Cum era elogiată Hunedoara anilor 1950: „E un vacarm și un du-te-vino de camioane, trenuri, căruțe”

Cel mai cunoscut „elogiu al Hunedoarei” din anii de comunism a fost scris de ziaristul Vasile Nicocorovici și publicat în mai multe antologii literare și în volumul său „400 de zile în oraşul flăcărilor” (1958). Ziaristul publicației Scînteia avea 34 de ani când fusese trimis în Hunedoara, oraș care în 1958 se afla în procesul unei industrializări puternice. Iată cum era prezentată Hunedoara în celebrul reportaj de la sfârșitul anilor 1950.

Panorama

„Cred că nu este reporter venit la Hunedoara, care, suindu-se pe dealul Chizidului şi privind de acolo panorama oraşului, să nu fi fost tentat să facă o antiteză dintre castelul cu turnuri înalte şi suple, ridicat de Huniazi cu secole în urmă şi silueta masivă şi impunătoare a combinatului siderurgic, deasupra căruia se rotesc în permanență neguri uriaşe de abur şi fum.”

Intrarea în oraș

„Astăzi, dacă vii la Hunedoara pe șosea sau pe drumul de fier, orașul se anunță cu câțiva kilometri înainte de a-i zări la orizont silueta. De-a lungul căilor de acces stau tot felul de fiare cu forme și destinații diverse, tuburi, grinzi, schelete metalice, plăci, tăblii, depuse aici ca într-un bâlci al fierului sau într-un magazin universal, ale cărui compartimente se întind pe sute de metri, fiecare. Ele constituie celulele uriașe din care se vor alcătui viitorii giganți ai siderurgiei.”

Forfota

„Există un ritm propriu al orașului, viu, trepidant, nervos – care se manifestă prin pași repezi și apăsați, gesturi viguroase, vorbire cu glas puternic, râsete din tot pieptul, în sfârșit prin circulație neîntreruptă și intensă. Atunci, pășind în mijlocul sirenelor sonore, înțelegi Hunedoara, înainte de a-i vedea toate străzile, mai mult intuitiv, vibrând în ritmul ei agitat.”

Șantierele

„Șantierul constituie un fel de prolog al Combinatului siderurgic și al orașului. Tot ce a fost terminat de construit devine imobil locuibil sau agregat care produce. Uneori obiective pe jumătate construite intră în funcție, constituind ciudate îmbinări de uzină și șantier. Pe o parte circulă camioane și basculante, sapă excavatoare și se toarnă ciment, iar pe cealaltă parte vin trenuri cu fier vechi, cu oale de fontă lichidă, duduie cuptoare încinse și se dau șarje. Se construiește peste tot, la toate înălțimile, sub pământ, pe sol și la 100 de metri deasupra solului. Se construiește cu grabă și febrilitate, fiindcă oamenii au nevoie de case, fiindcă orice zi de întârziere la livrarea unui agregat are greutatea câtorva sute de tone de oțel.”

Traficul rutier

„E un vacarm și un du-te-vino de camioane, trenuri, căruțe, care nu se localizează în spații limitate, ci cuprinde Combinatul și orașul, fiindcă se construiește peste tot, iar vehiculele circulă până la cariere de piatră și nisip situate în cele mai diverse direcții. Circulația de mașini este atât de intensă, încât în zilele de ploaie, noroiul adus de cauciucurile lor este strâns de pe străzile din centru, cu lopețile. Locuitorii orașului însă îl privesc mai degrabă cu haz decât cu necaz. ”

Furnalele, Laminoarele și Oțelăria

„Furnalele, mai ales cele mari, sunt apariții grandioase, care trebuie privite de la distanță spre a fi văzute în întregime. Coloși îmbrăcați de jos în sus, în tăblii de fier negru, vibrează încontinuu ca niște viori. În hala înaltă a laminoarelor, lumina se strecoară fâșii, ca în pânzele lui Rembrandt, pe când blocurile de oțel, roșii incandescente, scot admirabile efecte cromatice în contrast cu valțurile negre pe care lunecă, sunând infernal. Oțelăria impresionează prin ritmul îndrăcit în care se muncește pe platforma de sus, unde sunt înșirate la rând 5 cuptoare, prin ușile cărora răzbesc încontinuu flăcări lungi, ca niște brațe de meduză.”

Combinatul

„Privit în totalitatea lui, combinatul este o realitate nouă, o grupare imensă de clădiri cenușii, masive, de coșuri, de hale, de turnuri de răcire, de țevi, de conducte aeriene, lungi și întortocheate, care-și adună laolaltă zgomotele, aburii și fumul, într-un nor uriaș ce inundă cerul și într-un duduit neîntrerupt surd și adânc, ce face să vibreze pământul. Peisajul său este departe a fi uniform și monoton. Vântul puternic spală cerul și profilează silueta neagră a combinatului pe azurul cel mai curat. Vântul ușor amestecă aburul și fumul într-o compoziție cenușie, care în plin soare capătă reflexe roze, diafane, iar pe timp noros formează o negură compactă care urcă pâna la cer. Când atmosfera e calmă, fumul urcă drept pe un fond albastru. Este imaginea preferată a verii.

Localnicii

„Muncitor tânăr, de 18-20 de ani, el provine de obicei de la țară, după ce, eventual, a trecut printr-o școală de ucenici, unde a învățat meserie. De cele mai multe ori e originar din Oltenia, Moldova sau Transilvania de nord. O dată cu straiele de la țară și-a lepădat și mentalitatea veche. Nu mai visează pământ. E pasionat să vadă și să știe cât mai multe. Hunedoara îi oferă sute de posibilități. De aceea la 20 de ani cunoaște câteva meserii. Dacă e bine calificat câștigă 800-1000 de lei pe lună. La lucru vine în cămașă cadrilată, pantaloni de doc, cu bască-n cap, fredonând arii din „Vagabondul”. Cine mai recunoaște în el pe țărănușul sfios de acum câțiva ani?”

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

10 + 6 =

ACTUALITATE
Sinucidere în spital         Bulevardul Mihai Viteazul va fi modernizat         Parcarea jefuită de pe DN 76         Polițiștii au descins la locuințele unor tineri, suspectați de trafic de cannabis și cocaină         Comori dacice impresionante traficate de un german         Despre soarta cărților…         INIŢIATIVĂ. Aleşii ALDE prezintă surse de finanţare pentru Deva         Noaptea Lungă a Industriei – În 10 mai, Cugir și Sebes         Întâlnire inedită în Cetatea Deva         INVENTARUL ȚINUT LA SECRET DE CONSILIUL JUDEȚEAN. Cât de proaste sunt drumurile Hunedoarei         S-a reluat furnizarea gazului metan la Termocentrala Mintia         Percheziții la persoane bănuite de înșelăciune. Prejudiciul depășește 200.000 de lei         DEVA. Mesaj emoţionant transmis de primarul Florin Oancea veteranilor de război         ULTIMUL EPISOD. Sarmizegetusa Regia, o istorie a furtunilor care au devastat monumentul UNESCO (IV)         Restaurarea Cetăţii Orăştiei va costa cinci milioane de euro         Nori de praf peste Hunedoara, de la combinatul siderurgic         Peste 85.000 de puieţi vor fi plantaţi în această primăvară în munţii Orăştiei         Penalizări date constructorilor Lotului III din Autostrada Lugoj – Deva         Artezienele din centrul Hunedoarei mai au de așteptat         Termocentrala Mintia a fost tăiată de la alimentarea cu gaz metan