TRASEIŞTI DIN ORICE POZIŢIE. Lefegii Primăriei Deva, turişti pe cheltuială publică

Doi angajaţi ai Primăriei Deva s-au plimbat, recent, prin Suedia, să vadă cum se colectează selectiv gunoiul acolo. În urmă cu şase luni, alţi doi dregători au voiajat prin Austria să se pună la curent cu transportul public vienez. Hăt acum vreo patru ani, o echipă de „multiculturali” s-a durigat prin Franţa să se instruiască în administrarea cetăţilor medievale. Deva nu s-a ales cu nimic după escapadele lor, dar fiecare generaţie de aleşi locali se crede îndreptăţită să vadă lumea pe cheltuiala comunităţii

Primăria Deva informează că directorul tehnic, Ciprian Răchită, şi Doru Sapta, consilier în Cabinetul Primarului Municipiului Deva, au efectuat o vizită de documentare în Suedia, în oraşele Malmo şi Helsingborg, pentru a vedea cum funcţionează un centru de colectare selectivă a deşeurilor.

Cum să ascunzi, selectiv, gunoiului sub preş

Vizitatorii ne împărtăşesc, cu mult aplomb, câteva banalităţi despre ceea ce le-a fost dat să vadă. „Suedia se află în plină „revoluţie a reciclării”. Mai puţin de 1% din resturile menajere generate de suedezi ajung la gropile de gunoi. În centrul de colectare pe care l-am vizitat, Vera Park, din Helsingborg, are loc selectarea deşeurilor şi valorificarea acestora prin vânzare, ca materiale reciclabile şi, totodată, obţinerea de biogaz din deşeurile organice. Restul deşeurilor sunt incinerate, iar căldura degajată alimentează sistemul de termoficare din întreg oraşul. Suedezii obţin inclusiv energie electrică din deşeuri. Ei s-au concentrat pe dezvoltarea de alternative pentru a reduce cantitatea de toxine emanate în atmosferă sau infiltrate în pământ în cazul depozitării deşeurilor în gropile de gunoi”, povesteşte directorul tehnic, Ciprian Răchită. Concomitent cu excursia suedeză, la Deva aleşii târgului au acceptat pretenţiile gunoierului de a mări tarifele şi au umflat pe deasupra şi taxa specială din martie. Cât despre aşa-zisa „colectare selectivă”, ea e funcţională la Deva doar în sensul că tomberoanele stradale de gunoi sunt golite pe sărite.

Drumeţii pe motiv de Velo City

Turiştii municipalităţii au dat o tură şi pe la Primăria oraşului Helsingborg, unde „suedezii şi-au prezentat propria strategie de colectare a deşeurilor şi au oferit detalii despre planul de mobilitate urbană a oraşului în care trăiesc 140.000 de oameni”, după cum ne informează o dare de seamă a directorului tehnic. „Protecţia mediului este o prioritate pentru municipalitatea din Helsingborg. Autorităţile stimulează cetăţenii să utilizeze mijloacele de transport în comun şi bicicleta în locul autoturismului personal. În cadrul Primăriei, de exemplu, există un departament de educaţie şi conştientizare a populaţiei privind beneficiile protejării mediului și ale reciclării – iar educaţia începe încă din copilărie, de la grădiniţă”, ne zice Răchită. În urmă cu trei ani, alt consilier al primarului Devei (Petru Mărginean) povestea devenilor din excursia sa occidentală. „După cele cinci zile petrecute în Olanda, ideea de bază care s-a desprins de acolo a fost că vrem să facem în Deva primul Velo City din România”, promitea Radu Dragomir.

De la Viena până-n China şi-napoi

În noiembrie 2016, şefii oraşului depănau amintiri vieneze cu autobuze eco, tot după o vizită de lucru în străinătate. „Deva are nevoie de un transport modern! Astăzi am vizitat împreuna cu primarul Mircia Muntean, sediul central Wiener Line, adică centrul de comanda a întregului trafic din Viena. Modul de organizare este ireproşabil. Strategia este pe termen lung. Am văzut şi am primit informaţii şi despre autobuzul electric care circula pe străzile capitalei austriece. Sper să putem achiziţiona şi noi printr-un proiect european, asemenea autobuze pentru Deva”, scria Răzvan Mareş pe pagina sa de facebook. Acum, viceprimarul este în China pentru a culege noi informaţii cruciale pentru viaţa devenilor.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

unu × patru =

ACTUALITATE
Dosarul fostei case a președintelui Klaus Iohannis a ajuns pe rolul Tribunalului Hunedoara         Istoria bogatei familii Kendeffy care a stăpânit Retezatul         S-au înmulțit cazurile de înșelăciune în județul Hunedoara         Pericolele din iarbă: cum ne păzim de vipere și căpușe         Un business profitabil, gestionat din fața computerului         Moțiunea de cenzură a fost adoptată oficial. Guvernul este demis         Escrocii au făcut noi victime în Hunedoara         Castelul Corvinilor, magnet pentru afaceriști         Tinere accidentate pe serpentinele de la Cinciș         A alertat Poliția degeaba         NECONVENŢIONAL, DAR EFICIENT.„Bona albaneză” a liberalilor hunedoreni a spart târguiala PSD – UDMR         Strada Lipscani revine la viață: peste 1.000 de umbrele o vor colora         Avram Iancu a început aventura pe Dunăre         SenseLimitedEdition: tinute rafinate pentru evenimentele verii         Peste 2.700 de elevi de clasa a VIII-a au participat la prima probă a Capacității         Povestea neștiută a ultimului mare dezastru din Mina Lupeni         Mihael Melczer, membru în Consiliu de Administraţie al Complexului Energetic Hunedoara         Ce pedeapsă a primit escrocul de pensionari prin „metoda Accidentul”         O tânără băută la volan a intrat cu mașina într-un stâlp         Tânără lovită de mașina condusă de un șofer băut