Harta tăierilor de pădure din Hunedoara

Zilnic, şoselele Hunedoarei sunt tranzitate de sute de camioane încărcate cu lemne, iar multe dintre ele pornesc din exploatările forestiere din judeţ. Dovezile sunt oferite de rapoartele publicate pe Inspectorulpadurii.ro, o măsură a Ministerului Mediului Apelor şi Pădurilor de transparentizare a activităţii de exploatare de masă lemnoasă din Romania. La finalul fiecărei zile, harta judeţului Hunedoara, prezentată pe Inspectorulpadurii.ro, se înroşeşte cu sute de buline care reprezintă avizele de transport de masă lemnoasă date în 24 de ore în judeţ. Acestea conţin codurile on line, distribuite pe hartă conform coordonatelor geografice, de la locul încărcării.

Circa 300 de avize de transport pe zi
Numai pe parcursul zilei de miercuri, 29 iunie, în Hunedoara s-au înregistrat circa 300 de avize de transport, majoritatea solicitate de operatorii care ]c[rcau lemne de la locurile de recoltare, ce împânzesc întreg judeţul.

Avizele de transport conţin numărul de înmatriculare al maşinii, data şi ora la care acestea au fost înregistrate, specia de masă lemnoasă şi volumul total al încărcăturii. Spre exemplu, din zona Bulezştii de Sus şi cea a cătunului Stănculeşti, între orele 11 şi 17, au fost solicitate şase avize pentru maşini care au numerele de înmatriculare AB23ALR, AB43ALR, AB23ALR, AB43ALR, AB61ALR şi AB81ALR, care transportau lemn rotund de fag şi carpen, având volume de încărcătură între 15 şi 19 metri cubi. Şi din alte locuri învecinate ale satului Bulzeştii de Sus, din nordul judeţului, au fost solicitate avize de transport: Ociu, Ocişor, Basarabasa, Vaţa de Jos, Birtin, Rişculiţa. Rişca, Baia de Criş, Ribiţa, Ţebea, Valea Bradului, Mihăileni, Buceş, Tarniţa, Curechiu şi altele. Un calcul simplu arată că din zona de nord a judeţului Huendoara s-au cerut într-o singură zi avize pentru cel puţin 20 de transporturi care însumau peste 300 de metri cubi de lemne.

Harta roşie a judeţului
Situaţii similare sunt înregistrate şi în vestul judeţului (zona Dobra, Holdea, Lăpugiu de Jos, Zam şi Gurasada etc.), dar şi în Ţinutul Pădurenilor (Muncelu Mare, Runcu Mare, Bătrâna, Poiana Răchiţelii, Cerbăl etc.). Tot miercuri au fost cerute cel puţin 20 de avize din locurile de recoltare aflate în zonele: Geoagiu, Ilia – Şoimuş, Hunedoara, din exploatările care funcţionează în Munţii Orăştiei, din zona Retezat (Râu de Mori, Râuşor, Cârnic) şi Retezat (Câmpul lui Neag, Uricani). Valea Jiului se află în topul solicitărilor de avize de transport de masă lemnoasă, o arată harta de pe inspectorulpadurii.ro. Transporturile de lemne au loc chiar şi din imediata vecinătate a zonelor de protecţie intergală din Parcul Naţional Retezat şi Parcul Naţional Grădiştea Muncelului Cioclovina, dar şi a pădurilor virgine. În total, câteva mii de metri cubi de masă lemnoasă, din diferite specii, sunt încărcate în camioanele ce pornesc din judeţul Hunedoara.

Pădurile Hunedoarei
Potrivit rapoartelor Institutului Naţional de Statistică, suprafaţa fondului forestier în judeţul Hunedoara este de peste 310.000 de hectare, una dintre cele mai întinse din ţară. În 1990, ea era de 300.000 de hectare. Suprafaţa totală a pădurilor de răşinoase a scăzut din 1990 cu 5.000 de hectare, la 81.000 de hectare, în ultimii ani fiind într-o continuă scădere, în schimb cea de foioase a crescut. Hunedoara se află în topul judeţelor de unde s-au făcut tăieri de masă lemnoasă, fiind întrecută de Arad, Caraş-Severin, Suceava, Neamţ, Bacău, Harghita, Braşov, Maramureş şi Argeş. În judeţul Hunedoara în ultimii cinci ani, circa 600.000 de metri cubi de masă lemnoasă au fost exploataţi, în medie, în fiecare an. În 2009 şi 2010, masa lemnoasă exploatată era de circa 435.000 de metri cubi de pădure. În 2015, 163.000 de metri cubi de răşinoase şi 308.000 de metri cubi de păduri de fag au fost exploatate.În perioada 2006 – 2015, s-au regenerat artificial 2.134 hectare de pădure din fondul forestier al statului.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

6 + nouăsprezece =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Proteste la ArcelorMittal Hunedoara         La Salonul Hunedorean al Cărții, Editura Școala Ardeleană a fost la înălțime         Comunicat de presă (P): Senatoarea PNL, Carmen Hărău: Educația și cercetarea sunt scoase din agenda curentă a PSD         Imagini aeriene de pe Lotul trei al Autostrăzii Lugoj – Deva. Când va fi inaugurat         CE RĂMÂNE DUPĂ RAPORTĂRILE MĂREŢE. Incompetenţa şi angajările „pe pile” falimentează turismul hunedorean         Orchestra Metropolitană București concertează la Castelul COrvinilor         18 octombrie 1409 – ziua istorică a Huniazilor         Deva – un oraș ecologic și durabil         Scandal în jurul unui bal al bobocilor. Un preot s-a revoltat pentru tema aleasă: Demoni vă doriţi, demoni veţi avea în şcoli în loc de elevi”         Cetatea Blidaru, locul de vis din patrimoniul UNESCO, ignorat de autorități         Vârstnic jefuit în scara blocului         Lansare de carte         Zilele icoanei încep la Deva         Transporturi agabaritice pe ruta Nădlac – Hunedoara         Salonul Hunedorean al Cărții în anul Centenarului         Sarmizegetusa Regia, în imagini de poveste         Ucigașul celor două femei din Balomir adus în instanță. Detaliile crimelor înfiorătoare săvârșite de tânăr         Ședință la Prefectură pe tema drumurilor din județ         Accident rutier grav în Deva         (P) We are more than work! – Falk Pruscha, fost CEO al Star Transmission şi Star Assembly, ne împărtăşeşte impresiile experienţei sale în România