Concluziile anchetei în cel mai grav accident feroviar din Hunedoara

A trecut un an de la cel mai grav accident feroviar din Hunedoara ultimilor ani.

În 8 aprilie 2017, în jurul orelor 14:30, un tren de marfă a deraiat între staţiile CFR Băniţa şi Merişor, în apropiere de Petroşani, iar doi oameni, un mecanic de locomotivă în vârstă de 66 de ani şi ajutorul său, în vârstă de 58 de ani au murit. Cei doi conduceau o garnitură cu 16 vagoane, aparţinând operatorului privat Unicom Tranzit, o societate înregistrată în Ilfov. Trenul a plecat din stația CFR Slatina, în 8 aprilie 2017, la ora 00:10, cu destinaţia Curtici. La scurt timp după ce trenul a părăsit gara Petroşani şi înainte de a intra în staţia Merişor, mecanicul trenului a anunţat defecţiuni la sistemul de frânare. A alertat impiegatul din următoarea gară, Merişor, că nu mai poate controla frânele garniturii şi că trebuie să i se facă loc pe linie. Într-o coborâre lină, cu o declivitate de 16 – 17 la mie, urmată de o curbă, trenul a deraiat. Locomotiva în care se afau cei doi mecanici a sărit de pe şine şi s-a înfipt în terasament, pe viaductul construit peste pârâul Merişor şi DN 666, iar cele mai multe dintre vagoane, care transportau deșeuri siderurgice, s-au răsturnat. Mecanicii au murit pe loc.

Raportul de investigare a accidentului feroviar, publicat de AGIFER, prezintă în cele peste 70 de pagini cauzele și împrejurările și deraierii trenului. Mecanicii ar fi scăpat trenul de sub control, iar viteza acestuia a crescut în câteva minute, de la 29 km/h la peste 90 km/h.

„Cauza directă a producerii accidentului feroviar o constituie creşterea puternică a forţelor laterale care acţionau la nivelul roţilor locomotivei, fapt ce a condus la depăşirea limitei de stabilitate la deraiere. Aceasta s-a produs ca urmare a faptului că, la circulaţia pe o zonă situată în curbă, viteza trenului (92 km/h) a depăşit cu 130% viteza maximă admisă pe secţia de circulaţie (40 km/h). Creşterea vitezei trenului s-a produs pe fondul unor erori umane, erori ce au făcut ca robinetul de aer de la primul vagon din tren să se afle pe poziția <<închis>>, conducta generală de aer fiind astfel întreruptă, iar frânele automate ale trenului să nu asigure frânarea acestuia”, arată raportul AGIFER.

Au consumat alcool în locomotivă

Consumul de băuturi alcoolice și oboseala acumulată de mecanicul în vârstă de 67 de ani au contribuit la producerea tragediei, potrivit investigatorilor.

„Mecanicul de locomotivă, care la data producerii accidentului feroviar avea 67 ani şi mecanicul ajutor, care avea 51 ani, au luat serviciul în primire la staţia CFR Caracal, la data de 08.04.2017, ora 02:00, după o deplasare de 135 km, respectiv 116 km, de la domiciliu. Raportul medico-legal de necropsie, întocmit de Serviciul Judeţean de Medicină Legală Hunedoara – Cabinetul Medico-Legal Petroşani, ca urmare a expertizei medico-legale efectuată cu privire la personalul de locomotivă, după producerea accidentului, a scos în evidenţă că sângele recoltat de la mecanicul de locomotivă conţinea 0,15 g ‰ alcool etilic, iar sângele recoltat de la mecanicul ajutor conţinea 2,5 g ‰ alcool etilic. Întrucât expertiza medico-legală a evidenţiat o anumită concentraţie de alcool în sânge, atât la mecanicul de locomotivă cât şi la mecanicul ajutor şi având în vedere rezultatul negativ al verificării cu aparatul etilotest efectuată la intrarea în serviciu (în stația CFR Caracal), comisia de investigare consideră că personalul de locomotivă a consumat alcool în timpul serviciului, pe locomotivă. Toate aceste ultime intervenţii ale personalului de locomotivă au fost efectuate pe fondul consumului de băuturi alcoolice pe locomotivă şi a oboselii acumulate în timp, de la plecarea de la domiciliu şi până la momentul producerii accidentului feroviar”, arată raportul AGIFER.

Pagube importante

Locomotiva era în stare bună de funcționare, iar instalațiile de frânare nu prezentau probleme. La prezentarea la serviciu, cei doi mecanici au declarat, prin semnătură, că sunt odihniți și în stare normală. „Creşterea vitezei trenului s-a produs pe fondul unor erori umane, erori ce au făcut ca robinetul de aer de la primul vagon din tren să se afle pe pozitia „închis”, conducta generală de aer să fie astfel întreruptă, iar frânele automate ale trenului să nu asigure frânarea acestuia. Aceste erori au fost influențate de starea fizică necorespunzătoare a personalului de locomotivă”, arată raportul de investigare.

Pagubele materiale au fost estimate la 951.782 lei și 321.837 euro.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

18 − 5 =

ACTUALITATE
Sinucidere în spital         Bulevardul Mihai Viteazul va fi modernizat         Parcarea jefuită de pe DN 76         Polițiștii au descins la locuințele unor tineri, suspectați de trafic de cannabis și cocaină         Comori dacice impresionante traficate de un german         Despre soarta cărților…         INIŢIATIVĂ. Aleşii ALDE prezintă surse de finanţare pentru Deva         Noaptea Lungă a Industriei – În 10 mai, Cugir și Sebes         Întâlnire inedită în Cetatea Deva         INVENTARUL ȚINUT LA SECRET DE CONSILIUL JUDEȚEAN. Cât de proaste sunt drumurile Hunedoarei         S-a reluat furnizarea gazului metan la Termocentrala Mintia         Percheziții la persoane bănuite de înșelăciune. Prejudiciul depășește 200.000 de lei         DEVA. Mesaj emoţionant transmis de primarul Florin Oancea veteranilor de război         ULTIMUL EPISOD. Sarmizegetusa Regia, o istorie a furtunilor care au devastat monumentul UNESCO (IV)         Restaurarea Cetăţii Orăştiei va costa cinci milioane de euro         Nori de praf peste Hunedoara, de la combinatul siderurgic         Peste 85.000 de puieţi vor fi plantaţi în această primăvară în munţii Orăştiei         Penalizări date constructorilor Lotului III din Autostrada Lugoj – Deva         Artezienele din centrul Hunedoarei mai au de așteptat         Termocentrala Mintia a fost tăiată de la alimentarea cu gaz metan