinaie risipită pe o rază de câţiva kilometri, pe vale, pe pante şi pe vârfuri ca nişte petale de flori de vis, căzute din cer la întâmplare, atrase poate şi de muzica ritmată a apelor şi cascadelor de aici, ce prin turbinele lor împrăştie bucuroase lumină prin toate satele”, era descris locul, într-o carte poştală semnată de Matilda şi George, doi ploieşteni care au vizitat Hunedoara în 1955.âMonumentul istoric simbol al Hunedoarei
Govăjdia se află într-una din văile din Ţinutul Pădurenilor şi a păstrat o tradiţie îndelungată a mineritului. În trecut, în apropierea localităţii au funcţionat mai multe mine de fier şi cariere de talc şi dolomită, dar cel mai reprezentativ monument pentru istoria acestor locuri a fost furnalul de la marginea satului. Monumentul industrial a fost ridicat începând din anul 1806, la confluenţa pâraielor Runc şi Nădrab.

govajdia 3A fost inaugurat în 1810, iar pe faţada clădirii furnalului a fost aşezată o placă memorială cu inscripţia „Augusto Imperante Francisco I. exstructum 1810”. Investiţia a contribuit la dezvoltarea economică a zonei, chiar dacă furnalul nu a fost rentabil decât pentru câţiva ani. În acele vremuri, Govăjdia şi Hunedoara aveau să fie legate de una din primele linii de cale ferată îngustă din Transilvania, iar furnalul a ajuns, în ciuda problemelor cu care se confruntau proprietarii lui, un reper al industriei Hunedoarei. Furnalul era prezentat lumii la una dintre cele mai mari expoziţii din secolul al XIX-lea, Expoziţia Universală din 1889 de la Paris, pentru care a fost construit şi Turnul Eiffel.
Vechiul furnal de la Govâjdia şi-a încetat activitatea definitiv în 1924. A rămas în grija localnicilor, iar din anul 2000 a intrat pe lista monumentelor istorice. La fel ca în anii regimului comunist şi după 1990, furnalul a fost propus pentru a fi transformat într-un muzeu.

Comentarii FB

comentarii




Răspuns la “Govâjdia din deceniile trecute, locul de vis pe care legendele îl leagă de Turnul Eiffel

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 × 3 =

ACTUALITATE
Cum arată Gara Brad după cinci luni de renovare         Un an de la data la care trebuia finalizată Autostrada Deva – Lugoj         A fost deschis Târgul European al Castelelor, la Hunedoara         Accident rutier cu doi răniți la intrarea în Deva, pe Drumul Național 7         E ŞI ALDE LA GUVERNARE! Mircea Moloţ a reuşit să deblocheze proiectele europene din Ţara Haţegului         Fosta Școală 10 din Hunedoara a ajuns în paragină         DEPOUL DEVASTAT. Ultima „redută” a mocăniței din Hunedoara a fost ruinată         Tribunalul Hunedoara decide soarta spărgătorului de la Castelul Corvinilor         Sfârşit de săptămână cu Târgului European al Castelelor. VEZI Programul evenimentului         Dungi si flori in noua colectie Sense primavara-vara 2017         OMUL CU CEL MAI STUFOS CAZIER RĂMÂNE LIBER. Cu magistraţii la Judecata de Apoi         Ce soartă va avea Pasul Vâlcan, zona turistică pustie dotată cu telegondola de 33 de milioane de lei         Ludovic Orban: „Nu voi tolera coconul acela care se formează în jurul fiecărui lider”         Accident într-o intersecție din Deva         Povestea fostului securist din fruntea minerilor care a condamnat România la CEDO         Percheziții la traficanți internaționali de țigări         Un polițist a salvat un tânăr de la sinucidere         Povestea marii tragedii aviatice din 1940: „Erau peste tot morţi, mutilaţi în modul cel mai îngrozitor”         Șofer căutat de Poliție după un accident         Accident rutier pe Calea Zarandului