Cum arată dezastrul pieţei muncii din fostele orașe industriale ale Hunedoarei

La începutul anilor 1990, Hunedoara se afla în topul judeţelor României în ce priveşte dezvoltarea industrială. Peste 150.000 de oameni munceau în industria grea, reprezentată de exploatările aurifere din nordul judeţului, uzinele siderurgice din Hunedoara şi Călan şi minele din bazinul carbonifer al Văii Jiului.

Ultimele trei decenii au transformat definitiv situaţia economică a fostelor oraşe monoindustriale. Locul marilor întinderi ocupate de uzine şi fabrici a rămas pustiu în cele mai multe dintre oraşe, iar investitorii mari care puteau salva comunităţile de la declin s-au lăsat aşteptaţi. Bilanţul pieţei locurilor de muncă în fostele localităţilor monoindustriale este, de cele mai multe ori, sumbru, chiar dacă acestea înregistrează, cu unele excepţii, o pondere de şomeri aproape de zero la sută.

Un raport al Institutului Naţional de Statistică (INS) arată că numărul salariaţilor a scăzut vertiginos în ultimele trei decenii, în fostele oraşe industriale din judeţ, în unele cazuri de 12 ori.

Aninoasa avea peste 4.000 de salariaţi la începutul anilor 1990, aproape cât numărul locuitorilor înregistraţi în prezent. Mina oraşului din Valea Jiului, în care cei mai mulţi dintre ei îşi desfăşurau activitatea, s-a închis în 2006. Un deceniu mai târziu, numărul localnicilor cu serviciu a scăzut sub 700, iar Aninoasa a ajuns în pragul falimentului, din cauza datoriilor. O fabrică de cablaje a funcţionat la marginea fostului oraş minier şi a mai absorbit din forţa de muncă, însă anul trecut a fost închisă definitiv. În locul fostei fabrici, un investitor englez a plănuit să deschidă o nouă capacitate de producţie, însă a întâmpinat greutăţi mari în a găsi personal. Și aceasta deși rata şomajului depăşeşte 22 la sută. Practic, oraşul cu aproape 700 de şomeri, înregistraţi în luna aprilie 2018, numără mai mulţi şomeri decât salariaţi.

 

Declinul mineritului a transformat cu totul piața muncii din Valea Jiului. În Petroșani, numărul salariaților a scăzut de la 24.000 în anul 1991 la circa 11.000, în Lupeni, de la 15.000 de salariați, la 5.000, în Vulcan, de la 12.000 de salariați la începutul anilor 1990, la doar 4.000 de salariaţi, dintre care mai puțin de 1.000 muncesc în minerit. Petrila avea 11.500 de salariați în 1991, iar în 2017 numărul lor a scăzut la 3.200, în timp ce numărul salariaţilor din Uricani a scăzut de 12 ori în ultimele trei decenii, de la 6.500 în 1991, la 500 în 2017, potrivit Institutului Național de Statistică.

În Călan, oraşul învecinat Hunedoarei, întregul combinat Victoria a dispărut în mai puţin de un deceniu, vândut pe bucăţi la fier vechi, deşi fostele uzine de fontă şi cocs, întinse pe 60 de hectare, aveau o vechime de un secol şi jumătate. Aici în 1991 lucrau cei mai mulţi dintre cei aproape 8.000 de salariaţi ai oraşului. În 2017, un raport al Institutului Naţional de Statistică indica puţin peste 1.100 de salariaţi în Călan. În ultimii ani, circa 40 de hectare pe care a funcţionat fostul combinat siderurgic din Călan au fost ecologizate şi transformate într-un parc industrial. Investiţia, finanţată de Consiliul Judeţean Hunedoara şi de Uniunea Europeană, urma să revigoreze parcul, dar aşteptările localnicilor au fost înşelate.

Municipiul Hunedoara avea peste 38.000 de salariaţi în anul 1991, cei mai mulţi lucrând în combinatul siderurgic şi la Întreprinderea de Construcţii Siderurgice Hunedoara (ICSH). Combinatul mai are 700 de angajaţi, iar în municipiul Hunedoara, la sfârşitul anului 2016 erau înregistraţi 14.500 de angajaţi. Cei mai mari angajatori sunt fabrica de cablaje auto Draexlmaier şi alte câteva unităţi industriale. Oferta de pe piaţa muncii cuprinde în prezent peste 150 de joburi în Hunedoara, potrivit AJOFM.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

zece + 10 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Răspunsul fabulos dat de un român viceprimarului care i-a jignit pe șoferii de TIR         Cel mai bătrân “agent electoral” iese la pensie. Culoarul Mureş Nord trece de la promisiune la statutul de contract         Centenar I. D. Sîrbu         Situația lucrărilor de întreținere și reparații la drumurile județene derulate în 2019         Primăria Deva a achitat la zi banii destinați navetei cadrelor didactice         Trafic reluat în zona pasajului de cale ferată de pe strada Hărăului         Imagini senzaționale de pe Lotul IV al Autostrăzii Lugoj – Deva. Ce s-a întâmplat pe Dealul Liliecilor         Voluntarii refac una dintre vechile biserici din Ţara Haţegului         Șosele noi în Ținutul Pădurenilor         Gafă în direct a viceprimarului din Vulcan: „Stă şi învârte de volan, pe 2.000 de euro. Tot să nu muncească”         Avem un județ turistic! Degeaba!         Accident rutier pe Calea Zarandului din Deva         Codrii dispăruți. Tăierile masive de pădure din Ținutul Pădurenilor se văd din satelit         Povestea Buzduganului lui Ioan de Hunedoara, din Porţile de fier ale Transilvaniei         O viitură a provocat distrugeri șoselei construite pe fonduri UE în Ținutul Pădurenilor         Sarmizegetusa Regia își deschide porțile pentru copii         Reparații pe Autostrada Deva – Orăștie         Accident grav cu motocicleta         Ruinele combinatului siderurgic din Hunedoara, înghiţite de natură         DIN NOU DESPRE GUNOAIE. Brădenii reclamă proastele servicii de salubrizare