Remember: Baza Turnului Eiffel a fost făcută la Govăjdia

Furnalul din satul aparţinător de comuna Ghelari se află într-o stare avansată de degradare, dar autorităţile de aici speră să îl reintroducă cât mai curând în circuitul turistic

ghelari

Pe 31 martie s-a sărbătorit Ziua Turnului Eiffel, realizarea emblemei Parisului fiind strâns legată de judeţul Hunedoara.furnal ghelari

Mândria Parisului

La 31 martie 1889 se inaugura, în Paris, pentru a marca centenarul Revoluţiei franceze, o construcţie monumental, pe schelat de oţel, cu o înălţime de 324 de metri. Aceasta a fost numită turnul Eiffel, după numele arhitectului ce a proiectat lucrarea. Turnul proiectat de Gustave Eiffel a fost construit între 1887 și 1889, la ridicarea lui lucrând 300 de muncitori și folosindu-se două milioane și jumătate de nituri. Scheletul construcției, care, la acea vreme, era cea mai înaltă din lume, este unul din oțel, folosindu-se peste 18.000 de piese din acest aliaj. O parte dintre aceste pise ale turnului, care este vizitat, annual, de peste 5,5 milioane de turiști, s-au născut în județul Hunedoara, la furnalul de la Govăjdia, sat care aparține de comuna Ghelari. “Au venit specialiști din Austria, de la Viena, care au făcut o fontă aerată. Această fontă avea un conținut mai mic de carbon, foarte asemănătoare cu oțelul din zilele noastre. Această fontă a fost dusă la Reșița unde, prin baterea ei cu ciocane pneumatic, s-a eliminat o parte din carbon și s-au făcut plăcile pentru structurta de rezistență a Turnului Eiffel”, a declarat Ioan Bulbucan, primarul comunei Ghelari. primar ghelari

Nu se lasă

Din păcate, la ora actuală furnalul de la Govăjdia, unde s-au pus bazele turnului Eiffel, este într-o stare avansată de dregradare, deși reprezentanții administrației publice din comuna GHelari, dar nu numai, au făcut, de-a lungul timpului, numeroase demersuri pentru a-l reabilitat și a-l repune în circuitul turistic. Primarul din Ghelari, Ioan Bulbucan, spune că din 2004, de când ocupă această funcție, furnalul de la Govăjdia a reprezentat o prioritate pentru administrația locală din capital neoficială a Ținutului Pădurenilor. Mai exact, edilii din Ghelari au depus, la Ministerul Dezvoltării, cu ani în urmă, un proiect care a fost aprobat, dar nu a primit finanțare. În ciuda acestui eșec, cei din Ghelari speră ca, în cele din urmă, să reușească să facă ceva benefic pentru furnalul de la Govăjdia. “În continuare vrem să depunem același proiect pe un Grup de Acțiune Locală sau pe axe cu finanțare europeană ori pe programe de dezvoltare ale Ministerului Agriculturii. Am încercat să ne asociem și cu parteneri privați, pentru a deveni mai eligibili, dar, din păcate, nu am reușit acest lucru. Nu ne lăsăm bătuți și, în continuarea, vom depune proiecte pentru reabilitarea furnalului de la Govăjdia”, a mai spus Ioan Bulbucan, primarul din Ghelari. Proiectul la care face referire primarul din Ghelari include și alte aspecte pe lângă reabilitarea furnalului. Astfel, este vorba despre nu doar de oprirea degradării monumentului de la Govăjdia ci și de realizarea unui muzeu al fierului și reconstruirea gării vechi, de lângă furnal, acolo unde ajungea mocănița, care transporta nu doar oameni, ci și material de construcții și minereu.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

11 + unu =

ACTUALITATE
Concedieri colective la minele din Valea Jiului         Bărbat lovit de trenul marfar         Tineri acuzați că au tâlhărit mai mulți elevi din Hunedoara au fost condamnați         Cum a fost recuperat tezaurul de podoabe dacice din argint, traficat pe piața neagră         Ziua Pământului, celebrată în Parcul Cetate         Credit de 80.000.000 de lei pentru reabilitarea rețelei stradale din Hunedoara         Chioșcuri de suveniruri date în chirie în curtea Castelului Corvinilor         Tu ce faci în Noaptea Lungă a Industriei?         Semnarea contractului de finanţare pentru proiectul “CONSTRUIRE ȘI DOTARE VILĂ TURISTICĂ, PENTRU EXTINDEREA ACTIVITĂȚII RAHEMA TUR SRL”         Cum a fost recuperată cea de-a 13-a brățară dacică         PULS ELECTORAL. Mircea Moloţ are cea mai mare priză la electoratul hunedorean, în sondajul făcut de PNL         Vechea platformă industrială trece prin mari transformări         Drumul dintre Lacul Gura Apelor și Poiana Pelegii va fi închis         Telecabina de la Cetatea Deva intră, miercuri, în revizie tehnică         Cum se fac de râs autoritățile județului: soluție „ingenioasă” pe șoseaua spre Mănăstirea Prislop         Medicii de la clinica Opticline Deva, la Congresul de Cataractă și Chirurgie Refractivă din SUA         Ambasadorul Republicii Kazahstan în România s-a aflat în vizită oficială la Deva         SLUJBĂ DE POMENIRE. Comemorare la 16 ani de la moartea rapsodului Drăgan Muntean         Soarta șoselei spre Parcul Național Retezat – cel mai periculos drum al Hunedoarei         SOARTA MOCĂNIȚEI. Drumul feeric care a luat locul celei mai vechi căi ferate a Hunedoarei