Filmul marii tragedii feroviare din Hunedoara. Mecanicii „marfarului morții” au evitat un dezastru mult mai mare

Un munte de fiare, bucăţi din vagoanele marfar ale trenului deraiat sâmbătă, după amiază, în apropiere de Petroşani, a rămas în urma tragediei în care şi-au pierdut viaţa doi oameni: un mecanic de locomotivă în vârstă de 66 de ani şi ajutorul său. Cei doi conduceau o garnitură de vagoane de marfă, cele mai multe goale, iar unele cu cărbune şi reziduri feroase, dinspre Petroşani spre Simeria.

La scurt timp după ce trenul a părăsit gara Petroşani, mecanicul ar fi anunţat defecţiuni la sistemul de frânare. A alertat prin staţie că nu mai poate controla frânele garniturii şi că trebuie să i se facă loc pe linie. „N-au avut frâne şi au comunicat prin staţie să le fie lăsată calea liberă”, a confirmat Adrian Bozdog, şeful Inspectoratului Teritorial de Muncă Hunedoara. Trenu era al unui operator privat, Unicom Tranzit, din Ifov.

Într-o coborâre lină, urmată de o curbă, trenul a deraiat.

Tragedia s-a petrecut chiar pe viaductul pârâului Merişor şi peste Drumul Naţional 666, de fapt un drum de ţară, cu un număr pe care localnicii îl consideră predestinat tragediilor. „Am auzit o bubuitură puternică şi apoi altele, una după alta ca şi cum ar fi fost un bombardament. Am ieşit din casă şi m-am îndreptat spre locul din care se auziseră zgomotele, iar priveliştea trenului devastat m-a cutremurat”, a relatat Vasile, un sătean din Merişor.

Bărbatul şi ceilalţi localnici au văzut vagoanele rămase în aer, sau făcute ţăndări după ce s-au prăbuşit de la peste zece metri, de pe pod, locomotiva aproape ruptă în două, gata şi ea să cadă în gol, şi fiarele din garnitură rostogolite la zeci de metri de locul tragediei.

Victimele, zdrobite între fiare

Mai multe echipaje de urgenţă, formate din peste 20 de pompieri, 15 poliţişti şi 6 jandarmi, s-au deplasat la locul accidentului. „Din nefericire, mecanicul trenului, în vârstă de 66 de ani, şi ajutorul acestuia, în vârstă de 51 de ani, nu au supravieţuit. Pătrunderea echipelor de salvare în locomotivă s-a putut realiza în siguranţă doar după ce linia de înaltă tensiune a fost decuplată”, a informat Anemona Doda, de la Centrul Judeţean de Comunicare şi Informare Publică.

Din cauza trenului deraiat circulaţia pe ruta Simeria – Petroşani a fost paralizată. Şinele şi terasamentul podului sunt distruse şi vor necesita reparaţii ample. O anchetă pentru ucidere din culpă a demarat, pentru a stabili cauzele accidentului feroviar şi cine sunt vinovaţi.

Autorităţile aşteaptă rezultatele anchetei pentru a stabili cu certitudine cauzele tragediei. Accidentul feroviar a dat naştere a numeroase teorii privind cauzele producerii sale. Unii angajaţi ai Căilor Ferate Române au dat vina pe starea proastă a infrastructurii feroviare. Alţi ceferişti au acuzat faptul că firma privată a angajat mecanici cu vârsta de peste 66 de ani. Reprezentanţii operatoruui privat nu au oferit, până duminică, un punct de vedere faţă de tragedie petrecută, ei urmând să fie audiaţi de anchetatori.

Vârsta lor n-ar fi fost o probemă

Barbu Bărbulescu este mecanic de locomotivă de 30 de ani şi a sesizat de numeroase ori probleme legate de starea infrastructurii feroviare şi modul în care îşi desfăşoară activitatea angajaţii din sistemul feroviar.

„Starea infrastructurii este cum este, la pământ, dar se bagă limitări de viteză şi se circulă mai încet, să nu fie pusă în pericol viaţa oamenilor. Se circulă mai greu, mai cu înjurăturile călătorilor la adresa CFR-ului şi a mecanicilor. Dar nu noi suntem de vină, ci lipsa investiţiior. După 30 de ani de muncă ajungem să avem un salariu de 1.700 de lei”, spune Barbu Bărbulescu. Ceferistul din judeţul Hunedoara a oferit câteva explicaţii pentru tragedie. „Indiferent de vârsta mecanicilor, dacă ei aveau avizele medicale şi psihoogice la zi, iar starea lor de sănătate era bună, înseamnă că sunt buni”, spune Barbu Bărbulescu. Mecanicul a circulat de nenumărate ori pe ruta Petroşani – Simeria şi susţine că într-adevăr în zona în care s-a petrecut tragedia au mai avut loc incidente, nu însă atât de grave precum cel de sâmbătă.

