DEZBATERE. Transportatorii vor taxe mai mici la drumurile judeţene

Regulamentul de utilizare a drumurilor judeţene, adoptat în şedinţa din iunie a Consiliului Judeţean Hunedoara, a provocat o discuţie „cu scântei”, ieri, între reprezentanţii transportatorilor din România şi cei ai autorităţilor judeţene

MAIN drumuri balint

Dezbaterea publică moderată de vicepreşedintele Tiberiu Balint a avut loc la aproape patru luni de la adoptarea actului normativ în Consiliul Judeţean pentru că liderii transportatorilor au aflat abia acum că regulamentul le încurcă socotelile. Conducerea Consiliului Judeţean a acceptat o dezbatere publică „post factum” (deşi documentul fusese pus în dezbatere la vremea lui, înainte de a fi adoptat) pentru a corecta eventualele nereguli, însă în mare parte a ieşit „o gargară” populistă fără substanţă pe fond.

Transportatorii „s-au turat” pe contrasens

Cei mai vehemenţi transportatori au fost aceia din afara judeţului, Mirel Sporea de la APTE 2002 – o asociaţie a transportatorilor din Arad, Lorena Sandu de la Uniunea Transportatorilor Rutieri din România (UTRR) şi Siegfrid Mayer de la Confederaţia Naţională Rutieră (CNR). În primele două ore de dezbatere publică cei trei au monopolizat discuţia şi au punctat doar la capitolul imagine (să dea ei bine cum că ar fi în slujba transportatorilor).

Hunedorenii Sorin Filip (Carpat Cemtrans) şi Mircea Bobora (Carpat Cement) au tras discuţia la temă şi au semnalat unele detalii care – în opinia lor – ar trebui corectate de către aleşii Consiliului Judeţean.

Regulile jocului

Regulamentul de utilizare a drumurilor publice a fost instaurat pentru a taxa transportatorii care nu respectă limitele maxime admise de tonaj. Ca efect negativ, supraîncărcarea maşinilor duce la degradarea drumurilor judeţene. Consiliul Judeţean Hunedoara consideră că ei trebuie să plătească o taxă suplimentară, bani care sunt folosiţi pentru reparaţia şi întreţinerea drumurilor judeţene. Controalele arată că peste jumătate din transportatori fentează legea şi îşi încarcă maşinile peste limita legală. La 106 de autovehicule controale, 56 de maşini au depăşit limita de greutate. „Am investit zeci de milioane de euro în aceste drumuri şi încercăm să le protejăm pentru că ele nu au fost asfaltate numai pentru transportatori, ci pentru toată lumea. Dacă noi investim într-un drum 20 de milioane de euro şi după un an este făcut praf, n-am realizat nimic. Trebuie să existe un echilibru între ceea ce îşi doresc transportatorii şi toţi ceilalţi care folosesc drumurile judeţene. Putem discuta nivelul taxelor în aceste circumstanţe economice, dar un lucru nu vom negocia aici: respectarea legii”, a spus vicepreşedintele CJ Hunedoara, Tiberiu Balint.

Consilierii judeţeni au de ales

La finalul dezbaterilor a rămas ca aleşii judeţeni să se pronunţe într-o şedinţă viitoare de consiliu dacă e oportună diminuarea taxelor (considerate prea mari) şi în legătură cu autorizaţia de tip A1 (pentru masa maximă admisă pe axă cuprinsă între 5,5 şi 7,5 tone), autorizaţie care nu afectează doar transportatorii indisciplinaţi, fiind asimilată ca o taxă în plus.

