Cum vedeau călătorii străini Cetatea Devei acum 400 de ani: „Cea mai bună din Europa. Pare construită de mâna lui Dumnezeu”

Urcăm astăzi cu telecabina în numai două minute, pentru a admira, de pe cetatea Devei, întreaga vale a Mureşului, însă puţini sunt şi hunedoreii care ştiu că primele descrieri ale sale datează de mai bine de 400 de ani! Prima şi cea mai veche descriere a cetăţii a fost făcută de italianul Giovan Andrea Gromo, care a ajuns în Transilvania în luna mai a anului 1564, unde a şi rămas aproape un an, în calitate de comandant al gărzii principelui Ioan Sigismund.

Din descrierea italianului reiese că cetatea de pe dealul Devei l-a impresionat cu adevărat, el menţionând fortăreaţa drept una dintre cele mai importante ale regiunii, mai ales că aceasta se afla într-o zonă de conjunctură a celor mai importante drumuri. Cu alte cuvinte, dacă inamicul ar fi reuşit cucerirea Devei, aceasta însemna drum deschis în tot principatul.

 

Cetate cu provizii pentru trei ani

Potrivit lui Giovan Andrea Gromo, cetatea domina (şi atunci, la fel ca şi acum, întreaga vale a Mureşului. Mai mult amplasarea ei în vârful dealului, făcea ca armele de artilerie să devină inutile. „Era atât de tare, încât nu se putea mina şi era aprovizionată cu tot ce îi trebuia, pentru o perioadă de trei ani şi chiar mai mult”, după cum este se precizează în cea mai recentă monografie a oraşului Deva, pu. Toate acestea făceau din cetatea Devei, în opinia comandantului gărzii principelui Ioan Sigismund, o fortăreaţă infialibilă, practic de necucerit. De altfel, tocmai din acest motiv, principele „Şinea aici, întotdeauna, ca garnizoană pe oamenii săi cei mai credincioşi şi îşi păstra acolo bogăţiile sale cele mai de preţ”, este precizat în volumul al doilea al operei „Călători străini despre ţările române”.

 

„Construită de mâna lui Dumnezeu”

Evliya Celebi, un călător turc care ajunge la Deva în 1660, odată cu expediţia pentru cucerirea cetăţii de la Oradea. El va scrie despre cetatea din reşedinţa judeţului Hunedoara precizând că aici erau cantonate „cinci mii de cătane ale împăratului german”, cetatea fiind „clădită pe malul râului Mureş, e o stâncă înaltă, ce se ridică până la cer, încât nu pot fi săpate subterane din nicio arte, şi nu poate fi ocupată deloc; doar să fie asediată şi silită să se predea prin înfometare”. În acea vreme, potrivit turcului Evlyia Celebi, care scrie o lucrare cu numele de „Cartea Călătoriilor” („Sezahatname”) cetatea avea „cinci colţuri cu donjon, turnuri şi creneluri, iar pe bastioanale sale stau turnuri bombardiere, care le împodobesc, ca acele unui arici”. Militarul turc confirmă, astfel, valoarea fortificaţiei devene, amintită anterior tot de un militar, comandantul gărzii principelui Ioan Sigismund. Impresionat, el scrie că fortăreaţa este „aşa de înaltă şi aşa de bine întărită, încât pare să fi fost construită de mâna lui Dumnezeu”. Evliya Celebi va mai nota că din acest punct de vedere, cetatea este unică în Transilvania. Interesant este că turcul va avea ocazia să vadă de două ori cetatea: odată când armata Otomană s-a îndreptate spre nord şi a doua oară la întoarcere. Notiţele călătorului întăresc, şi cu ce de-a doua ocazie, impresia avută la prima trecere pe aici: „Munţii din partea de vest sunt adevărate bastioane pentru această cetate; aceştia nu-i dăunează cu nimic şi nimeni nu se poate apropia de ea”.

 

„Cea mai mare şi mai tare din Europa”

Istoricii spun că este imposibil ca numărul soldaţilor (cele „cinci mii de cătane ale împăratului german”) care apărau fortificaţia să fie unul real, aceasta fiind, cel mai probabil o exagerare. De altfel, este evident că, deşi scrierile călătorilor străini prin regiunea Hunedoarei au valoare de document, este sunt, totuşi, nişte scrieri subiective: tocmai de aici majoritatea descrierilor admirative. O altă descriere de pe la 1.600 (mai exact sfţrşitul secolului al XVII-lea) o găsim în memoriile contelui Nicolae Bethlen: ”Cetatea Deva este cea mai mare şi cea mai bună fortificaţie din Transilvania, aş putea spune chiar că, până la descoperirea bombelor, a fost cea mai bună din Europa. Mergând în sus, pe un deal destul de abrupt, ajungem la primul post de pază, care este construit sub formă de turn, în care pot fi adăpostiţi cam 100 de oameni. (…) Apoi ajungem la al doilea post de pază, care este la fel cu primul. În sfârşit, ajungem printr-un tunel de piatră boltit, lung de vreo 20 de stânjeni, în curtea cetăţii. (…) În mijlocul curţii se află un rezervor de apă foarte mare, care serveşte la adăpatul cailor şi al vitelor şi în care se strânge apa din zăpadă şi din ploi. În afară de acestea mai sunt două fântâni, în dreapta şi în stânga rezervorului, în care apa este ridicată cu ajutorul unei roţi, trase de boi. (…) Terasa care acoperă clădirea întinsă este încă aşa de solidă şi completă, ca şi cum ar fi fost construită recent, cu toate că cetatea ar fi fost construită în vremuri imomoraile… Se crede că a fost construită în vremea lui Traian”, nota contele Nicolae Bethlen. Memoriile acestuia aveau să fie publicate la Amsterdam, de către Miklos Bethlen, la ani buni de la moartea sa, în 1736.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

2 × 5 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Situația lucrărilor de întreținere și reparații la drumurile județene derulate în 2019         Primăria Deva a achitat la zi banii destinați navetei cadrelor didactice         Trafic reluat în zona pasajului de cale ferată de pe strada Hărăului         Imagini senzaționale de pe Lotul IV al Autostrăzii Lugoj – Deva. Ce s-a întâmplat pe Dealul Liliecilor         Șosele noi în Ținutul Pădurenilor         Gafă în direct a viceprimarului din Vulcan: „Stă şi învârte de volan, pe 2.000 de euro. Tot să nu muncească”         Avem un județ turistic! Degeaba!         Accident rutier pe Calea Zarandului din Deva         Codrii dispăruți. Tăierile masive de pădure din Ținutul Pădurenilor se văd din satelit         Povestea Buzduganului lui Ioan de Hunedoara, din Porţile de fier ale Transilvaniei         O viitură a provocat distrugeri șoselei construite pe fonduri UE în Ținutul Pădurenilor         Sarmizegetusa Regia își deschide porțile pentru copii         Reparații pe Autostrada Deva – Orăștie         Accident grav cu motocicleta         Ruinele combinatului siderurgic din Hunedoara, înghiţite de natură         DIN NOU DESPRE GUNOAIE. Brădenii reclamă proastele servicii de salubrizare         SUB SLOGANUL: VISION IS LIFE. OpticLine, încă un pas spre revoluționarea medicinei românești         Autostrada Lugoj – Deva. Cum arată ultimul kilometru de pe Lotul trei         Noaptea Muzeelor. Mii de oameni la Castelul Corvinilor         Carmen Hărău, senator PNL: “Cod roșu de avarie: sectorul energetic național!”