Valea Jiului, un „second-hand” imobiliar

Lipsa de perspectivă îi alungă pe locuitorii Văii Jiului în alte zone, unde, parcă, viitorul este puţin  mai roz. Garsoniere şi apartamente se vând pe preţuri de nimic cu toate bunurile din ele, iar oamenii speră că vor găsi o viaţă mai bună în altă parte.

aeroport1Valea Jiului stă sub semnul „transhumanţei inverse”. Aşa cum au venit aici, în anii înfloritori ai mineritului, lăsând în urmă tot ce au construit până atunci, oamenii pleacă acum din Valea Jiului spre zone unde viitorul nu mai pare atât de subru şi unde există o speranţă pentru copii lor. Lasdă în urmă case şi bunuri pe care le vând la preţuri de nimic, iar fenomenul migraţiei este mult mai pregnant în cartierele muncitoreşti, aflate în zonele periferice ale oraşului. Apartamente care altădată se vidneau cu 20 – 30.000 de euro nu mai interesează acum pe nimeni, deşi preţurile au scăzut dramatic. Este o situaţie similară cu cea din perioada imediat – următoare primului mare val de disponibilizări din minerit, din anii ’96 – ’97, când locuinţele au ajuns să fie vândute şi pe o ladă de bere. Preţul unei garsoniere în cartierul Aeroport din Petroşani a ajuns şi la 2.800 de euro, iar un apartament cu două camere, mobilat, se vinde şi cu 8.000 – 9.000 de euro şi asta în rate. Sumele pot coborî spectaculos pentru cei care plătesc cash şi cei mai mult localnici spun că vând pentru că vor să plece în altă parte. „Vreau să mă mut din Valea Jiului şi am lăsat la preţ pentru că sper să îl vând. Nu mai am ce face aici”, spune un bărbat care şi-a scos apartamentul la vânzare. Nici în zonele centrale preţurile nu mai sunt ca odinioară, iar cei care ţin la sumele cerute riscă să nu încheie tranzacţia niciodată.

Au crezut în potenţialul telegondolei

Cele multe dintre locuinţele de pe piaţa imobiliară, care abundă de oferte de vânzare, sunt la periferie, acolo de unde ar fi trebuit, conform proiectului, să pornească telegondola spre Parâng.Iar asta se vede şi în ofertă, mulţi afăugând acest amănunt pentru a face locuinţa mai atractivă. Un proiect eşuat, însă, care a prăbuşit, odată cu speranţa de revigorare a turismului, şi piaţa imobiliară. La momentul demamării proiectului de dezvoltare a turismului în Parâng, preţurile locuinţelor din Aeroport au explodat, nejustificat spun agenţii imobiliari. Telegondola este doar un vis, proiectul de dezvoltare a turismului în Parâng s-a blocat, la fel ca şi tranzacţiile de pe piaţa imobiliară. Mai grav, preţurile scad în continuare şi chiar şi aşa foarte puţini sunt cei care cumpără. „În zona respectivă a fost o creştere explozivă, nejustificată spun eu. De exemplu, pe Strada Unirii nu am mai vândut o locuinţă de 7 ani. Nimeni nu cumpără în acea zonă. Oricum, preţurile vor mai scădea în general şi asta spun din 2009, când nimeni nu credea. Scad preţurile în continuare pentru că sunt foarte puţini cumpărători, extrem de puţini, aproape inexistenţi. Vom ajunge să nu mai putem să ne vindem proprietăţile. Poate 60% dintre cele pe care le-am vândut în ultimii ani sunt ale unor oameni care au plecat din Petroşani. Şi acum am câteva apartamente ale unor oameni care fie sunt pe picior de plecare, fie au plecat în Cluj, Timişoara, Bucureşti”, spune Cristian, agent imobiliar în Petroşani.

Dependenţi de minerit

Zonă monoindistrială, Valea Jiului este dependentă de minerit, iar restructurarea industriei miniere a adus declinul. Aninoasa, prima localitate din România care şi-a declarat falimentul în instanţă, poate fi considerată „proiectul” pentru ce înseamnă oraşele zonei fără exploatarea cărbunelui: oraşe moarte, fără perspectivă, în care doar bătrânii mai rămân să aştepte sfârşitul. Cei care mai lucrează în minerit, fie că sunt în „zona viabilă” simt că ziua în care peste Valea Jiului se trage cortina este tot mai aproape. Minele neviabile au trasat parcursul, până cel mai târziu în anul 2018, iar Complexul Eneregtic Hunedoara este la un pas de insolvenţă din cauza datoriilor acumulate şi a pierderilor dine xploatare.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

15 − 5 =

ACTUALITATE
Accident rutier grav pe Calea Zarandului         Accident rutier în Cristur, pe șoseaua Hunedoara – Deva         Consiliul Județean pregătește banii pentru refacerea șoselei spre Sarmizegetusa Regia         Soarta tristă a așezării romane de la Micia, locul istoric care ar fi putut aduce turiști         Un polițist din Hunedoara a prins un tâlhar, după ce l-a alergat pe străzi         ADVERTORIAL. Educația financiară este vitală pentru un antreprenor         BIROCRAŢIA SUFOCĂ ROMÂNIA. Două miliarde de euro de la UE n-au mai ajuns la drumurile patriei         INSTITUŢIA PREFECTULUI. Lista despăgubirilor a fost aprobată de Guvern         O tânără a fost jefuită în Hunedoara         Accident în Hunedoara, produs de un bărbat de 71 de ani         PROIECT PILOT. Tablete pentru elevi şi laptopuri pentru dascăli, moca, de la stat         Pagube de peste jumătate de milion de lei în judeţul Hunedoara         Aproape 200 de cadre didactice, cercetători, academicieni și scriitori au dat publicității apelul ”Dreptul la Educație”         Ministrul Turismului la Geoagiu Băi. Mircea Titus Dobre: „Ce a fost până acum a fost o pancartă”         Drumul Ilia – Gelmar se va face cu 40 milioane euro, bani europeni         Semnal de alarmă: Hunedoara înconjurată de terenuri poluate. Cât de nocive sunt haldele de steril         Imagini aeriene de pe Lotul IV al Autostrăzii Lugoj – Deva. Cum s-a lucrat (VIDEO)         Atenționare meteo: cod galben de ploi și vijelii!         Scandal în trafic cu urmări grave, filmat de un martor (VIDEO)         Accidentul rutier din intersecția de la Sântuhalm. Cine a fost vinovat