TRASEIŞTI DIN ORICE POZIŢIE. Lefegii Primăriei Deva, turişti pe cheltuială publică

Doi angajaţi ai Primăriei Deva s-au plimbat, recent, prin Suedia, să vadă cum se colectează selectiv gunoiul acolo. În urmă cu şase luni, alţi doi dregători au voiajat prin Austria să se pună la curent cu transportul public vienez. Hăt acum vreo patru ani, o echipă de „multiculturali” s-a durigat prin Franţa să se instruiască în administrarea cetăţilor medievale. Deva nu s-a ales cu nimic după escapadele lor, dar fiecare generaţie de aleşi locali se crede îndreptăţită să vadă lumea pe cheltuiala comunităţii

Primăria Deva informează că directorul tehnic, Ciprian Răchită, şi Doru Sapta, consilier în Cabinetul Primarului Municipiului Deva, au efectuat o vizită de documentare în Suedia, în oraşele Malmo şi Helsingborg, pentru a vedea cum funcţionează un centru de colectare selectivă a deşeurilor.

Cum să ascunzi, selectiv, gunoiului sub preş

Vizitatorii ne împărtăşesc, cu mult aplomb, câteva banalităţi despre ceea ce le-a fost dat să vadă. „Suedia se află în plină „revoluţie a reciclării”. Mai puţin de 1% din resturile menajere generate de suedezi ajung la gropile de gunoi. În centrul de colectare pe care l-am vizitat, Vera Park, din Helsingborg, are loc selectarea deşeurilor şi valorificarea acestora prin vânzare, ca materiale reciclabile şi, totodată, obţinerea de biogaz din deşeurile organice. Restul deşeurilor sunt incinerate, iar căldura degajată alimentează sistemul de termoficare din întreg oraşul. Suedezii obţin inclusiv energie electrică din deşeuri. Ei s-au concentrat pe dezvoltarea de alternative pentru a reduce cantitatea de toxine emanate în atmosferă sau infiltrate în pământ în cazul depozitării deşeurilor în gropile de gunoi”, povesteşte directorul tehnic, Ciprian Răchită. Concomitent cu excursia suedeză, la Deva aleşii târgului au acceptat pretenţiile gunoierului de a mări tarifele şi au umflat pe deasupra şi taxa specială din martie. Cât despre aşa-zisa „colectare selectivă”, ea e funcţională la Deva doar în sensul că tomberoanele stradale de gunoi sunt golite pe sărite.

Drumeţii pe motiv de Velo City

Turiştii municipalităţii au dat o tură şi pe la Primăria oraşului Helsingborg, unde „suedezii şi-au prezentat propria strategie de colectare a deşeurilor şi au oferit detalii despre planul de mobilitate urbană a oraşului în care trăiesc 140.000 de oameni”, după cum ne informează o dare de seamă a directorului tehnic. „Protecţia mediului este o prioritate pentru municipalitatea din Helsingborg. Autorităţile stimulează cetăţenii să utilizeze mijloacele de transport în comun şi bicicleta în locul autoturismului personal. În cadrul Primăriei, de exemplu, există un departament de educaţie şi conştientizare a populaţiei privind beneficiile protejării mediului și ale reciclării – iar educaţia începe încă din copilărie, de la grădiniţă”, ne zice Răchită. În urmă cu trei ani, alt consilier al primarului Devei (Petru Mărginean) povestea devenilor din excursia sa occidentală. „După cele cinci zile petrecute în Olanda, ideea de bază care s-a desprins de acolo a fost că vrem să facem în Deva primul Velo City din România”, promitea Radu Dragomir.

De la Viena până-n China şi-napoi

În noiembrie 2016, şefii oraşului depănau amintiri vieneze cu autobuze eco, tot după o vizită de lucru în străinătate. „Deva are nevoie de un transport modern! Astăzi am vizitat împreuna cu primarul Mircia Muntean, sediul central Wiener Line, adică centrul de comanda a întregului trafic din Viena. Modul de organizare este ireproşabil. Strategia este pe termen lung. Am văzut şi am primit informaţii şi despre autobuzul electric care circula pe străzile capitalei austriece. Sper să putem achiziţiona şi noi printr-un proiect european, asemenea autobuze pentru Deva”, scria Răzvan Mareş pe pagina sa de facebook. Acum, viceprimarul este în China pentru a culege noi informaţii cruciale pentru viaţa devenilor.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

unu + doisprezece =

ACTUALITATE
Microbuz implicat într-un accident rutier pe DN 66         Se strică vremea. Vin ninsori abundente         Premianții Concursului Internațional de Interpretare Vocală         S-a redeschis traficul rutier pe Podul peste Mureș         Hoți de lemne prinși în pădurea Petroșaniului         Când va începe restaurarea vechii biserici din Boz         Doru Vișan – fost director al Termocentralei Paroșeni, lăsat de hoți fără electrocasnice         Cât va costa intrarea la patinoar în Deva         Cetatea Devei la Târgul de Turism         Doi jandarmi au salvat o femeie din mâinile unui jefuitor         Proiectul vânzării terenului de 80.000 de metri pătrați unei companii germane a fost respins         Angajații APIA Hunedoara au continuat protestul         Hunedoara anilor 1960, descrisă de scriitori: orașul uriaşului complex de uzine unde fierbe în clocot oţelul         Brandul Sense anunta mari reduceri de Black Friday         Un vârstnic de 95 de ani a fost jefuit         Imagini de pe șantierul Lotului IV al autostrăzii Lugoj – Deva. Cum s-a lucrat         O companie germană va deschide o fabrică în Hunedoara         CUM DISPAR COMORILE SATELOR. Bisericile de lemn ale Hunedoarei stricate de proiectele de restaurare         Raportul IPJ. Ultima lună din mandatul fostului șef al IPJ Hunedoara, Liviu Dumitru         Cursele de taxi mai scumpe cu un leu pe kilometru în Hunedoara