Deșertul de ruine din spatele Parcului industrial al Călanului

Parcul industrial din Călan a fost inaugurat în 2016, după ce au fost ecologizate aproape 40 de hectare ale fostului combinat Victoria. Au fost investite aproape 40 de milioane de lei în înfiinţarea lui, dar în aşteptarea investitorilor, locul a rămas aproape pustiu.

În spatele parcului, se întind însă alte circa 20 de hectare de dărâmături, pe terenuri care nu au mai fost ecologizate. Câteva hale uriaşe, ridicate în anii regimului comunist, unele închise, îi întâmpină pe oaspeţii locului, pe un drum lăturalnic din afara gardurilor noului parc de afaceri.

Drumul, unul obişnuit în trecut pentru nenumăraţii căutători de fier vechi, se strecoară apoi printre alte clădiri dezafectate şi ocoleşte alte construcţii industriale din care au rămas doar fundaţiile. Au fost puse la pământ cu buldozerele şi scormonite ani în şir, după 1990, cu târnăcoapele.

 

Acum, în zona pustie şi nesupravegheată, localnicii mai vin doar pentru a-şi depozita gunoaiele, contribuind astfel la poluarea terenului. O haldă imensă de zgură a fost exploatată la capătul drumului care ocoleşte parcul, însă locul a rămas abandonat.

Povestea combinatului

Primul furnal de la Călan a fost construit din anul 1869 şi a fost pus în funcţiune doi ani mai târziu. La sfârşitul secolului al XIX-lea, uzina producătoare de fontă avea două furnale, unul dintre ele fiind la acea vreme cel mai mare din ţară. După Al Doilea Război Mondial a fost naţionalizată, iar regimul comunist a transformat-o într-un combinat, care s-a extins treptat în deceniile următoare ajungând să ocupe pe o suprafaţă de peste 60 de hectare.

În jurul combinatului metalurgic s-a dezvoltat şi noul oraş Călan, care în prezent numără 11.000 de locuitori. Înainte de 1989, la „Victoria” lucrau peste 5.000 de oameni. Combinatul producea fontă cenuşie, cocs, cărbune, smoală, sobe Vesta şi calorifere. Declinului industrial din anii 1980 i-a urmat prăbuşirea din anii 1990. Combinatul Victoria Călan s-a dezintegrat după privatizările eşuate şi a ajuns în cele din urmă la fier vechi.

Comentarii FB

comentarii


TAG


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

zece + opt =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Situația lucrărilor de întreținere și reparații la drumurile județene derulate în 2019         Primăria Deva a achitat la zi banii destinați navetei cadrelor didactice         Trafic reluat în zona pasajului de cale ferată de pe strada Hărăului         Imagini senzaționale de pe Lotul IV al Autostrăzii Lugoj – Deva. Ce s-a întâmplat pe Dealul Liliecilor         Șosele noi în Ținutul Pădurenilor         Gafă în direct a viceprimarului din Vulcan: „Stă şi învârte de volan, pe 2.000 de euro. Tot să nu muncească”         Avem un județ turistic! Degeaba!         Accident rutier pe Calea Zarandului din Deva         Codrii dispăruți. Tăierile masive de pădure din Ținutul Pădurenilor se văd din satelit         Povestea Buzduganului lui Ioan de Hunedoara, din Porţile de fier ale Transilvaniei         O viitură a provocat distrugeri șoselei construite pe fonduri UE în Ținutul Pădurenilor         Sarmizegetusa Regia își deschide porțile pentru copii         Reparații pe Autostrada Deva – Orăștie         Accident grav cu motocicleta         Ruinele combinatului siderurgic din Hunedoara, înghiţite de natură         DIN NOU DESPRE GUNOAIE. Brădenii reclamă proastele servicii de salubrizare         SUB SLOGANUL: VISION IS LIFE. OpticLine, încă un pas spre revoluționarea medicinei românești         Autostrada Lugoj – Deva. Cum arată ultimul kilometru de pe Lotul trei         Noaptea Muzeelor. Mii de oameni la Castelul Corvinilor         Carmen Hărău, senator PNL: “Cod roșu de avarie: sectorul energetic național!”