Comentarii FB

comentarii




Răspuns la “DEZBATERE. Transportatorii vor taxe mai mici la drumurile judeţene

  1. Siegfried Mayer

    Din pacate, jurnalismul echidistant, obiectiv si profesionist este pe cale de disparitie, mai ales in cazul acestui “asa numit” articol…
    Ieri, in cadrul dezbaterilor, CNR nu considera ca :
    ” a monopolizat discuţia şi a punctat doar la capitolul imagine (să dea ei bine cum că ar fi în slujba transportatorilor).”….. Fiind reprezentantul a cca. 7.500 de firme din domeniul transporturilor, este hilar a categoriza argumentarile pertinente ca “punctari de imagine” si/sau “sa dea ei bine”…. In cazul de ieri, simulacrul de dialog din partea reprezentantilor Consiliului Judetean Hunedoara, s-a axat exclusiv pe repetarea mecanica a unor “pseudo” argumente pro-taxa, ce nu pot sta la baza unei reglementari serioase.
    Manuitorii de condei care au astfel de sentimente ciudate, nu au avut nici minimul bun simt, reflectat prin deontologia jurnalistica, sa fi intrebat si patronatele, la sfarsitul intrevederii, care este motivul real al pozitiei radicare a CNR anti-taxa…
    Fara vreo logica, pus pe a face bani cu orice pret, HCJ 121/2013 este complect anticoncurential, serveste profilactic la “legiferarea” supratonajului permanent, deoarece se aplica o taxa unica, fiecarui transportator care transporta marfa in judetul Hunedoara. In acceptiunea “legiuitorului”, daca s-a platit taxa, atunci poti circula si cu supratonaj de zeci de tone, ca esti “protejat” de Hotararea CJ HD 121/2013. Se face abstractie de proiectul de modificare a OG 43, ce se afla in Comisia de Industrii si Servicii din Parlament, pe cale de a fi adoptat in Plen si care are deja unele elemente care fac inutila aceasta taxa. Prezenta reglementare, contravine flagrant notiunii de proportionalitate in abordarea cuantumului taxelor, nu exista nici cea mai mica legatura intre cuantumul taxei si pretinsa “distrugere” cauzata de folosinta rutelor judetene ! Studiu de impact…lipsa ! Contravine principiului de echitate, deoarece este aplicata discretionar doar transportului de marfa, cu toate ca aceste drumuri sunt folosite si de autovehicule de transport persoane, autoturisme, carute, motoare, motorete, biciclete si alte vehicule cu roti. Daca este taxa de folosinta, atunci sa o plateasca toti ! Nu are nici cea mai elementara notiune despre relatia directa dintre legalitate, normalitate si un transport civilizat. Din nefericire, autonomia locala prost inteleasa, naste niste hotarari care sunt bazate pe mecanismele definitorii ale transporturilor de marfa. Declarativ, se instituie o taxa de folosinta a drumurilor judetene, in ideea de a proteja infrastructura rutiera. Se intampla asta, indiferent daca cineva se incadreaza sau nu in MMA in circulatie in Romania, mai precis, 40 de tone, +5% toleranta pe total si +4% toleranta pe axa, conform OMTI 290/2013. La remarca tehnica, conform caruia la MMA 40 de tone (acceptat declarativ ca limita sub care nu se va aplica taxa), este practic imposibil sa nu depasesti cele 7,5 tone pe axa, anuntate ca maxim acceptate fara taxa (propunere de limita maxima ce a reiesit din promisiunile Vicepresedintelui CJ HD, Domnul Tiberiu Balint), deoarece repartizarea greutatii pe cele cinci axe ale unui autotractor + semiremorca se efectueaza inegal. S-ar necesita o valoare minim acceptata pe axa de cca. 9 tone, ca pe axa motrica sa nu se depaseasca tonajul minim acceptat, ce evident ar trebui sa creasca de la 7,5 tone la minim 9 tone/axa. Se crede ca prin instituirea de taxe peste taxe, desconsiderand total opinia asociatiilor patronale consacrate, se va avea castig de cauza ? Patronatele au experienta nationala si internationala in astfel de situatii si vor excela prin atacarea acestei hotarari neaprofundate, fara studiu de impact tehnic si economic, elaborata doar ca razbunare pe acele masini maaaari, cu roti multe, urate si puturoase !
    Stimati alesi ai Judetului Hunedoara, uitati ca in spatele volanului se afla un om, un agent economic, platitor deja de taxe, biruri si poveri care sunt adesea gandite superficial, cu ochii atintiti exclusiv la bani, fara a studia impactul social creat de aplicarea de taxe anticoncurentiale, care sunt capabile sa inchida afaceri si sa ingroase randurile somerilor, care scot si nu aduc bani la buget !
    Din pacate, si aceasta hotarare se incadreaza in lungul sir de reglementari hiper-birocratice, excesive si axate exclusiv pe setea de bani nemeritati, implementate de elemente venite la putere vremelnic, fara cunostinte in domeniul ce doiresc sa-l reglementeze ! Din pacate , se uita usor ca transportatorii sunt globulele rosii ale circuitului sangvin al economiei, menite sa transporte elementele vitale in orice conditii, chiar sfidand obstacole obscure, neintemeiate , fara logica si inflexibile , ca HCJ HD 121/2013…

    Siegfried Mayer
    Secretar General
    Confederatia Nationala Rutiera (CNR)

    Răspuns

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

19 − doi =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Clădirile Colegiului Matei Corvin vor fi reabilitate pe fonduri UE         Copil de opt ani rănit într-un accident rutier         Femeie înșelată în Hunedoara         Crimă înfiorătoare în Orăştie: un tânăr de 20 de ani a murit, înjunghiat în inimă, de un vecin         Mort în surparea din subteranul Minei Lupeni         Trubaduri în Cetatea Devei         Surpare la Mina Lupeni!         Transporturi ilegale de lemne         Direcția Impozite și Taxe Locale Deva se mută în noul sediu         Peste 15000 de lei încasări în doar două zile la Ștrandul Municipal din Deva         Proiectul pentru reabilitarea incintei I a Cetății Devei a fost depus la ADR Vest         Încă o victimă în accidentul mortal de pe șoseaua Hunedoara – Deva         Sala de sport a fostului Liceu industrial 1 din Hunedoara a ajuns în ruină         Festivalul medieval Ioan de Hunedoara         Șoseaua spre Lacul Cinciș a intrat în reparații         Accident extrem de grav pe șoseaua Hunedoara – Deva         Accident produs la beție         Accident pe DN 66, produs de un tânăr         Accident pe DN 7 produs de un camionagu turc         De la Petroşani, la Deva/ Fost director al CEH în litigiu cu compania energetică