Încă un an eșuat pentru furnalul de la Govâjdia, cel mai vechi din România

Furnalul de la Govăjdia a fost ridicat între anii 1806 şi 1810 şi a funcţionat, cu numeroase întreruperi, până la începutul anilor 1920, când Hunedoara, oraşul aflat la 20 de kilometri, devenise un centru siderurgic important, care preluase sarcinile acestuia. Furnalul producea anual, până la 8.000 de tone de fontă şi era legat de Hunedoara printr-o cale ferată îngustă, una dintre cele mai vechi din Transilvania, care în prezent este dezafectată. De asemenea, o reţea de funiculare, care însumau peste 50 de kilometri, folosite pentru transportul minereului de fier, mangalului şi calcarului, lega Govâjdia de Hunedoara, Bunila şi satele de pe râul Bătrâna.
Un plan de restaurare a furnalului, aflat pe lista monumentelor istorice, a fost prezentat de aproape un deceniu de administraţia locală din comuna Ghelari, de care aparţine monumentul. Proiectul, pentru care primăria solicita fonduri Guvernului României, viza reabilitarea şi transformarea monumentului într-un muzeu al fierului.
A fost refăcut în anii următori, iar în urmă cu un an, primarul Ghelariului, Ioan Bulbucan, încă avea speranţe că va fi realizat. În ultimii ani, de mai multe ori voluntarii din Hunedoara au făcut curăţenie în jurul monumentului, însă în 2017 nu s-a mai intervenit asupra lui. O parte din acoperişeste distrusă, iar tencuiala şi cărămizile au început să se desprindă din zidăria sa. Nici drumul judeţean Hunedoara – Govâjdie, cu infrastructura îmbătrânită şi degradată, nu a beneficiat de vreo îmbunătăţire anul trecut. Localnicii se mândresc totutuşi cu cel mai vechi furnal din România, despre care o legendă spune că a fost locul unde s-a turnat fonta pentru construcţia Turnului Eiffel.

Comentarii FB

comentarii




2 Răspunsuri la “Încă un an eșuat pentru furnalul de la Govâjdia, cel mai vechi din România

  1. ioan romulus

    ,, ….producția de fier de la Uzina de fier Govăjdie nu are nici o legătură cu Turnul Eiffel, vestitul turn a fost făcut cu profile laminate la uzina franceză. Un text de pe o placă nituită pe construcția turnului spune: „Forgges et Usines De Pompey. Fould-Dupont Fournisseur. Des Fers De La Tour”[1], referindu-se la faptul că oțelul forjat/laminat din construcția turnului este produs la oțelăria Fault-Dupont din Pompei, estul Franței……,,,
    Daniel Guta apreciez articolele tale, dar in unele apar si exagerari…vezi chestia cu tour Eiffel
    iti recomand sa citesti cartea mea legata de Istoria uzinei de fier din Hunedoara, si a Marei Margineanu…
    Te felicit !
    continua !

    Răspuns

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

trei × trei =

ACTUALITATE
Cum este devastată pădurea de pe Dealurile Silvașului         Soarta cimitirului din Hațeg a fost decisă de magistrați         RAPORT DE CONTURI. Dregătorii hunedoreni s-au întrecut în furăciuni         Accident rutier grav pe șoseaua Hațeg – Caransebeș         Accident rutier produs de o tânără de 22 de ani         Razii la transportatorii de lemne: o cantitate impresionantă de material lemnos confiscată de Poliție         PAS CU PAS. Căpuşa favorită a primarilor PNL a intrat în afaceri şi cu Deva         Geoparcul Dinozaurilor Țara Hațegului, cunoscut în Europa prin proiectul Danube GeoTour         Târgul de Mărțișor își deschide porțile pe 26 februarie, în Piața Unirii         Premii pentru elevii de la Liceul de Arte         Cinci incendii în ultimele zile, în orașele Hunedoarei         O femeie a pierdut 70.000 de lei pe mâna escrocilor         Mărirea și declinul pelerinajelor la Mănăstirea Prislop         Tânărul dispărut din autogara Devei a fost găsit după trei săptămâni         Tragedie pe DN 7: impact frontal între două mașini la Sântuhalm         Sarmizegetusa Regia va fi redeschisă         Persoană accidentată grav în Masivul Vâlcan         Primăria a chemat deținuții pentru a face curățenie în două blocuri sociale         Scandal cu acuzații grave în Consiliul Local Deva         Adolescentă rănită într-un accident, în Deva