Frescele „sovietice” care au transformat Gara Hunedoarei într-un loc unic

Gara Hunedoarei a rămas un adevărat simbol al vremurilor de glorie a Uniunii Sovietice, în care a fost înființată. De la începutul anilor 1950, gara poartă în vârful turnului ei steaua roșie a URSS, iar clădirea ei adăpostește două fresce unice, zugrăvite în aceași perioadă, în stilul realist-socialist.

Unul dintre tablourile imense înfăţişează o scenă din vechile uzine ale oraşului, menită să aducă omagii constructorilor și oțelarilor din combinatul siderurgic. Cel de-al doilea tablou oferă detalii despre modul în care hunedorenii petreceau în acei ani la iarbă verde, pe dealurile orașului, înconjurați de decorul din care fac parte primele cartiere de blocuri ale Hunedoarei și furnalele din anii 1950 ale orașului. În ambele fresce care ocupă zeci de metri pătrați din pereții gării, oamenii pictați seamănă, cel puțin după îmbrăcăminte, cu personajele ilustrațiilor și filmelor vechi din Uniunea Sovietică. Pionierii și șoimii patriei dau și ei culoare peisajelor care îi întâmpină pe vizitatori în gara aproape tot timpul pustie a Hunedoarei. După 1990, nicio autoritate nu s-a mai implicat în restaurarea frescelor „sovietice” din gara Hunedoarei. Nu au fost șterse, așa cum s-a întâmplat în cazul altor picturi care amintesc de comunism, iar reprezentanții CFR nu au mai întreprins niciun demers pentru a le conserva. Primarul Dan Bobouțanu susține că primăria nu poate lua măsuri privind situația gării sau a picturilor ei ciudate, iar angajații stației CFR spun, la rândul lor, că nu pot nici ei mai nimic în privința lor, fiind mai degrabă îngrijorați față de soarta companiei.

garaDoar câteva zeci de călători mai ajung, zilnici, cu trenul în gara din Hunedoara, singura rută feroviară pe care se află stația CFR fiind Hunedoara – Simeria (18 kilometri). În ultimii ani, însă gara a devenit o atracție tot mai căutată de turiști. A fost promovată ca o atracție a orașului, datorită celor două tablouri din anii 1950. „Am pus gara pe lista obiectivelor turistice ale Hunedoarei, în cadrul unui proiect prin care vrem să includem Hunedoara pe ruta culturală ATRIUM, care promovează vizitele în oraşele cu arhitectură totalitară din 11 țări europene. Deși nu este un monument istoric, gara, care impresionează prin arhitectura ei și prin cele două fresce realist-socialiste, este un loc care merită vizitat”, spune Dan Bera, inițiator al proiectului privind includerea Hunedoarei pe ruta culturală a orașelor totalitare.

Cel mai important moment din istoria gării s-a petrecut în iunie 1962, când Hunedoara a fost vizitată de conducătorului Uniunii Sovietice, Nikita Hruşciov. Însoţit de şeful de stat Gheorghe Gheorghiu Dej, Hruşciov a coborât din trenul special cu care călătorise în uralele a mii de hunedoreni, mobilizați pe peronul și în fața gării,  pentru a participa la întâmpinarea liderului URSS. Vizita istorică a liderului URSS a fost precedată de o mobilizare de forţe impresionantă. „Întreaga populaţie de 55.000 de locuitori ai Hunedoarei a ieşit în stradă, înfruntând cu steguleţe roşii fluturate energic căldura tropicală, pentru a-i aduce onoruri liderului sovietic şi oficialităţilor guvernului comunist. Încă înainte cu mult de sosirea lui Hruşciov cu trenul special, mulţimi mari de oameni au fost aduse la gară pentru a repeta lozincile de întâmpinare. Hruşciov călătorise întreaga noapte spre Hunedoara, după ce vizitase rafinăriile de petrol din Oneşti. Urma să plece din Hunedoara spre Lupeni, unde se află cele mai importante mine de cărbune din România”, relatau reporterii Associated Press, într-un reportaj publicat în presa occidentală. Nikita Hruşciov  a vizitat centrul industrial, a văzut Castelul Corvinilor, a cinat la Restaurantul Corvin şi a ţinut un discurs celor peste 30.000 de oameni care s-au strâns pe stadionul Hunedoarei.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

11 − patru =

ACTUALITATE
Petru Androne Eli a câștigat procesul cu primăria         Sinucidere în spital         Bulevardul Mihai Viteazul va fi modernizat         Parcarea jefuită de pe DN 76         Polițiștii au descins la locuințele unor tineri, suspectați de trafic de cannabis și cocaină         Comori dacice impresionante traficate de un german         Despre soarta cărților…         INIŢIATIVĂ. Aleşii ALDE prezintă surse de finanţare pentru Deva         Noaptea Lungă a Industriei – În 10 mai, Cugir și Sebes         Întâlnire inedită în Cetatea Deva         INVENTARUL ȚINUT LA SECRET DE CONSILIUL JUDEȚEAN. Cât de proaste sunt drumurile Hunedoarei         S-a reluat furnizarea gazului metan la Termocentrala Mintia         Percheziții la persoane bănuite de înșelăciune. Prejudiciul depășește 200.000 de lei         DEVA. Mesaj emoţionant transmis de primarul Florin Oancea veteranilor de război         ULTIMUL EPISOD. Sarmizegetusa Regia, o istorie a furtunilor care au devastat monumentul UNESCO (IV)         Restaurarea Cetăţii Orăştiei va costa cinci milioane de euro         Nori de praf peste Hunedoara, de la combinatul siderurgic         Peste 85.000 de puieţi vor fi plantaţi în această primăvară în munţii Orăştiei         Penalizări date constructorilor Lotului III din Autostrada Lugoj – Deva         Artezienele din centrul Hunedoarei mai au de așteptat