Hidroconstrucţia directorului Ioan Radu face bişniţă cu curent la Râuşor

Cabanierii de la Râuşor primesc energie electrică la supra preţ, livrată în condiţii dubioase de către SC Hidroconstrucţia SA, Sucursala Râu Mare-Retezat, firmă condusă de Ioan Radu. Ca furnizor (clandestin) de curent electric, Hidroconstrucţia directorului Radu a devenit un fel de „cui a lui Pepelea” care decide soarta staţiunii montane prin intermediul unui simplu întrerupător: directorul Radu poate stinge lumina în staţiune fără prea multă bătaie de cap, iar schiatul în Râuşor este realmente la mâna lui

MAIN Ioan Radu

Zona Râuşor din Retezat se află în curs de autorizare ca staţiune montană cu domeniu schiabil. Are o pârtie de schi administrată de Hidroconstrucţia, iar Primăria Râu de Mori are în curs de amenajare încă o pârtie, la intrarea în staţiune. Primele construcţii de la Râuşor au apărut încă din perioada comunistă şi, an de an, zona s-a dezvoltat ca un punct de atracţie turistică pentru agrement.

Ioan Radu, şef la butoanele staţiunii Râuşor

Alimentarea cu energie electrică a cabanelor de la Râuşor a început, „şchiop”, cu o improvizaţie prin branşamente la singura linie secundară de alimentare cu energie electrică. Distribuitorul de energie electrică Enel are o linie principală de curent până în localitatea Suseni, la 20 de kilometri de Râuşor. În prelungirea acesteia, Hidroconstrucţia SA Sucursala Râu Mare  – Retezat a construit o linie de şantier pentru lucrările de la galeriile de aducţiune secundară comandate şi plătite de Electrocentrale Haţeg. Potrivit unor informaţii neoficiale, linia de şantier a fost plătită firmei directorului Ioan Radu prin devizul general de lucrări decontate la Electrocentrale, ceea ce ar pune în dubiu calitatea firmei lui Radu de proprietar al liniei care-i aduce câştiguri frumuşele lunar. Povestea proprietăţii este complicată, motiv pentru care preferăm, pentru simplificarea relatării, să luăm de bună declaraţia lui Ioan Radu cum că linia aparţine firmei sale, Hidroconstrucţia. Singura sursă de alimentare cu energie electrică a staţiunii Râuşor este această line de şantier exploatată de Hidroconstrucţia, motiv pentru care dezvoltarea staţiunii stă la mâna directorului Ioan Radu care face legea acolo.

Energie electrică la suprapreţ

linia electica RaduCabanieri de la Râuşor plătesc energia electrică la preţ binişor mai mare decât cel stabilit pentru consumatorii casnici de Autoritatea de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE). Tariful „obez” este explicat prin faptul că linia de curent „patronată” de Radu este rudimentară şi înregistrează pierderi mari. Conform normativelor, Hidroconsctrucţia nu are dreptul să vândă curent distribuit printr-o astfel de linie electrică şi nici să obţină licenţă de furnizare şi de distribuire a energiei. Firma lui Radu face totuşi negoţ cu curent pe baza unei licenţe de furnizare ce a fost obţinută de firma „mamă”, SC Hidroconstrucţia SA Bucureşti. (De menţionat faptul că sucursala condusă de Ioan Radu este singura care a apelat la „umbrela” de la centru, toate celelalte sucursale şi-au reglementat pe cont propriu activitatea de furnizare a energiei electrice.) Facturile emise de Hidroconstrucţia nu seamănă deloc cu cele emise legal de un furnizor autorizat şi în bună rânduială cum este Enel. Firma lui Radu camuflează activitatea de vânzare cu amănuntul a energiei electrice sub forma unor activităţi de prestări servicii. Adinel Avrămesc, şeful serviciului „energie” de la Hidroconstrucţia, susţine că ei procedează corect şi că ar putea să vândă curent chiar şi fără licenţă.

Curent cu porţia, staţiune la fără frecvenţă

Directorul Hidroconstrucţia susţine că negoţul cu curent este mai degrabă un act de binefacere pentru cabanierii din zonă şi că a ajuns să-l practice după ce s-au făcut asupra sa presiuni foarte mari. „Hidroconstrucţia n-a făcut nimic clandestin şi fraudulos în cei 65 de ani de activitate. De zece ani, după finalizarea lucrărilor, linia nu ar mai fi fost necesară. De atunci linia a rămas ca urmare a solicitărilor adresate de primărie, de judeţ şi de toată lumea. Eu aş fi bucuros ca Ministerul Energiei să tragă o linie de curent la Râuşor”, a declarat Radu.

Autorităţile locale şi judeţene trebuie să găsească o soluţie legală de alimentare cu energie electrică la Râuşor dacă vor staţiune cu domeniu schiabil în Retezat. Dacă rămân la mâna directorului Radu proiectul va eşua lamentabil. Iarna trecută, turiştii au fost obligaţi să se adune în grupuri de minim zece persoane ca să primească de la Hidroconstrucţia curent pentru funcţionare teleschiului.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

patru × doi =

ACTUALITATE
Șoferul implicat într-un accident grav la ieșirea din Deva a murit         La Costești. Țurcana – Regina Munților – 2017 (FOTO + VIDEO)         Eveniment cultural. Un dar oferit celor mici         Cartierul ridicat în comunism pe muntele de fier primește o nouă șansă         Portofel pierdut, restituit păbugaşului de poliţiştii locali         Accident rutier grav pe Calea Zarandului         Accident rutier în Cristur, pe șoseaua Hunedoara – Deva         Consiliul Județean pregătește banii pentru refacerea șoselei spre Sarmizegetusa Regia         Soarta tristă a așezării romane de la Micia, locul istoric care ar fi putut aduce turiști         Un polițist din Hunedoara a prins un tâlhar, după ce l-a alergat pe străzi         ADVERTORIAL. Educația financiară este vitală pentru un antreprenor         BIROCRAŢIA SUFOCĂ ROMÂNIA. Două miliarde de euro de la UE n-au mai ajuns la drumurile patriei         INSTITUŢIA PREFECTULUI. Lista despăgubirilor a fost aprobată de Guvern         O tânără a fost jefuită în Hunedoara         Accident în Hunedoara, produs de un bărbat de 71 de ani         PROIECT PILOT. Tablete pentru elevi şi laptopuri pentru dascăli, moca, de la stat         Pagube de peste jumătate de milion de lei în judeţul Hunedoara         Aproape 200 de cadre didactice, cercetători, academicieni și scriitori au dat publicității apelul ”Dreptul la Educație”         Ministrul Turismului la Geoagiu Băi. Mircea Titus Dobre: „Ce a fost până acum a fost o pancartă”         Drumul Ilia – Gelmar se va face cu 40 milioane euro, bani europeni