Povestea marii tragedii aviatice din 1940: „Erau peste tot morţi, mutilaţi în modul cel mai îngrozitor”

Arhivele Naţionale – Hunedoara păstrează dosarul de anchetă al celei mai mari tragedii aviatice petrecute pe raza judeţului în ultimul secol. Accidentul aviatic, soldat cu 11 morţi şi 9 răniţi, a avut loc în dimineaţa zilei de 23 august 1940, în Apuseni din nordul judeţului Hunedoara. Un avion Douglas DC-3, al companiei LARES (Liniile Aeriene Române Exploatate cu Statul) s-a prăbuşit într-o pădure de la poalele muntelui Găină, la hotarul dintre satele hunedorene Rişculiţa şi Dobroţ. De la locul accidentului, până la cel mai apropiat cătun distanţa era de circa şase kilometri, însă la locul tragediei au ajuns în scurt timp câţiva lucrători forestieri şi apoi localnici din satele din împrejurimi. Ei au fost cei care acordat primele ajutoare celor găsiţi în viaţă. „Cu mare greutate am ajuns la locul accidentului din cauza ceţei şi a ploii, care cădea mereu, precum şi a terenului frământat şi râpos, acoperit cu pădure deasă, greu de străbătut. Acolo am găsit mai mulţi lucrători sosiţi înaintea mea şi înaintea autorităţilor. Am căutat să dăm ajutor celor răniţi, căutând a-i izola dintre morţi. La lucrarea aceasta am participat circa 30 – 40 de oameni, veniţi de prin pădure”, relata Ioan Ştefea (34 de ani), un pădurar din satul Sârbi, audiat de Parchetul Tribunalului Hunedoara. „Am auzit şi eu ca şi alţii zburând pe deasupra noastră un avion cu zgomot mare şi prăbuşindu-se. M-am dus în căutarea lui. La semnele date de unii răniţi, l-am descoperit total zdrobit în mijlocul unei păduri, prăbuşindu-se pe timp de ceaţă şi ploaie mare”, declara Traian Iuanăş, un muncitor forestier ajuns printre primii la locul accidentului.

„Parcurgând o distanţă de circa 12 kilometri, cea mai mare parte pe jos, în munţi, am ajuns în cele din urmă la faţa locului, unde mi s-a înfăţişat tabloul îngrozitor al accidentului: morţi, mutilaţi în modul cel mai îngrozitor, răniţi şi avionul sfărâmat. Am putut apoi constata că o parte dintre răniţi au fost deja transportaţi de la faţa locului, lângă un mic foc improvizat în pădure. Am cerut imediat relaţiuni de la aceşti răniţi, fiindcă prezentau o stare mai uşoară, să aflăm numărul călătorilor şi identitatea lor. După ce s-a procedat la pansarea domnului secretar general Corbu din minister, eu împreună cu câţiva sosiţi am procedat la facerea tărgilor pentru transportul răniţilor, din cerşafuri aduse din comună”, declara David Golea, notarul din Rişculiţa.

Tabloul înfiorător al tragediei

Autorităţile au ajuns la câteva ore la locul accidentului, zona a fost izolată, iar sute de săteni care s-au strâns în jurul epavei au fost îndepărtaţi de jandarmi. Au rămas doar cei care încă mai acordau îngrijiri răniţilor şi care ajutau la transportarea cadavrelor.

Procurorul Marius Finţescu scria în raportul său că a fost informat s-a deplasat la locul tragediei, împreună cu prefectul Hunedoarei, cu secretarul său şi cu judecătorul de instrucţie de la Tribunalul Deva. Cei patru au mers aproape şase kilometri pe jos, până la epavă.

„Aici ni s-a înfăţişat un tablou oribil. Avion Duglas cu două motoare era sfărâmat complet şi împrăştiat pe o rază de 100 de metri. Am găsit opt răniţi cărora li se dădeau primele ajutoare, unul dintre răniţi fiind Adrian Corbu, directorul Oficiului Naţional al Propagandei. Acesta a fost trimis pe targă în Dobroţ, de unde urma să-l ia ambulanţa pentru a-l dce la spital. Printre sfărâmături avionului se aflau opt morţi”, declara procurorul. Acesta adăuga că, potrivit relatărilor martorilor oculari, care se aflau la lucru în pădure, reieşea că avionul zbura la o înălţime foarte mică şi era într-un nor de ceaţă dens. „Cum zbura la înălţime foarte mică s-a lovit de copacii pădurii, retezând pe o distanţă de circa 200 de metri vârfurile copacilor, după care s-a lovit e doi fagi mari, dintre care pe unul l-a doborât, prăbuşindu-se pe urmă şi el”, informa reprezentantul Parchetului de pe lângă Tribunalul Hunedoara.

Ancheta a mai scos la iveală faptul că avionul, care zbura pe traseul Bucureşti – Arad – Budapesta – Viena, fusese deviat de la ruta lui circa 100 de kilometri, împrejurare din care s-a stabilit că aparatele de bord s-au defectat. În avion se aflau 17 pasageri şi trei membri ai echipajului. Au supravieţuit doar nouă persoane, ziarişti, funcţionari şi comercianţi, români şi germani.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

6 + trei =

ACTUALITATE
O tânără a fost jefuită în Hunedoara         Accident în Hunedoara, produs de un bărbat de 71 de ani         PROIECT PILOT. Tablete pentru elevi şi laptopuri pentru dascăli, moca, de la stat         Pagube de peste jumătate de milion de lei în judeţul Hunedoara         Aproape 200 de cadre didactice, cercetători, academicieni și scriitori au dat publicității apelul ”Dreptul la Educație”         Ministrul Turismului la Geoagiu Băi. Mircea Titus Dobre: „Ce a fost până acum a fost o pancartă”         Drumul Ilia – Gelmar se va face cu 40 milioane euro, bani europeni         Semnal de alarmă: Hunedoara înconjurată de terenuri poluate. Cât de nocive sunt haldele de steril         Imagini aeriene de pe Lotul IV al Autostrăzii Lugoj – Deva. Cum s-a lucrat (VIDEO)         Atenționare meteo: cod galben de ploi și vijelii!         Scandal în trafic cu urmări grave, filmat de un martor (VIDEO)         Accidentul rutier din intersecția de la Sântuhalm. Cine a fost vinovat         Violenţă de limbaj, bagatelizată de câţiva magistraţi hunedoreni         Lăsați copiii la școală, nu la spital! Trotuarul nu este loc de parcare         Zilele Maghiare din județul Hunedoara vor debuta vineri         Când va fi modernizat Drumul Judeţean 687 Hunedoara – Călan         Ce soartă va avea Muzeul Aurului din Brad         O nouă spargere în Hunedoara         Duminică, la Orăștie. Acoperișuri smulse și copaci doborâți de vânt         Ce venituri a adus ștrandul din Hunedoara în această vară