Municipiul Deva şi vopsirea gardului electoral: ce se ascunde în dosul „realizărilor măreţe”

La „şosea” se face lună şi bec, iar în spate îţi rupi picioarele în gropi şi lucrări făcute în dorul lelii.

Municipiul reşedinţă de judeţ s-a transformat în şantier. Cetăţenii sunt nevoiţi să circule, o vreme, ca şobolanii în labirint de plase, nisip şi borduri, totul pentru faţa luminoasă a Devei, aşa cum speră şefii Primăriei să o poată prezenta în campania electorală din anul viitor. Investiţiile sunt mari, lucrările întinse, centrul oraşului paralizat de deschiderea, simultan, a tuturor lucrărilor dorite de edili. Necazul este că se spoieşte, ca pe vremuri, înainte de vizita „tovarăşului”, „la şosea”, pe arterele principale, reiterându-se păgubosul principiu românesc„afară vopsit gardul, înăuntru leopardul”.
Să analizăm sec, la rece.

deva0

Nici nu-i parcare, nici nu se lucrează
Lucrări pe Iuliu Maniu, întinse ca pelteaua, deodată, şi în zona dinspre Primărie, şi de la Deva Mall, la platforma Ardealul, inclusiv. Zona respectivă ar fi fost, dacă ne luăm după edili, marea nenorocire şi prioritatea zero a oraşului. Numai că, ştim cu toţii că nu era nicio prioritate, în rândul marilor probleme ale Devei. Că nu era ultimul răcnet în modernitate, asta se poate. Dar că nu se mai putea aşa, să fim serioşi!
S-a deschis şantier tot bulevardul, s-a blocat totul. La Deva Mall, parcarea a fost decopertată şi trona, la sfârşitul săptămânii trecute, nisip, împrejmuiri şi atât. Nu lucra nimeni, dar bine că oamenii de afaceri, afacerile din zonă, cetăţenii care lucrează în zonă, maşinile de aprovizionare s-au trezit în imposibilitatea de a folosi parcarea.
Că nu pot folosi parcarea de la Deva Mall, înnisipită şi lăsată de izbelişte, e una. Dar nu mai există nici parcările pentru alte zeci de maşini din zona înspre gară. Şi acolo e şantier.
Pentru zecile de magazine din zonă, pentru bănci, spaţii de servicii, dar mai ales pentru cetăţenii interesaţi de toate acestea, deschiderea unui şantier cât bulevardul a provocat o adevărată dramă, în condiţiile în care şi cu acele parcări în funcţiune era o mare provocare să ai ceva de rezolvat în zona pieţei centrale şi spre gară. Ne e greu să credem că lucrările nu se puteau executa pe module, astfel încât să nu fie paralizată o zonă impotantă din oraş. Cu atât mai greu, cu cât, după cum am văzut, s-a blocat totul, dar se lucrează pe ici, pe colo.

deva7

Leopardul din spate
În timp ce se investesc bani grei pentru a moderniza ceea ce era perfect funcţional şi nu era prioritar, la un pas distanţă, în spatele clădirilor de la şosea, e zonă uitată de vreme, de edili, de toată lumea. Trotuare puşcate, gropi sinistre, mai ales cele formate în jurul gurilor de canal de vizitare, în care îţi rupi picioarele. E vorba numai de centrul oraşului, pentru că, dacă intrăm în toate cartierele Devei – oricum o să o facem! -, o să le stricăm bucuria anului electoral şi celor din conducerea Primăriei şi celor din Consiliul Local Deva, care se fac că nu văd.
Să nu uităm de cea mai păguboasă obişnuinţă în Deva, aceea că oriunde se fac reparaţii, se trag conducte, cabluri sau orice altceva, zona pietonală respectivă e distrusă, apoi cârpită mişeleşte, în batjocură. Şi nimeni nu spune nimic.
Ţineţi minte când s-au spart trotuarele Devei ca să avem tot felul de cabluri către sisteme electronice de creat nervi? O mulţime de trotuare onorabile au devenit o urâţenie traversată de ceva ce românul asimilează cu micţiunea boului. Bine că avem lumini computerizate care luminează nepăsarea medievală a autorităţilor.

