MÂNCAREA N-ARE EMOŢII DE CRIZĂ: Românu-i frate cu supermarketul

Are sau nu are bani, consumatorul român este de o vioiciune greu de întâlnit în alte părţi ale lumii: cumpără, nu se joacă!

Marea şmecherie politică promovată de actualul guvern, în speranţa că mai e rost de un tun de patru ani după alegerile din anul 2016, se bazează şi pe lăcomia şi atavismul debusolant al românului pus în faţa cumpărăturilor. Forţarea reducerii TVA, de exemplu, – extrem de periculoasă pentru bugetul de stat, dar ce mai contează când vin alegerile!? – doreşte să simuleze, să creeze iluzia unei anume creşteri a bunăstării, românul reuşind, o perioadă, să cumpere puţin mai mult, deşi nu câştigă în plus. Calcului guvernanţilor este foarte parşiv şi el se bazează pe analizele economice care arată că românu-i frate nu cu codrul, ca antan, ci cu… supermarketul.

N-ai criză, cât ai cumpărător român

Pentru a înţelege care este raportul între consumatorul român şi supermarket, este interesant să urmărim o scurtă analiză de profil realizată de experţii de la KeysFin, o analiză care porneşte de la evoluţia financiară a marilor retaileri în perioada 2009 – 2014.

În mod tranşant, fără nici o urmă de îndoială, este evident că marile lanţuri de super-magazine au în cumpărătorul român cel mai puternic sprijin, chiar şi în cele mai negre perioade. Potrivit datelor oficiale, Kaufland, Carrefour, Lidl, Auchan, Cora, Mega Image, Metro şi Selgros, principalii jucători din piaţă, au rezistat excelent crizei, reuşind chiar să îşi extindă afacerile în tot acest interval.

Cifra de afaceri totală a celor cinci retaileri a crescut de la 21,42 miliarde lei în 2009 la 27,8 miliarde lei în 2013, iar datele parţiale din 2014 arată că această cifră a fost depăşită.

Nimic fără papa

Cel mai important avans l-a marcat compania Kaufland, ale cărei afaceri au crescut de la 3,69 miliarde lei în 2009 la 7,26 miliarde lei în 2013. Iar anul trecut a fost, potrivit datelor parţiale, cel mai bun din ultimii 6 ani.

„Datele financiare demonstrează că business-ul marilor retaileri a crescut susţinut în anii de criză, în ciuda provocărilor financiare. Statisticile vin să confirme faptul că, în anii crizei, românii şi-au redus mare parte din cheltuieli, mai puţin cele alimentare”, spun analiştii de la KeysFin.

Ce poate fi mai clar decât faptul că, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, mai mult de 40 la sută din veniturile românilor se duc pe mâncare .

Unii câştigă, unii pierd

Evoluţia afacerilor din acest sector a fost susţinută, bineînţeles, şi de procesul accelerat de extindere, retailerii profitând din plin de ieftinirea terenurilor şi, în general, a costurilor de construcţie.

Cea mai profitabilă companie s-a dovedit a fi, în toţi aceşti ani, Kaufland România SCS. De la un câştig net de 78 milioane de lei înregistrat în 2009, compania a ajuns la 331 de milioane de lei în 2013 şi 249 milioane lei (rezultat parţial) în 2014.

În topul câştigurilor însumate pe toată perioada 2009 – 2014 (parţial), Kaufland conduce cu 31,3 mld. lei. Urmează Metro, cu 25,73 mld. lei (fără date din 2014), Carrefour cu 22,89 mld. lei, Selgros cu 17,53 mld. lei, Lidl cu 10,49 mld. lei, Auchan cu 10,29 mld. lei, Mega Image cu 8,12 mld. lei şi Cora cu 8,07 mld. lei, cu observaţia că, în cazul Lidl, datele financiare pe anii 2012 – 2013 sunt doar cele estimate, iar pentru 2014 nu există nici un fel de cifră comunicată public în cazul Metro.

La polul opus, cele mai mari pierderi anuale le-a înregistrat Lidl, care în 2011 raporta un minus de 283 milioane de lei.

Ulterior, acestea au scăzut rapid, compania investind agresiv în extinderea şi eficientizarea business-ului. La nivelul anului 2014, din datele parţiale reiese că cele mai mari pierderi erau inregistrate de Auchan, de 91 mil.lei.

Vin şi alţii pe piaţa românească

Potrivit analiştilor de la KeysFin, evoluţia sectorului denotă faptul că formatele principale – în principal hipermarket şi cash&carry – continuă să atragă cel mai mulţi clienţi. Este de remarcat însă avansul susţinut al retailului de proximitate, unde principalul jucător a devenit, în ultimii ani, Mega Image, ale cărei afaceri au crescut fulminant, de la 612 mil. lei în 2009 la 2,33 mld. lei în 2013 şi cu o estimare peste această sumă în 2014 (1,32 mld. lei în primele şase luni din 2014).

„Reducerea TVA la alimente vine ca o mănuşă acestui sector, având potenţialul de stimul pentru extinderea afacerilor. Dincolo de dezvoltarea reţelelor, nu este exclus ca anii următori să aducă în piaţă noi formate, cunoscut fiind, de exemplu, interesul gigantului Tesco. Un potenţial important îl are şi retailul de proximitate, acolo unde, chiar şi în condiţiile extinderii agresive a unor jucători precum Mega Image, mai există loc în piaţă”, afirmă analiştii.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

șaisprezece − 6 =

ACTUALITATE
Parada portului popular. Centrul vechi al Hunedoarei a fost animat de pădureni         Restricții pe drumurile Hunedoarei         Avertizare meteorologică         Statuia Regelui Ferdinand I, de la Orăștie         Accident rutier la ieșirea din Petroșani         Motociclist rănit într-un accident         Un tânăr s-a prăbușit cu parapanta la poalele Retezatului         Calendar rural. Zile de muncă și zile de sărbătoare         Soarta Cimitirului celor uitați de pe șantierul autostrăzii Lugoj – Deva         Ziua Porților Deschise la Castelul Corvinilor         Dosarul morții lui Darius Șendroiu a ajuns în instanță         Oameni de lângă noi. La o șuetă cu scriitoarea Silvia Beldiman         Numire la Prefectură. Dorel Bretean (ALDE) este noul subprefect al județului Hunedoara         Trei ani de la înființarea postului de jandarmi din Vața de Sus         Vizită inopinată a ministrului Transporturilor pe șantierele autostrăzii Lugoj – Deva         Peste 200 de proiecte vor fi finanțate prin PNDL în județ. Cele mai multe se vor derula în Hunedoara         Drumul spre cetatea Piatra Roșie va fi modernizat         Calea ferată Simeria – Curtici intră în modernizare         Povestea inedită a Târgului de fete de pe muntele Găina         Zilele Hunedoarei: fotbal și opera rock Zrínyi 1566