Hunedoara anilor 1960, descrisă de scriitori: orașul uriaşului complex de uzine unde fierbe în clocot oţelul

Traian Filip oferea la sfârşitul anilor 1960 una dintre cele mai plastice descrieri a Hunedoarei acelor vremuri.

Reportajul scriitorului a fost publicat în volumul „Sufletul focului”, apărut în 1974. Iată relatarea prozatorului Traian Filip:

„Ne ducem la Hunedoara să vedem culoarea metalelor. A metalelor contemporane produse de puternicele ei agregate. Ne ducem la Hunedoara, marea cetate a oţelului românesc, pentru a o vedea reînnoită în preajma lui 23 august, cu noi construcţii siderurgice, cu noi obiective industriale şi edilitare date în funcţiune, cu oameni care ne întâmpină de fiecare dată cu elanul lor caracteristic. Începem prin a străbate castelul medieval, sala cavalerilor, ea însăşi restaurată în întregime şi expusă într-o ultimă ediţie arhitecturală, ca semn al preşuirii trecutului şi al acelor artişti anonimi care au durat castelul din piatră şi metal. Privim galeria neogotică, stemele şi cheile de boltă, turnul pictat, iar de pe înalta terasă de la intrare ne fixăm privirile asupra uriaşului complex de uzine unde fierbe în clocot oţelul din care turnăm formele vapoarelor şi viaductelor, tractoarelor şi autocamioanelor, turnurilor de rafinării şi turnurilor de sonde.

Aici, la Hunedoara, totul s-a construit în raport cu uzina, în raport cu oţelul. Aici totul s-a integrat unui ansamblu unitar şi durabil. Ridicat din temelii în două etape, în două decenii, oraşul stă faţă în faţă cu castelul şi cetatea oţelului privind prin mii de ferestre ridicate pe verticală columnele de foc, torţele, faurile Transilvaniei. Fiecărui agregat amplasat pe talerul uzinei îi corespunde un număr de blocuri ridicate pe talerul oraşului. Un coş de fum aliniază simultan pe magistrala din faţa lui un şir de edificii colorate. O linie de parcare din zona combinatului pretinde echivalentul ei într-o piaţă din ona activă a oraşului.

Între oraş şi laminoare aleargă autobuzele. Cărbunele din Valea Jiului intrat în amestec cu minereurile, după ce a fost expulzat din cuptoare, sporeşte dimensiunile unor coline cenuşii în relieful din preajmă. Pădurile coboară spre cartierele noi şi deasupra lor se întâlnesc, ca într-un filtru, respiraţiile de foc ale furnalelor din Călan şi de la Hunedoara. Oraşul vechi de la poalele castelului se micşorează treptat, capătă noi deschideri, în timp ce siluetele de blocuri moderne, cu patru, cu zece etaje se extind necontenit puând stăpânire pe spaţiile inerte.

Trenul ce vine pe Valea Haţegului te duce direct între halele oţelăriilor, între halde de cenuşă şi zgură aprinsă. Gara este centrul acestui univers, iar locomotivele vin fierbinţi dintre furnale, pe evantaiul de linii ce se desfăşoară în triajul cetăţii siderurgice. Un concert de locomotive răzbate zi şi noapte dincolo de zidurile metalice, ridicate pe malul râului, pe digul de piatră ce desparte în două titanica aşezare. Pe cornişa din faţa castelului medieval, trenurile ies încărcate sunând din tampoane, funicularele trec în zbor printre stolurile de păsări ce ies de sub acoperişurile de ţiglă, trec dincolo de contraforţi, de pasarele, de planuri înclinate, de mari cazane ce par a-şi ridica din vreme în vreme invizibile capace, pentru a elibera nori de aburi. Un sentiment fierbinte produce această viziune tulburătoare a muncii. Un efect plastic pe care nu îl anulează amănunţitele investigaţii în halele vaste şi duduitoare, în lumea cibernetică misterioasă şi calmă, la danele prelungi ale laminoarelor gemene.

Aici se interferează pe o paletă unică vechile şi noile cuceriri ale tehnicii mondiale în domeniul oţelului. Dincolo de răbufnirile fosforice ale furnalelor şi oţelăriilor, ghicim prezenţa marilor cuptoare, a acestei vetre veşnic aprinse, a acestei plite pe care fierb cazanele de forţă ale industriei româneşti”, scria Traian Filip, în 1968.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

2 × 3 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
TURISM. Demersuri pentru declararea zonei Vulcan – Pasul Vîlcan staţiune de interes local         Șir de accidente grave pe șoselele Hunedoarei         Accident pe Calea Zarandului din Deva. Un autocar și un autocamion sunt implicate în coliziune         Ministrul Energiei nu ar vrea să renunţe la centralele pe cărbune         150 de ani de activitate corală neîntreruptă în Orăștie         Autobuz implicat într-un accident mortal pe DJ 687 Hunedoara – Deva         ZILELE MAGHIARE DIN JUDEŢUL HUNEDOARA. Au fost decernate premiile ”Barcsay Ákos” 2018         FOTO: Accident grav pe autostradă. Șase mașini au fost implicate, iar șapte oameni au fost răniți         Probleme mari pe listele “Fără penali”. Sute de semnături anulate în Valea Jiului. Primarul Uricaniului, ameninţat cu o plângere penală!         Liga a treia. Victorie pentru CS Hunedoara, eșec pentru Deva         Mai multe drumuri județene devin drumuri forestiere         Amenzi pentru tăieri ilegale de lemne         Soarta minelor Lupeni şi Lonea e pecetluită. Nici măcar nu sunt luate în calcul în Strategia Energetică a României         Tânăr prins la furat în Hunedoara         Zilele Maghiare din Județul Hunedoara – 22-30 septembrie 2018         Episcopia Devei și Hunedoarei a câștigat procesul pentru numele și imaginea duhovnicului Arsenie Boca         Arborii de pe Bulevardul Corvin au fost extrași, pentru noua pietonală. Vor fi plantați alții în locul lor         Copilă de 10 ani, rănită pe trecerea de pietoni         Accident grav în Deva         Nicio speranță pentru gara Hunedoarei și pentru calea ferată spre Simeria, la șase luni de la închidere