Frescele „sovietice” care au transformat Gara Hunedoarei într-un loc unic

Gara Hunedoarei a rămas un adevărat simbol al vremurilor de glorie a Uniunii Sovietice, în care a fost înființată. De la începutul anilor 1950, gara poartă în vârful turnului ei steaua roșie a URSS, iar clădirea ei adăpostește două fresce unice, zugrăvite în aceași perioadă, în stilul realist-socialist.

Unul dintre tablourile imense înfăţişează o scenă din vechile uzine ale oraşului, menită să aducă omagii constructorilor și oțelarilor din combinatul siderurgic. Cel de-al doilea tablou oferă detalii despre modul în care hunedorenii petreceau în acei ani la iarbă verde, pe dealurile orașului, înconjurați de decorul din care fac parte primele cartiere de blocuri ale Hunedoarei și furnalele din anii 1950 ale orașului. În ambele fresce care ocupă zeci de metri pătrați din pereții gării, oamenii pictați seamănă, cel puțin după îmbrăcăminte, cu personajele ilustrațiilor și filmelor vechi din Uniunea Sovietică. Pionierii și șoimii patriei dau și ei culoare peisajelor care îi întâmpină pe vizitatori în gara aproape tot timpul pustie a Hunedoarei. După 1990, nicio autoritate nu s-a mai implicat în restaurarea frescelor „sovietice” din gara Hunedoarei. Nu au fost șterse, așa cum s-a întâmplat în cazul altor picturi care amintesc de comunism, iar reprezentanții CFR nu au mai întreprins niciun demers pentru a le conserva. Primarul Dan Bobouțanu susține că primăria nu poate lua măsuri privind situația gării sau a picturilor ei ciudate, iar angajații stației CFR spun, la rândul lor, că nu pot nici ei mai nimic în privința lor, fiind mai degrabă îngrijorați față de soarta companiei.

garaDoar câteva zeci de călători mai ajung, zilnici, cu trenul în gara din Hunedoara, singura rută feroviară pe care se află stația CFR fiind Hunedoara – Simeria (18 kilometri). În ultimii ani, însă gara a devenit o atracție tot mai căutată de turiști. A fost promovată ca o atracție a orașului, datorită celor două tablouri din anii 1950. „Am pus gara pe lista obiectivelor turistice ale Hunedoarei, în cadrul unui proiect prin care vrem să includem Hunedoara pe ruta culturală ATRIUM, care promovează vizitele în oraşele cu arhitectură totalitară din 11 țări europene. Deși nu este un monument istoric, gara, care impresionează prin arhitectura ei și prin cele două fresce realist-socialiste, este un loc care merită vizitat”, spune Dan Bera, inițiator al proiectului privind includerea Hunedoarei pe ruta culturală a orașelor totalitare.

Cel mai important moment din istoria gării s-a petrecut în iunie 1962, când Hunedoara a fost vizitată de conducătorului Uniunii Sovietice, Nikita Hruşciov. Însoţit de şeful de stat Gheorghe Gheorghiu Dej, Hruşciov a coborât din trenul special cu care călătorise în uralele a mii de hunedoreni, mobilizați pe peronul și în fața gării,  pentru a participa la întâmpinarea liderului URSS. Vizita istorică a liderului URSS a fost precedată de o mobilizare de forţe impresionantă. „Întreaga populaţie de 55.000 de locuitori ai Hunedoarei a ieşit în stradă, înfruntând cu steguleţe roşii fluturate energic căldura tropicală, pentru a-i aduce onoruri liderului sovietic şi oficialităţilor guvernului comunist. Încă înainte cu mult de sosirea lui Hruşciov cu trenul special, mulţimi mari de oameni au fost aduse la gară pentru a repeta lozincile de întâmpinare. Hruşciov călătorise întreaga noapte spre Hunedoara, după ce vizitase rafinăriile de petrol din Oneşti. Urma să plece din Hunedoara spre Lupeni, unde se află cele mai importante mine de cărbune din România”, relatau reporterii Associated Press, într-un reportaj publicat în presa occidentală. Nikita Hruşciov  a vizitat centrul industrial, a văzut Castelul Corvinilor, a cinat la Restaurantul Corvin şi a ţinut un discurs celor peste 30.000 de oameni care s-au strâns pe stadionul Hunedoarei.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

patru × doi =

ACTUALITATE
Program special cu publicul la primărie         Un șofer băut a produs un accident pe o trecere de pietoni din Deva         Mica Unire în anul Centenarului         Preşedintele Bobora se ascunde după fusta unui directoar administrativ în cazul abuzului de la Sanatoriul Geoagiu         Cursuri gratuite la Biblioteca Județeană „Ovid Densusianu” Hunedoara-Deva         Ziua Unirii Principatelor Române – Programul complet al manifestărilor         Cele opt hectare de teren de la marginea Hunedoarei au fost vândute         Ce soartă va avea ultima școală din Bulzeștii de sus: șapte copii mai învață aici         Patru statui noi în Hunedoara         Mărturii în dosarul matriței din Sarmizegetusa Regia         Elevă călcată de mașină pe trecerea de pietoni         Podul rutier peste Strei, din orașul Călan, va fi refăcut         Prins la furat de lemne cu camioneta         L-au acuzat degeaba. Medicul Bende Barna Gavril a câștigat procesul cu ANI         TEATRU LA PRIMARIA DEVA. Oancea vs. Mareş, „Ce formidabilă harababură”         Femeie rănită grav de mașina scăpată de sub control, care a intrat pe trotuar         Încă un an eșuat pentru furnalul de la Govâjdia, cel mai vechi din România         Localnicii își bat joc de cea mai spectaculoasă cascadă cu ape termale         Atenție! Se montează parapeți pe DN 7, la ieșirea din Deva și în Mintia         Agresiune într-o școală din Călan