Podul de fier de la Ilia. Soarta tristă a construcției care a rezistat bombardamentelor

Un pod uitat al râului Mureş impresionează prin vechimea şi prin arhitectura sa, dar în acelaşi timp dă fiori celor care îl traversează, din cauza stării sale de degradare. A fost construit în urmă cu mai mult de un secol la Ilia, pe piloni de beton şi cu o structură de fier, pentru a lega satul Ilia de Brâznic şi Săcămaş.

Acum este o rută secundară peste Mureş, între Drumul Naţional 7 Deva – Arad şi Drumul Naţional 68 A Deva – Timişoara, aflată la circa doi kilometri de intersecţia celor două magistrale rutiere. În Primul Război Mondial, podul lung de peste 100 de metri, proiectat de ingineri din Imperiul Austro-Ungar, a rezistat bombardamentelor, dar timpul şi-a lăsat amprenta peste el. În deceniile următoare utilitatea lui a devenit secundară, sarcinile fiindu-i preluate de un alt pod construit peste Mureş, în vecinătate  pe DN 7.

Folosit de localnici

 

Podul de fier între Ilia şi Brâznic este folosit de locanici, care îl traversează fie pe jos, fie cu maşinilie sau bicicletele. Oamenii au de trecut câteva obstacole, însă au parte, pe lângă fiorii daţi de vechea construcţie, de priveliştile frumoase ale râului.

Gropi imense au apărut în carosabil, care se transformă în bălţi întinse după fiecare ploaie, iar o mulţime de găuri lasă să se vadă sub ele apele tulburi ale Mureşului. Într-una dintre acestea, un localnic a căzut într-o seară de decembrie, în 2017, iar trupul său a fost găsit după aproape trei luni în râu. Oamenii au cerut autorităţilor acoperirea spărturii din pod, care oricând şi mai ales noaptea poate deveni un pericol fatal pentru cei care îl folosesc. La capătul lui, pe marginea şoselei Deva – Lugoj, a fost amenajată o un o parcare, de unde cei care circulă cu maşinile au umplut zona şi malul apei de gunoaie.

 

Ieșit din garanție

 

Gabriel Marius Omotă, primarul comunei Ilia, susţine că de mai multe ori au fost puse pancarte şi chiar o barieră la intrarea pe pod prin care s-a interzis accesul pe acesta, din cauza riscurilor pe care le prezintă. Localnicii nu au ţinut cont de avertizări, iar bariera şi pancartele au dispărut în scurt timp. „În urmă cu câţiva ani, am fost înştiinţaţi de o firmă din Austria că podul a ieşit din garanţie. Are o vechime de aproape 150 de ani. Noi am vrea să îl reabilităm, dar nu este administrat de primărie. Are o situaţie neclară”, afirmă primarul. Soarta vechiului pod de fier din Ilia rămâne incertă. În Şoimuş, la circa 20 de kilometri în amonte, un alt pod de fier construit peste Mureş în vremea Imperiului Austro-Ungar s-a prăbuşit parţial, iar cea mai mare parte a sa a ajuns la fer vechi. Ruinele rămase, care constau în peste 500 de tone de fier vechi, aşteaptă dezmembrarea.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

treisprezece + 20 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Spitalul județean de urgență amenajează o secție pentru RMN         Bărbat tâlhărit după ce a fost ademenit cu o noapte de sex         COSTEL AVRAM face minuni cu drumurile judeţene. Pe facebook şi din vorbe         ÎN APĂRAREA ŞEFULUI. Actori din Petroşani, cu jalba la „Împărăţie”         Incendiu în Deva         Accident grav pe DN 76, produs de o tânără de 19 ani         După 2.000 de ani… A apărut asfaltul până la poalele cetății dacice Piatra Roșie         Piatra romană descoperită sub cea mai veche biserică a Hunedoarei         Cum arată Parcul Dendrologic Simeria, la venirea primăverii         Tragedie lângă șantierul Autostrăzii Lugoj – Deva         Părintele Crăciun Opre a fost pomenit la 7 ani de la trecerea la cele veșnice         Crucea de Flori, tradiția de Florii din Hunedoara         Paștele la Biserica Romano-Catolică din Hunedoara         Prima fântână arteziană de pe noua pietonală a intrat în probe         O APRECIERE OFICIALĂ. Sarmizegetusa Regia, model de bună guvernare a monumentelor UNESCO         Cât a mai rămas de executat din Lotul trei al Autostrăzii Lugoj – Deva, după cinci ani de lucrări         ALDE HUNEDOARA. Michael Meltzer: „Viitorul termocentralei Mintia este pe gaz”         Femeie înșelată de o necunoscută         Centrul pietonal din Hunedoara va fi inaugurat de Ziua Europei         Cea mai vârstnică femeie din Deva a împlinit 105 ani