Încă un an eșuat pentru furnalul de la Govâjdia, cel mai vechi din România

Furnalul de la Govăjdia a fost ridicat între anii 1806 şi 1810 şi a funcţionat, cu numeroase întreruperi, până la începutul anilor 1920, când Hunedoara, oraşul aflat la 20 de kilometri, devenise un centru siderurgic important, care preluase sarcinile acestuia. Furnalul producea anual, până la 8.000 de tone de fontă şi era legat de Hunedoara printr-o cale ferată îngustă, una dintre cele mai vechi din Transilvania, care în prezent este dezafectată. De asemenea, o reţea de funiculare, care însumau peste 50 de kilometri, folosite pentru transportul minereului de fier, mangalului şi calcarului, lega Govâjdia de Hunedoara, Bunila şi satele de pe râul Bătrâna.
Un plan de restaurare a furnalului, aflat pe lista monumentelor istorice, a fost prezentat de aproape un deceniu de administraţia locală din comuna Ghelari, de care aparţine monumentul. Proiectul, pentru care primăria solicita fonduri Guvernului României, viza reabilitarea şi transformarea monumentului într-un muzeu al fierului.
A fost refăcut în anii următori, iar în urmă cu un an, primarul Ghelariului, Ioan Bulbucan, încă avea speranţe că va fi realizat. În ultimii ani, de mai multe ori voluntarii din Hunedoara au făcut curăţenie în jurul monumentului, însă în 2017 nu s-a mai intervenit asupra lui. O parte din acoperişeste distrusă, iar tencuiala şi cărămizile au început să se desprindă din zidăria sa. Nici drumul judeţean Hunedoara – Govâjdie, cu infrastructura îmbătrânită şi degradată, nu a beneficiat de vreo îmbunătăţire anul trecut. Localnicii se mândresc totutuşi cu cel mai vechi furnal din România, despre care o legendă spune că a fost locul unde s-a turnat fonta pentru construcţia Turnului Eiffel.

Comentarii FB

comentarii




2 Răspunsuri la “Încă un an eșuat pentru furnalul de la Govâjdia, cel mai vechi din România

  1. ioan romulus

    ,, ….producția de fier de la Uzina de fier Govăjdie nu are nici o legătură cu Turnul Eiffel, vestitul turn a fost făcut cu profile laminate la uzina franceză. Un text de pe o placă nituită pe construcția turnului spune: „Forgges et Usines De Pompey. Fould-Dupont Fournisseur. Des Fers De La Tour”[1], referindu-se la faptul că oțelul forjat/laminat din construcția turnului este produs la oțelăria Fault-Dupont din Pompei, estul Franței……,,,
    Daniel Guta apreciez articolele tale, dar in unele apar si exagerari…vezi chestia cu tour Eiffel
    iti recomand sa citesti cartea mea legata de Istoria uzinei de fier din Hunedoara, si a Marei Margineanu…
    Te felicit !
    continua !

    Răspuns

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

10 − 4 =

ACTUALITATE
Absolvire la Liceul Tehnologic „Grigore Moisil” Deva         Absolvire în sărbătoare, la Liceul Teoretic „Téglás Gábor”         Elevii de la Colegiul Național Decebal au celebrat absolvirea         Crimă urmată de sinucidere într-un teribil accident rutier (GALERIE FOTO)         Directorul Complexului Energetic Hunedoara a demisionat         Accident mortal pe DN 76         Cetatea Deva a fost ecologizată de elevi de la Colegiul Național Decebal         Pasionații de mașini sunt așteptați la Deva Auto Show 2018         CONTROVERSE. Războiul pe numele lui Arsenie Boca a continuat la Mănăstirea Prislop         Campanie preventivă pe teme de educaţie rutieră         Doi ani de întârziere la Autostrada Lugoj – Deva         Accident mortal pe DN 7, cu motocicleta         Marius Surgent, deputat ALDE Hunedoara: „În coaliția PSD-ALDE nu s-a discutat niciodată despre modificări la Pilonul II de pensii”         Premii la Concursul Euroregional „Eugen Cuteanu”-Timişoara         Ștrandul din Hunedoara se deschide în 1 iunie         Cupa Ioan Corvin         Au început lucrările de reabilitare a Străzii Gheorghe Barițiu         Trofeul Micului Cititor         Poliţiştii au confiscat peste 80 de metri cubi de lemne         Zeci de oameni au căutat un bătrân dispărut în munți