„Mecanicii au anunţat prin staţie impiegatul despre problemele pe care le au cu sistemul de frânare. De la Băniţa la Merişor se coboară, iar declivitatea este între 17 şi 20 la mie. Fiind la vale, viteza a tot crescut, iar dacă nu a acţionat frâna automată, locomotiva a scăpat de sub control. Vagoanele de 1.000 de tone, fiind mult mai grele decât locomotiva de 125 de tone, au împins-o. Oricum, acolo limita de viteză era de 40 de kilometri pe oră. Eu cred că ar fi avut cel puţin 70 – 80 de kilometri la oră, după cum am văzut rezultatul impactului. Putea ca această tragedie să fie mult mai mare, dar mecanicii au anunţat că linia, pe care în faţă se mai aflau locomotive, să fie eliberată”, spune Barbu Bărbulescu.
Infrastructura feroviară, distrusă pe 200 de metri
Duminică dimineaţa, Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a informat că traficul feroviar pe secţia CF Petroşani şi Simeria va rămâne în continuare închis în zona staţiilor Baniţa – Merişor. O comisie mixtă formată din reprezentanţi ai Parchetului şi ai Agenţiei de Investigare Feroviară AGIFER anchetează accidentul, a comunicat CFR SA.

„Din datele centralizate până la această oră rezultă ca infrastructura feroviară este distrusă pe ambele fire, pe o distanţă de aproximativ 200 de metri. După finalizarea anchetei se vor retrage ultimele două vagoane, rămase pe şină, în staţia Petroşani, iar personalul feroviar va consolida linia de cale ferată pentru a permite intrarea în zonă a utilajelor de intervenţie. Pentru ridicarea vagoanelor răsturnate se va acţiona cu trei trenuri macara, două de 250 tone şi una de 125 tone şi cu un tren cu vinciuri”, a informat Oana Brânzan, purtător de cuvânt a CFR SA. CFR SA va asigura continuitate în traficul feroviar pe zona respectivă, prin transbordarea pasagerilor cu mijloace auto – microbuze şi autobuze – între staţiile Petroşani şi Pui (şi retur), călătorii fiind preluaţi din aceste staţii de alte trenuri care circulă pe aceleaşi rute. De asemeanea, pentru trenurile de lung parcurs (IR) care circulă spre Arad traficul a fost redirecţionat pe relaţia Filiaşi – Orşova – Timişoara – Arad, iar cele spre Simeria vor circula până la Petroşani, cu transbordare auto Petroşani – Pui, călătorii fiind apoi preluaţi de alte trenuri care au traseu comun. Duminică a fost asigurată transbordarea cu mijloace auto pentru călătorii din cinci trenuri IR iar ate două trenuri IR vor circula pe rută deviată prin Orşova (IR 1821 şi IR 1822).

 

Comentarii FB

comentarii




Răspuns la “Filmul marii tragedii feroviare din Hunedoara. Mecanicii „marfarului morții” au evitat un dezastru mult mai mare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

optsprezece − 3 =

ACTUALITATE
Deva Auto Show 2017. Un spectacol de suflet pentru iubitorii automobilelor         Trofeul Micului Cititor, la a XXXVII-a ediție         LA UN AN DE LA MARELE TUN. Hoţia de la Apa Prod rămâne în scriptele firmei         MERGE ULCIORUL LA APĂ ÎN ŞOIMUŞ. Primarul Mihai Irimie are trei luni să-şi aranjeze „ploile”         Cum arată Gara Brad după cinci luni de renovare         Un an de la data la care trebuia finalizată Autostrada Deva – Lugoj         A fost deschis Târgul European al Castelelor, la Hunedoara         Accident rutier cu doi răniți la intrarea în Deva, pe Drumul Național 7         E ŞI ALDE LA GUVERNARE! Mircea Moloţ a reuşit să deblocheze proiectele europene din Ţara Haţegului         Fosta Școală 10 din Hunedoara a ajuns în paragină         DEPOUL DEVASTAT. Ultima „redută” a mocăniței din Hunedoara a fost ruinată         Tribunalul Hunedoara decide soarta spărgătorului de la Castelul Corvinilor         Sfârşit de săptămână cu Târgului European al Castelelor. VEZI Programul evenimentului         Dungi si flori in noua colectie Sense primavara-vara 2017         OMUL CU CEL MAI STUFOS CAZIER RĂMÂNE LIBER. Cu magistraţii la Judecata de Apoi         Ce soartă va avea Pasul Vâlcan, zona turistică pustie dotată cu telegondola de 33 de milioane de lei         Ludovic Orban: „Nu voi tolera coconul acela care se formează în jurul fiecărui lider”         Accident într-o intersecție din Deva         Povestea fostului securist din fruntea minerilor care a condamnat România la CEDO         Percheziții la traficanți internaționali de țigări