Povestea marii tragedii aviatice din 1940: „Erau peste tot morţi, mutilaţi în modul cel mai îngrozitor”

Arhivele Naţionale – Hunedoara păstrează dosarul de anchetă al celei mai mari tragedii aviatice petrecute pe raza judeţului în ultimul secol. Accidentul aviatic, soldat cu 11 morţi şi 9 răniţi, a avut loc în dimineaţa zilei de 23 august 1940, în Apuseni din nordul judeţului Hunedoara. Un avion Douglas DC-3, al companiei LARES (Liniile Aeriene Române Exploatate cu Statul) s-a prăbuşit într-o pădure de la poalele muntelui Găină, la hotarul dintre satele hunedorene Rişculiţa şi Dobroţ. De la locul accidentului, până la cel mai apropiat cătun distanţa era de circa şase kilometri, însă la locul tragediei au ajuns în scurt timp câţiva lucrători forestieri şi apoi localnici din satele din împrejurimi. Ei au fost cei care acordat primele ajutoare celor găsiţi în viaţă. „Cu mare greutate am ajuns la locul accidentului din cauza ceţei şi a ploii, care cădea mereu, precum şi a terenului frământat şi râpos, acoperit cu pădure deasă, greu de străbătut. Acolo am găsit mai mulţi lucrători sosiţi înaintea mea şi înaintea autorităţilor. Am căutat să dăm ajutor celor răniţi, căutând a-i izola dintre morţi. La lucrarea aceasta am participat circa 30 – 40 de oameni, veniţi de prin pădure”, relata Ioan Ştefea (34 de ani), un pădurar din satul Sârbi, audiat de Parchetul Tribunalului Hunedoara. „Am auzit şi eu ca şi alţii zburând pe deasupra noastră un avion cu zgomot mare şi prăbuşindu-se. M-am dus în căutarea lui. La semnele date de unii răniţi, l-am descoperit total zdrobit în mijlocul unei păduri, prăbuşindu-se pe timp de ceaţă şi ploaie mare”, declara Traian Iuanăş, un muncitor forestier ajuns printre primii la locul accidentului.

„Parcurgând o distanţă de circa 12 kilometri, cea mai mare parte pe jos, în munţi, am ajuns în cele din urmă la faţa locului, unde mi s-a înfăţişat tabloul îngrozitor al accidentului: morţi, mutilaţi în modul cel mai îngrozitor, răniţi şi avionul sfărâmat. Am putut apoi constata că o parte dintre răniţi au fost deja transportaţi de la faţa locului, lângă un mic foc improvizat în pădure. Am cerut imediat relaţiuni de la aceşti răniţi, fiindcă prezentau o stare mai uşoară, să aflăm numărul călătorilor şi identitatea lor. După ce s-a procedat la pansarea domnului secretar general Corbu din minister, eu împreună cu câţiva sosiţi am procedat la facerea tărgilor pentru transportul răniţilor, din cerşafuri aduse din comună”, declara David Golea, notarul din Rişculiţa.

Tabloul înfiorător al tragediei

Autorităţile au ajuns la câteva ore la locul accidentului, zona a fost izolată, iar sute de săteni care s-au strâns în jurul epavei au fost îndepărtaţi de jandarmi. Au rămas doar cei care încă mai acordau îngrijiri răniţilor şi care ajutau la transportarea cadavrelor.

Procurorul Marius Finţescu scria în raportul său că a fost informat s-a deplasat la locul tragediei, împreună cu prefectul Hunedoarei, cu secretarul său şi cu judecătorul de instrucţie de la Tribunalul Deva. Cei patru au mers aproape şase kilometri pe jos, până la epavă.

„Aici ni s-a înfăţişat un tablou oribil. Avion Duglas cu două motoare era sfărâmat complet şi împrăştiat pe o rază de 100 de metri. Am găsit opt răniţi cărora li se dădeau primele ajutoare, unul dintre răniţi fiind Adrian Corbu, directorul Oficiului Naţional al Propagandei. Acesta a fost trimis pe targă în Dobroţ, de unde urma să-l ia ambulanţa pentru a-l dce la spital. Printre sfărâmături avionului se aflau opt morţi”, declara procurorul. Acesta adăuga că, potrivit relatărilor martorilor oculari, care se aflau la lucru în pădure, reieşea că avionul zbura la o înălţime foarte mică şi era într-un nor de ceaţă dens. „Cum zbura la înălţime foarte mică s-a lovit de copacii pădurii, retezând pe o distanţă de circa 200 de metri vârfurile copacilor, după care s-a lovit e doi fagi mari, dintre care pe unul l-a doborât, prăbuşindu-se pe urmă şi el”, informa reprezentantul Parchetului de pe lângă Tribunalul Hunedoara.

Ancheta a mai scos la iveală faptul că avionul, care zbura pe traseul Bucureşti – Arad – Budapesta – Viena, fusese deviat de la ruta lui circa 100 de kilometri, împrejurare din care s-a stabilit că aparatele de bord s-au defectat. În avion se aflau 17 pasageri şi trei membri ai echipajului. Au supravieţuit doar nouă persoane, ziarişti, funcţionari şi comercianţi, români şi germani.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

șaptesprezece − 13 =

ACTUALITATE
S-A SCHIMBAT LEGEA „LINŞAJULUI POLITIC”. Mircea Moloţ poate scăpa de incompatibilitate         Primarul Hunedoarei și-a prezentat bilanțul primului an de mandat         Expoziție auto la Castelul Corvinilor         Accident grav în Petrila         Transport ilegal de lemne oprit de jandarmi         Cererea de eliberare depusă de Beniamin Laichici, condamnat pentru moartea a cinci oameni, a fost respinsă. Cum au motivat magistrații decizia         Cum s-au descurcat elevii hunedoreni la proba scrisă de Limba și literatura română, la Bacalaureat         Cine sunt elevii din Hunedoara cu 10 pe linie la Evaluarea Naţională         Spargere în depozitul unei firme de curierat         Un tricolor imens a acoperit Castelul Corvinilor         Liceeni din Deva, concert rock în Cetate         Cum va arăta giratoriul de juma de milion de lei de la Trident         HUNEDOARA ŞOMERILOR DE PATRIMONIU. Cu ce i-a momit Bobora pe chinezii care au vizitat județul         FOTO. Sărbătoarea din satul Aurel Vlaicu, dedicată pionierului aviației române         Tragedie pe șoseaua Deva – Brad         De ce au fost achitați doi dintre vânătorii de comori din Munții Orăștiei         Un bărbat a fost înjunghiat în fese pe o terasă din Deva         Cum se lucrează pe Autostrada Lugoj – Deva         Pregătiri pentru viitorul centru pietonal din Hunedoara         ÎN GOANA DUPĂ IMAGINE. Vicele Răzvan Mareş (PSRo), obligat să-şi cârpească propriile minciuni