Concluziile anchetei în cel mai grav accident feroviar din Hunedoara

A trecut un an de la cel mai grav accident feroviar din Hunedoara ultimilor ani.

În 8 aprilie 2017, în jurul orelor 14:30, un tren de marfă a deraiat între staţiile CFR Băniţa şi Merişor, în apropiere de Petroşani, iar doi oameni, un mecanic de locomotivă în vârstă de 66 de ani şi ajutorul său, în vârstă de 58 de ani au murit. Cei doi conduceau o garnitură cu 16 vagoane, aparţinând operatorului privat Unicom Tranzit, o societate înregistrată în Ilfov. Trenul a plecat din stația CFR Slatina, în 8 aprilie 2017, la ora 00:10, cu destinaţia Curtici. La scurt timp după ce trenul a părăsit gara Petroşani şi înainte de a intra în staţia Merişor, mecanicul trenului a anunţat defecţiuni la sistemul de frânare. A alertat impiegatul din următoarea gară, Merişor, că nu mai poate controla frânele garniturii şi că trebuie să i se facă loc pe linie. Într-o coborâre lină, cu o declivitate de 16 – 17 la mie, urmată de o curbă, trenul a deraiat. Locomotiva în care se afau cei doi mecanici a sărit de pe şine şi s-a înfipt în terasament, pe viaductul construit peste pârâul Merişor şi DN 666, iar cele mai multe dintre vagoane, care transportau deșeuri siderurgice, s-au răsturnat. Mecanicii au murit pe loc.

Raportul de investigare a accidentului feroviar, publicat de AGIFER, prezintă în cele peste 70 de pagini cauzele și împrejurările și deraierii trenului. Mecanicii ar fi scăpat trenul de sub control, iar viteza acestuia a crescut în câteva minute, de la 29 km/h la peste 90 km/h.

„Cauza directă a producerii accidentului feroviar o constituie creşterea puternică a forţelor laterale care acţionau la nivelul roţilor locomotivei, fapt ce a condus la depăşirea limitei de stabilitate la deraiere. Aceasta s-a produs ca urmare a faptului că, la circulaţia pe o zonă situată în curbă, viteza trenului (92 km/h) a depăşit cu 130% viteza maximă admisă pe secţia de circulaţie (40 km/h). Creşterea vitezei trenului s-a produs pe fondul unor erori umane, erori ce au făcut ca robinetul de aer de la primul vagon din tren să se afle pe poziția <<închis>>, conducta generală de aer fiind astfel întreruptă, iar frânele automate ale trenului să nu asigure frânarea acestuia”, arată raportul AGIFER.

Au consumat alcool în locomotivă

Consumul de băuturi alcoolice și oboseala acumulată de mecanicul în vârstă de 67 de ani au contribuit la producerea tragediei, potrivit investigatorilor.

„Mecanicul de locomotivă, care la data producerii accidentului feroviar avea 67 ani şi mecanicul ajutor, care avea 51 ani, au luat serviciul în primire la staţia CFR Caracal, la data de 08.04.2017, ora 02:00, după o deplasare de 135 km, respectiv 116 km, de la domiciliu. Raportul medico-legal de necropsie, întocmit de Serviciul Judeţean de Medicină Legală Hunedoara – Cabinetul Medico-Legal Petroşani, ca urmare a expertizei medico-legale efectuată cu privire la personalul de locomotivă, după producerea accidentului, a scos în evidenţă că sângele recoltat de la mecanicul de locomotivă conţinea 0,15 g ‰ alcool etilic, iar sângele recoltat de la mecanicul ajutor conţinea 2,5 g ‰ alcool etilic. Întrucât expertiza medico-legală a evidenţiat o anumită concentraţie de alcool în sânge, atât la mecanicul de locomotivă cât şi la mecanicul ajutor şi având în vedere rezultatul negativ al verificării cu aparatul etilotest efectuată la intrarea în serviciu (în stația CFR Caracal), comisia de investigare consideră că personalul de locomotivă a consumat alcool în timpul serviciului, pe locomotivă. Toate aceste ultime intervenţii ale personalului de locomotivă au fost efectuate pe fondul consumului de băuturi alcoolice pe locomotivă şi a oboselii acumulate în timp, de la plecarea de la domiciliu şi până la momentul producerii accidentului feroviar”, arată raportul AGIFER.

Pagube importante

Locomotiva era în stare bună de funcționare, iar instalațiile de frânare nu prezentau probleme. La prezentarea la serviciu, cei doi mecanici au declarat, prin semnătură, că sunt odihniți și în stare normală. „Creşterea vitezei trenului s-a produs pe fondul unor erori umane, erori ce au făcut ca robinetul de aer de la primul vagon din tren să se afle pe pozitia „închis”, conducta generală de aer să fie astfel întreruptă, iar frânele automate ale trenului să nu asigure frânarea acestuia. Aceste erori au fost influențate de starea fizică necorespunzătoare a personalului de locomotivă”, arată raportul de investigare.

Pagubele materiale au fost estimate la 951.782 lei și 321.837 euro.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

5 + doi =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Răsturnare de situaţie. Procesul stimulentelor de la Petroşani o ia de la capăt         Corpul de Control al Ministerului Energiei, trimis la CEH         Clădirile Colegiului Matei Corvin vor fi reabilitate pe fonduri UE         Copil de opt ani rănit într-un accident rutier         Femeie înșelată în Hunedoara         Crimă înfiorătoare în Orăştie: un tânăr de 20 de ani a murit, înjunghiat în inimă, de un vecin         Mort în surparea din subteranul Minei Lupeni         Trubaduri în Cetatea Devei         Surpare la Mina Lupeni!         Transporturi ilegale de lemne         Direcția Impozite și Taxe Locale Deva se mută în noul sediu         Peste 15000 de lei încasări în doar două zile la Ștrandul Municipal din Deva         Proiectul pentru reabilitarea incintei I a Cetății Devei a fost depus la ADR Vest         Încă o victimă în accidentul mortal de pe șoseaua Hunedoara – Deva         Sala de sport a fostului Liceu industrial 1 din Hunedoara a ajuns în ruină         Festivalul medieval Ioan de Hunedoara         Șoseaua spre Lacul Cinciș a intrat în reparații         Accident extrem de grav pe șoseaua Hunedoara – Deva         Accident produs la beție         Accident pe DN 66, produs de un tânăr