TRASEIŞTI DIN ORICE POZIŢIE. Lefegii Primăriei Deva, turişti pe cheltuială publică

Doi angajaţi ai Primăriei Deva s-au plimbat, recent, prin Suedia, să vadă cum se colectează selectiv gunoiul acolo. În urmă cu şase luni, alţi doi dregători au voiajat prin Austria să se pună la curent cu transportul public vienez. Hăt acum vreo patru ani, o echipă de „multiculturali” s-a durigat prin Franţa să se instruiască în administrarea cetăţilor medievale. Deva nu s-a ales cu nimic după escapadele lor, dar fiecare generaţie de aleşi locali se crede îndreptăţită să vadă lumea pe cheltuiala comunităţii

Primăria Deva informează că directorul tehnic, Ciprian Răchită, şi Doru Sapta, consilier în Cabinetul Primarului Municipiului Deva, au efectuat o vizită de documentare în Suedia, în oraşele Malmo şi Helsingborg, pentru a vedea cum funcţionează un centru de colectare selectivă a deşeurilor.

Cum să ascunzi, selectiv, gunoiului sub preş

Vizitatorii ne împărtăşesc, cu mult aplomb, câteva banalităţi despre ceea ce le-a fost dat să vadă. „Suedia se află în plină „revoluţie a reciclării”. Mai puţin de 1% din resturile menajere generate de suedezi ajung la gropile de gunoi. În centrul de colectare pe care l-am vizitat, Vera Park, din Helsingborg, are loc selectarea deşeurilor şi valorificarea acestora prin vânzare, ca materiale reciclabile şi, totodată, obţinerea de biogaz din deşeurile organice. Restul deşeurilor sunt incinerate, iar căldura degajată alimentează sistemul de termoficare din întreg oraşul. Suedezii obţin inclusiv energie electrică din deşeuri. Ei s-au concentrat pe dezvoltarea de alternative pentru a reduce cantitatea de toxine emanate în atmosferă sau infiltrate în pământ în cazul depozitării deşeurilor în gropile de gunoi”, povesteşte directorul tehnic, Ciprian Răchită. Concomitent cu excursia suedeză, la Deva aleşii târgului au acceptat pretenţiile gunoierului de a mări tarifele şi au umflat pe deasupra şi taxa specială din martie. Cât despre aşa-zisa „colectare selectivă”, ea e funcţională la Deva doar în sensul că tomberoanele stradale de gunoi sunt golite pe sărite.

Drumeţii pe motiv de Velo City

Turiştii municipalităţii au dat o tură şi pe la Primăria oraşului Helsingborg, unde „suedezii şi-au prezentat propria strategie de colectare a deşeurilor şi au oferit detalii despre planul de mobilitate urbană a oraşului în care trăiesc 140.000 de oameni”, după cum ne informează o dare de seamă a directorului tehnic. „Protecţia mediului este o prioritate pentru municipalitatea din Helsingborg. Autorităţile stimulează cetăţenii să utilizeze mijloacele de transport în comun şi bicicleta în locul autoturismului personal. În cadrul Primăriei, de exemplu, există un departament de educaţie şi conştientizare a populaţiei privind beneficiile protejării mediului și ale reciclării – iar educaţia începe încă din copilărie, de la grădiniţă”, ne zice Răchită. În urmă cu trei ani, alt consilier al primarului Devei (Petru Mărginean) povestea devenilor din excursia sa occidentală. „După cele cinci zile petrecute în Olanda, ideea de bază care s-a desprins de acolo a fost că vrem să facem în Deva primul Velo City din România”, promitea Radu Dragomir.

De la Viena până-n China şi-napoi

În noiembrie 2016, şefii oraşului depănau amintiri vieneze cu autobuze eco, tot după o vizită de lucru în străinătate. „Deva are nevoie de un transport modern! Astăzi am vizitat împreuna cu primarul Mircia Muntean, sediul central Wiener Line, adică centrul de comanda a întregului trafic din Viena. Modul de organizare este ireproşabil. Strategia este pe termen lung. Am văzut şi am primit informaţii şi despre autobuzul electric care circula pe străzile capitalei austriece. Sper să putem achiziţiona şi noi printr-un proiect european, asemenea autobuze pentru Deva”, scria Răzvan Mareş pe pagina sa de facebook. Acum, viceprimarul este în China pentru a culege noi informaţii cruciale pentru viaţa devenilor.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

unu × patru =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Salvaţi de pe Transalpina         ADMINISTRAŢIE PSD. Şapte ani de jalbe la „Împărăţia” primarului Cazacu din Brad. Degeaba!         Ofertele de restaurare a Castelului Corvinilor vor fi reevaluate         Accident pe DN 66. S-a răsturnat cu camionul         TURISM. Demersuri pentru declararea zonei Vulcan – Pasul Vîlcan staţiune de interes local         Șir de accidente grave pe șoselele Hunedoarei         Accident pe Calea Zarandului din Deva. Un autocar și un autocamion sunt implicate în coliziune         Ministrul Energiei nu ar vrea să renunţe la centralele pe cărbune         150 de ani de activitate corală neîntreruptă în Orăștie         Autobuz implicat într-un accident mortal pe DJ 687 Hunedoara – Deva         ZILELE MAGHIARE DIN JUDEŢUL HUNEDOARA. Au fost decernate premiile ”Barcsay Ákos” 2018         FOTO: Accident grav pe autostradă. Șase mașini au fost implicate, iar șapte oameni au fost răniți         Probleme mari pe listele “Fără penali”. Sute de semnături anulate în Valea Jiului. Primarul Uricaniului, ameninţat cu o plângere penală!         Liga a treia. Victorie pentru CS Hunedoara, eșec pentru Deva         Mai multe drumuri județene devin drumuri forestiere         Amenzi pentru tăieri ilegale de lemne         Soarta minelor Lupeni şi Lonea e pecetluită. Nici măcar nu sunt luate în calcul în Strategia Energetică a României         Tânăr prins la furat în Hunedoara         Zilele Maghiare din Județul Hunedoara – 22-30 septembrie 2018         Episcopia Devei și Hunedoarei a câștigat procesul pentru numele și imaginea duhovnicului Arsenie Boca