FOTO. Noua șosea spre Sarmizegetusa Regia a fost devastată de viituri. Când va fi reparată

O furtună violentă în Munţii Orăştiei a dus la distrugerea în mai multe locuri, a noii şosele spre Sarmizegetusa Regia, inaugurată în luna mai a acestui an. Drumul a fost rupt de viituri, iar cei circa 400 de turiști care au dorit, luni, să viziteze situl UNESCO au fost nevoiți să parcurgă ultimii kilometri pe jos.

Inaugurată în luna mai a acestui an, șoseaua spre Sarmizegetusa Regia, unul dintre cele mai importante situri istorice ale României, a fost devastată de viituri. Duminică seara, în cel puțin cinci locuri de pe cei 18 kilometri ai drumului construit pe fonduri de la Uniunea Europeană, apele pârâului din Valea Albă și ale Grădiștii au produs distrugeri mari, care nu pot fi remediate de urgență.

„A fost cea mai puternică furtună din ultimii ani, iar în mai multe locuri, din cauza viiturilor, drumul s-a rupt și este riscant să se mai poate circula pe el cu mașina”, a precizat Vladimir Brilinsky, administrator al sitului UNESCO Sarmizegetusa Regia. Autoritățile din județul Hunedoara au decis interzicerea accesului mașinilor pe ultimii trei kilometri ai șoselei spre Sarmizegetusa Regia, până la remedierea situației. Luni, peste 400 de turiști au fost nevoiți să urce pe jos, pe Valea Albă, pentru a vizita monumentul. Noua şosea spre Sarmizegetusa Regia a fost dată în folosinţă în primăvara acestui an, fiind construită în urma unui proiect al Consiliului Judeţean Hunedoara, finanţat din fonduri de la UE, prin Programul Operaţional Regional 2013. Proiectul de modernizare a DJ 705 A a fost finanţat din fonduri de la Uniunea Europeană, prin Programul Operaţional Regional 2007 – 2013 şi avut ca termen de finalizare luna decembrie a anului 2015. Contractul a fost atribuit prin licitaţie publică SC Trans Construct Import Export SRL, pentru un preţ de 18,2 milioane de lei. Constructorilor li s-a dat termen ca până la finalul anului 2015 să finalizeze lucrările de modernizare a tronsonului rutier, însă problemele de ordin tehnic au întârziat derularea proiectului. Invesitiția a fost realizată cu întârzieri, dar și cu reclamații privind calitatea lucrărilor executate. La scurt timp după deschidere, drumul a intrat din nou în reparații, fiind plombat cu asfalt în circa 160 de locuri. De asemenea, în mai multe zone, în urma unor furtuni, alunecările de versanți și căderile de pietre au acoperit șoseaua.

O firmă din Oradea va reface drumul
Potrivit unei informări transmise luni de Consiliul Județean Hunedoara, în urma fenomenelor meteo de o intensitate deosebită (ploaie torențială și formarea de viituri pe versanți) ce au avut loc în noaptea de duminică spre luni (7/8 august 2016), în intervalul orar 17.00 – 03.00, pe drumul județean DJ 705A: Orăștie – Orăștioara de Sus – Costești – Sarmizegetusa Regia, între situl arheologic Sarmizegetusa Regia și localitatea Costești, s-au produs stricăciuni în 7 puncte, astfel: 4 porțiuni de drum au suferit deteriorări mai puțin grave (gabioane deplasate și alunecări de teren), 3 porțiuni de drum au suferit deteriorări majore, fiind afectat carosabilul la km 33+665 (în proporție de 30%), la km 35+165 (50%) și la km 36+265 (60-70%). O comisie a Consiliului Județean Hunedoara s-a deplasat în cursul zilei de luni, la fața locului și s-a decis oprirea circulației auto pe ultima porțiune de drum de 4 km, situată pe Valea Albă. De asemenea, s-a dispus efectuarea lucrărilor de reparații pe sectoarele de drum afectate, în următoarele 5 zile, de către firma Trameco S.A. Oradea, cea care are contract de întreținere și reparații a drumurilor județene pe zona Orăștie.
Cum s-a lucrat pe Drumul Județean 705 A Costești – Sarmizegetusa Regia

În luna august 2015, a fost turnat asfalt pe primii kilometri ai noii șosele spre așezarea antică Sarmizegetusa Regia. Drumul a fost închis traficului rutier, pe tronsonul Costești – Sarmizegetusa Regia, de 18 kilometri, pentru ca muncitorii să poată lucra nestingheriți, astfel încât să finalizeze șoseaua la termen, în luna decembrie 2015. Doar localnicilor din satele traversate de noua șosea li s-a permis accesul.
La începutul lunii decembrie 2015, șoseaua era realizată în stadiul de 90 la sută, iar constructorii (SC Transconstruct SRL) au solicitat prelungirea termenului de finalizare pentru ultimii patru kilometri ai drumului, deoarece au constatat că nu se puteau încadra și din cauza unor „probleme de ordint tehnic”.
În 21 decembrie 2015, a fost deschis traficul rutier DJ 705 A, însă doar pe o porţiune de 14 kilometri, între Costeşti şi intersecţia cu drumul de urcare spre situl UNESCO, lucările pe ultimii kilometri ai traseului urmând să continue în 2016.

În ianuarie 2016, după mai multe accidente rutiere petrecute pe șoseaua spre Sarmizegetusa Regia, la care au contribuit și lipsa parapeților și condițiile meteorologice, autoritățile județene constatau că este nevoie de montarea unor elemente suplimentare de protecție. În martie, Consiliul Județean informa că ultimii patru kilometri vor rămâne închiși traficului rutier, din cauza lucrărilor necesare în zona Valea Albă, unde urma să fie construită o parcare și erau necesare lucrări de consolidare a versantului. În mai 2016, și ultimii patru kilometri ai drumului au fost inaugurați.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

9 + nouă =

ACTUALITATE
Despre fericire și nu numai…         Petrecere de Haloween la bibliotecă         Accident rutier grav pe șoseaua Petrila – Jieț         Vagonul unui marfar a fost distrus într-un incendiu, la Simeria Triaj         Achitări în dosarul DIICOT al oamenilor de afaceri din Geoagiu, după un deceniu de anchetă și procese         A murit scriitorul hunedorean Eugen Evu         Viceprimarul din Bănița a fost condamnat. Rechizitoriul accidentului în care a murit un motociclist         Brandul Sense lansează campania aniversară „10 ani de modă românească”         Uniunea Națională a Notarilor Publici din România – Ziua Porţilor Deschise         Premierul Mihai Tudose se va afla într-o vizită de lucru în Hunedoara         Sentință definitivă pentru bătăușii din centrul Devei         Jandarmii montani au fost testați în Cheile Tăii         Ștafeta Veteranilor va trece prin Deva         Situația contractelor de deszăpezire pentru drumurile naționale din vestul țării         Cum a evoluat în 25 de ani populaţia marilor oraşe din judeţul Hunedoara         Decembrie ’89 pe mai multe voci         Rectorul Radu Sorin este cel mai bine plătit profesor din Hunedoara         Tomograf nou achiziționat de Spitalul din Hunedoara         Bine că ești tu deștept! Alegeri în Deva. Conspirație, transpirație și clăbuci         Liviu Gabriel Dumitru va fi noul șef al Școlii de Agenți din Cluj – Napoca