Deșertul de ruine din spatele Parcului industrial al Călanului

Parcul industrial din Călan a fost inaugurat în 2016, după ce au fost ecologizate aproape 40 de hectare ale fostului combinat Victoria. Au fost investite aproape 40 de milioane de lei în înfiinţarea lui, dar în aşteptarea investitorilor, locul a rămas aproape pustiu.

În spatele parcului, se întind însă alte circa 20 de hectare de dărâmături, pe terenuri care nu au mai fost ecologizate. Câteva hale uriaşe, ridicate în anii regimului comunist, unele închise, îi întâmpină pe oaspeţii locului, pe un drum lăturalnic din afara gardurilor noului parc de afaceri.

Drumul, unul obişnuit în trecut pentru nenumăraţii căutători de fier vechi, se strecoară apoi printre alte clădiri dezafectate şi ocoleşte alte construcţii industriale din care au rămas doar fundaţiile. Au fost puse la pământ cu buldozerele şi scormonite ani în şir, după 1990, cu târnăcoapele.

 

Acum, în zona pustie şi nesupravegheată, localnicii mai vin doar pentru a-şi depozita gunoaiele, contribuind astfel la poluarea terenului. O haldă imensă de zgură a fost exploatată la capătul drumului care ocoleşte parcul, însă locul a rămas abandonat.

Povestea combinatului

Primul furnal de la Călan a fost construit din anul 1869 şi a fost pus în funcţiune doi ani mai târziu. La sfârşitul secolului al XIX-lea, uzina producătoare de fontă avea două furnale, unul dintre ele fiind la acea vreme cel mai mare din ţară. După Al Doilea Război Mondial a fost naţionalizată, iar regimul comunist a transformat-o într-un combinat, care s-a extins treptat în deceniile următoare ajungând să ocupe pe o suprafaţă de peste 60 de hectare.

În jurul combinatului metalurgic s-a dezvoltat şi noul oraş Călan, care în prezent numără 11.000 de locuitori. Înainte de 1989, la „Victoria” lucrau peste 5.000 de oameni. Combinatul producea fontă cenuşie, cocs, cărbune, smoală, sobe Vesta şi calorifere. Declinului industrial din anii 1980 i-a urmat prăbuşirea din anii 1990. Combinatul Victoria Călan s-a dezintegrat după privatizările eşuate şi a ajuns în cele din urmă la fier vechi.

Comentarii FB

comentarii


TAG


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

doi × 1 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Ce se întâmplă cu proiectul de 20 de milioane de euro, pentru transportul ecologic din Valea Jiului         Drum de cinci kilometri din Ținutul Pădurenilor modernizat cu fonduri de la Consiliul Județean         Rusalin Ișfănoni a primit titlul de cetățean de onoare al municipiului Hunedoara         Cum s-a ajuns la dezastrul de pe drumul județean spre Sarmizegetusa Regia         Florin Radu, consilier independent la Băiţa, s-a înscris în ALDE         Gheorghe Falcă și-a prezentat planurile pentru alegerile europarlamentare la Deva         ZIUA POLIŢIEI ROMÂNE – marcată de poliţiştii hunedoreni în municipiile Brad şi Deva         CURTEA DE CONTURI CONFIRMĂ. Propagandă rusească cu bani de la Ministerul „patronat” de Natalia Intotero         80 de ani de la punerea pietrei de temelie. Catedrala din Ghelari, „perla” Ţinutului Pădurenilor         Napoleon, 250 de ani de la naștere         Controversele „blocului fantomă”. Liderul romilor acuză autoritățile că nu curăță gunoaiele aruncate pe ferestre         Nume nou pentru piața din fața Casei de Cultură a Hunedoarei         Drumul spre Sarmizegetusa Regia s-a rupt din nou         Un tânăr fără permis auto a ajuns cu mașina în râu         Patru hunedoreni au fost reținuți de polițiști în urma unei percheziții         Un șofer a dat în judecată CNAIR după ce și-a stricat mașina pe autostradă         A tăiat ilegal 86 de salcâmi         RAPORTUL CURŢII DE CONTURI. Anul în care finanţele publice au fost jefuite cu sume record         Castelul Nopcea își schimbă soarta. Cum și-au bătut joc localnicii de „perla” Țării Hațegului         Brico Depôt vine mai aproape de clienți la nivel național, acum și în Deva