Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a informat că au fost suspendate lucrările pe jumătate din Lotul IV al viitoarei autostrăzi Lugoj – Deva. Constructorii nu aveau autorizaţiile necesare.

Constructorii Lotului IV al autostrăzii Lugoj – Deva au fost anunţaţi astăzi de CNADNR că nu mai pot lucra pe o porţiune de 12 kilometri ai tronsonului Şoimuş – Ilia. „Urmare efectuării unui control al Inspectoratului de Stat în Construcţii pe lotul 4 al Autostrăzii Lugoj – Deva au fost suspendate temporar lucrările de excuţie aferente secţiunilor C şi D, respectiv: de la km 88+016  – km 99+500. Această decizie a fost luată din cauza lipsei Autorizaţiei de Construire pentru secţiunile respective”, a informat Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România. Pentru secţiunile A şi B a fost emisă Autorizaţia de Construire în data de 15.10.2014.

Astăzi, muncitorii se aflau pe şantier şi îşi desfăşurau activitatea în zonele despre care cei de la CNADNR susţin că sunt cele pentru care nu există autorizaţii.

Autostradă cu ghinion

CNADNR a informat că pentru secţiunile C şi D Proiectul Tehnic aferent a fost avizat cu întârziere din cauza identificării unor probleme, respectiv: cimitirul neautorizat de la marginea satului Brănişca, halda de cenuşă şi zgură de la Mintia; stabilitatea versantului de la km 96+620 – km 97+750, amenajarea nodului Rutier de la Şoimuş – km 99+500, existenţa Peşterii tunel cu lilieci în aproprierea localităţii Şoimuş. Compania a solicitat revizuirea Acordului de mediu emis în data de 24 decembrie 2013, o procedură cdes

„Specificăm că un impediment deosebit în realizarea unui proiect de maximă importanţă este tocmai această reluare a întregului mecanism de obţinere a Acordului de Mediu şi implicit a Autorizaţiei de Construcţie, când de fiecrare dată la proiect sunt aduse modificări generate de astfel de probleme apărute în teren. În acest sens, CNADNR SA împreună cu Ministerul Transporturilor, analizând atât cazul de faţă, cât şi alte situaţii similare existente, a propus şi lucrează la realizarea unui Memorandum prin care să integreze toate instituţiile cu atribuţii în emiterea avizelor şi acordurilor pentru realizarea proiectelor din fonduri europene nerambursabile. Pe lângă modificarea Legii achiziţiilor publice, vom susţine de asemenea şi scurtarea timpilor şi corelarea activităţilor tuturor celor implicaţi, astfel încât anumite activităţi să se desfăşoare cât mai repede şi cât mai coerent”, a declarat Narcis Neaga, Director General al CNADNR SA, potrivit comunicatului publicat de companie.

Lucrările pe Lotul IV al Autostrăzii Lugoj – Deva se află într-un stadiu de execuţie mai avansat decât cele efectuate pe celelalte două loturi aflate în şantier. Recent, reprezentanţii CNADNR şi constructorii de la UMB şi Tehnostrade afirmau că tronsonul ar putea fi realizat până la sfârşitul acestui an, însă previziunile optimiste au fost spulberate de o serie de evenimente neprevăzute.

Unul dintre ele a fost descoperirea unui cimitir, cu peste 300 de morminte, la marginea satul Brănişca, pe traseul autostrăzii. Cimitirul în care au fost înhumaţi cei care mureau în azilul din localitate şi sărmanii din sat, înregistrat ca păşune în studiul de fezabilitate, a fost strămutat. În zona de la ieşirea din Şoimuş, lucrările au fost întârziate de existenţa unei peşteri, în care se presupunea că exista o colonie de lilieci, animale protejate de lege. Trei lilieci se adăposteau în grotă, conform specialiştilor care au cercetat-o şi au monitorizat-o timp de circa un an. Un localnic a reclamat Agenţiei pentru Protecţia Mediului Hunedoara existenţa unor familii de castor, care îşi aveau adăpostul într-un alt loc aflat pe traseul viitoarei autostrăzi, în apropiere de satul Bejan. Sesizarea a întârziat din nou lucrările în zonă.