Hunedoara anilor 1960, descrisă de scriitori: orașul uriaşului complex de uzine unde fierbe în clocot oţelul

Traian Filip oferea la sfârşitul anilor 1960 una dintre cele mai plastice descrieri a Hunedoarei acelor vremuri.

Reportajul scriitorului a fost publicat în volumul „Sufletul focului”, apărut în 1974. Iată relatarea prozatorului Traian Filip:

„Ne ducem la Hunedoara să vedem culoarea metalelor. A metalelor contemporane produse de puternicele ei agregate. Ne ducem la Hunedoara, marea cetate a oţelului românesc, pentru a o vedea reînnoită în preajma lui 23 august, cu noi construcţii siderurgice, cu noi obiective industriale şi edilitare date în funcţiune, cu oameni care ne întâmpină de fiecare dată cu elanul lor caracteristic. Începem prin a străbate castelul medieval, sala cavalerilor, ea însăşi restaurată în întregime şi expusă într-o ultimă ediţie arhitecturală, ca semn al preşuirii trecutului şi al acelor artişti anonimi care au durat castelul din piatră şi metal. Privim galeria neogotică, stemele şi cheile de boltă, turnul pictat, iar de pe înalta terasă de la intrare ne fixăm privirile asupra uriaşului complex de uzine unde fierbe în clocot oţelul din care turnăm formele vapoarelor şi viaductelor, tractoarelor şi autocamioanelor, turnurilor de rafinării şi turnurilor de sonde.

Aici, la Hunedoara, totul s-a construit în raport cu uzina, în raport cu oţelul. Aici totul s-a integrat unui ansamblu unitar şi durabil. Ridicat din temelii în două etape, în două decenii, oraşul stă faţă în faţă cu castelul şi cetatea oţelului privind prin mii de ferestre ridicate pe verticală columnele de foc, torţele, faurile Transilvaniei. Fiecărui agregat amplasat pe talerul uzinei îi corespunde un număr de blocuri ridicate pe talerul oraşului. Un coş de fum aliniază simultan pe magistrala din faţa lui un şir de edificii colorate. O linie de parcare din zona combinatului pretinde echivalentul ei într-o piaţă din ona activă a oraşului.

Între oraş şi laminoare aleargă autobuzele. Cărbunele din Valea Jiului intrat în amestec cu minereurile, după ce a fost expulzat din cuptoare, sporeşte dimensiunile unor coline cenuşii în relieful din preajmă. Pădurile coboară spre cartierele noi şi deasupra lor se întâlnesc, ca într-un filtru, respiraţiile de foc ale furnalelor din Călan şi de la Hunedoara. Oraşul vechi de la poalele castelului se micşorează treptat, capătă noi deschideri, în timp ce siluetele de blocuri moderne, cu patru, cu zece etaje se extind necontenit puând stăpânire pe spaţiile inerte.

Trenul ce vine pe Valea Haţegului te duce direct între halele oţelăriilor, între halde de cenuşă şi zgură aprinsă. Gara este centrul acestui univers, iar locomotivele vin fierbinţi dintre furnale, pe evantaiul de linii ce se desfăşoară în triajul cetăţii siderurgice. Un concert de locomotive răzbate zi şi noapte dincolo de zidurile metalice, ridicate pe malul râului, pe digul de piatră ce desparte în două titanica aşezare. Pe cornişa din faţa castelului medieval, trenurile ies încărcate sunând din tampoane, funicularele trec în zbor printre stolurile de păsări ce ies de sub acoperişurile de ţiglă, trec dincolo de contraforţi, de pasarele, de planuri înclinate, de mari cazane ce par a-şi ridica din vreme în vreme invizibile capace, pentru a elibera nori de aburi. Un sentiment fierbinte produce această viziune tulburătoare a muncii. Un efect plastic pe care nu îl anulează amănunţitele investigaţii în halele vaste şi duduitoare, în lumea cibernetică misterioasă şi calmă, la danele prelungi ale laminoarelor gemene.

Aici se interferează pe o paletă unică vechile şi noile cuceriri ale tehnicii mondiale în domeniul oţelului. Dincolo de răbufnirile fosforice ale furnalelor şi oţelăriilor, ghicim prezenţa marilor cuptoare, a acestei vetre veşnic aprinse, a acestei plite pe care fierb cazanele de forţă ale industriei româneşti”, scria Traian Filip, în 1968.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

douăzeci − paisprezece =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Costel Avram și-a cerut scuze pentru modul în care s-a purtat cu o jurnalistă         Au revenit la muncă pavatorii pe Bulevardul Corvin         Tragedie pe calea ferată Simeria – Petroșani         Sfârșit de săptămână aglomerat la Sarmizegetusa Regia, în ciuda restricțiilor de circulație         Spectacol la Teatrul de Artă Deva: „Audiția.ro”         Ziua Poliției Române, celebrată în județul Hunedoara         Echipa RobotX din Hunedoara va reprezenta România la Campionatul mondial de Robotică         EUROPARLAMENTARE. Iuliu Winkler, Medalia de Aur a Societății pentru Încurajarea Progresului din Paris         ZIUA MONDIALĂ A APEI. Apa Prod, lecţii deschide despre rostul apei în trei municipii din judeţ         Invazie de pelerini la Mănăstirea Prislop: mii de oameni s-au rugat la mormântul lui Arsenie Boca         Fântâna arteziană din Piaţa Victoriei va fi repusă în funcţiune         Accident mortal pe șoseaua Hațeg – Petroșani         Gest golănesc făcut de Costel Avram: a îmbrâncit o jurnalistă care a venit să îi pună întrebări         Răzvan Mareş și alţi patru au furat prezenţa unor copii la Madrid, la un eveniment unic în viaţa tinerilor sportivi         Și eu… România în primul rând!         Un fiu al pădurenilor         Chinez prins muncind la negru în Hunedoara         Intrare gratuită la Sarmizegetusa Regia         Ce se întâmplă cu proiectul de 20 de milioane de euro, pentru transportul ecologic din Valea Jiului         Drum de cinci kilometri din Ținutul Pădurenilor modernizat cu fonduri de la Consiliul Județean