deva4
Vorbim cu câţiva specialişti în construcţii, am aflat că repararea tuturor zonelor distruse din zona centrală ascunsă privirilor „din şosea”, ridicarea capacelor de canal, îndreptarea trotuarelor înfundate de lucrătorii de la apă şi canalizare şi alte lucrări asemenea ar costa cu mult mai puţin decât distrugerea şi refacerea zonei Lido, care arăta omeneşte, distrugerea şi refacerea întregului bulevard Iuliu Maniu, care arăta omeneşte, sau construirea unei piste pentru biciclişti aiurea.

deva5
O fi mult mai ieftin, dar obişnuinţa politicianului român este de a se lăuda, în campanii electorale, cu „realizări măreţe” – catedrale, bulevarde, fântâni care ţâşnesc din case de cultură sau piste pentru biciclişti (!) -, nu cu amărâte de trotuare prin cartiere.

Cu biţiclul spre nicăieri
Să mai amintim de Calea Zarandului. Pe platforma Ardealul se lucrează în forţă şi, după cum arată şantierul, cred că se ridică acolo cel puţin o catedrală!… Dar să lăsăm asta şi să trecem la imagini mai „sportive”…
Pe Calea Zarandului se (mai) face o pistă pentru biciclişti, o pistă fără continuitate, adică doar una bucată de pistă pentru biciclişti aruncată la periferia târgului. Las` să fie!

deva2
Numai că, înainte de a arunca cu bani pe o asemenea investiţie care, nelegând nimic de nimic, nefiind conectată la nimic, este doar de faţadă, era interesant de văzut cum arată pietonalele, zonele sinistre pe unde oamenii sunt nevoiţi să circule, pe acest traseu – cu siguranţă cu mult mai mulţi pietoni, oameni care merg la muncă sau cu treabă, decât biciclişti dornici să încerce o bucată de pistă, cu eşapamentu-n nas şi în acompaniament de TIR.
Probabil, însă, că e mai „cool” să te lauzi cu o pistă de biciclete, chiar inutilă, decât că ai reparat trotuare.

deva3

Nota Bene
Acum, doar am deschis acest subiect, al investiţiilor într-un oraş modern şi relaţia între priorităţile primarului şi consiliului local şi priorităţile cetăţenilor. Ştim sigur că cetăţenii nu vor fi mai fericiţi rupându-şi picioarele în cartier, doar pentru că primăria a cumpărat, cu bani grei, altă piatră sub roţile maşinilor din centru.
Vom încerca să identificăm, în cartierele oraşului, probleme rezolvabile cu bani mai puţini, dar pe care edilii le ocolesc, în goana lor după măreţie de vândut electoratului.

deva8

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

19 − doisprezece =

ACTUALITATE
EVENIMENT. Dan Radu Ruşanu, ultima apariţie pe scena publică a judeţului Hunedoara         DAN RADU RUŞANU, ULTIMUL SFAT „Faceţi Conurbaţie. Altfel, ajungeţi în Ochiul Ciclonului, locul unde nu se întâmplă nimic”         Jaful din Castelul Corvinilor: trei săptămâni de anchetă, 1 la sută din prejudiciu recuperat         ANDRONACHE S-A ŢINUT DE VORBĂ. Hunedoara lirică ia locul locul Operei Nights         Câinele campion, dresat de un jandarm         Accident grav pe DN 76, provocat de un tânăr         Accident mortal pe Drumul Național 7         O tânără și-a pierdut fiul de cinci ani în Deva         MINIVACANŢĂ CU LĂUTARI. Zilele Devei, programul celor patru zile de zaiafet         CU DOTĂRILE ÎN STRADĂ. Poliţiştii „comunitarii” îşi arată priceperea în centrul Devei         Tinere speranțe ale fotbalului hunedorean. Juniorii D de la C. S. CFR Simeria sunt campionii județului Hunedoara         Dan Radu Rușanu și-a lansat cartea „Mai sunt judecători la BERLIN”         Premiere la Castelul Corvinilor, în cea mai aglomerată noapte din an         Febra alegerilor locale în Lupeni, orașul „confiscat” de familia Resmeriță         Natalia Intotero (PSD): „Criza lemnului de foc a fost evitată”         Carmen Hărău (PNL): „S-a rupt prima scoarţă a Programului de guvernare PSD”         Apa Serv Valea Jiului a prins o finanţare de 90 milioane de euro         Eveniment cultural Titu Maiorescu – o efigie a culturii române         Accident rutier grav pe DN 66: nouă persoane au fost rănite         Accident grav pe autostradă, provocat de un șofer bulgar