Castelul Corvinilor are o nouă atracție: sala de tortură medievală

Noua sală de tortură amenajată în pivniţele din Curtea Husarilor a fost inaugurată miercuri, de reprezentanții Primăriei Hunedoara, de muzeografi și partenerii proiectului realizat în urma unei inițiative private.

Al doilea spaţiu expoziţional, după cel din Castelul Corvinilor, dedicat părţii întunecoase a Evului Mediu – torturii, vânătorii de vrăjitoare şi inchiziţiei – a fost deschis şi cuprinde zeci de instrumente folosite de torţionari în secolele trecute şi scene în care locul victimelor şi al călăilor a fost luat de manechine.

„Cred că este important să arătăm turiștilor care ajung la Castelul Corvinilor în număr din ce în ce mai mare, mult mai multe lucruri. La începutul anului am deschis Casa Breslelor, acum a fost deschisă această expoziție și vor mai urma proiecte legate de castel”, a declarat primarul Hunedoarei, Dan Bobouțanu.

Turiştii sunt invitaţi într-o călătorie în trecut, în care pot vedea cum erau pedepsiţi „ereticii”, „vrăjitoarele”, cum erau interogaţi şi „purificaţi” suspecţii şi chinurile trăite de Gheorghe Doja, unul dintre personajele istorice din trecutul românilor, ucis în prin tortură în anul 1514.

Fecioara de oţel şi Para Angoasei

Unul dintre instrumentele de tortură cele mai înfricoăştoare, expus în „muzeul” din pivniţele Castelului Corvinilor este „para angoasei”, folosită în timpul Evului Mediu ca o modalitate de a le tortura pe femeile care avortau spontan. Era destinat, de asemenea, pentru pedepsirea mincinoşilor, hulitorilor şi homosexualilor. Instrumentul în forma unei pare era inserat într-unul dintre orificiile victimei: vagin pentru femei, anus pentru homosexuali şi gură pentru mincinoşi şi hulitori. Cu ajutorul unui şurub instrumentul se extindea în interiorul corpului, pe care îl mutila. Dimensiunea perelor varia şi se diferenţia în funcţie de scopul folosirii, iar autorii care au relatat despre ele susţineau că rareori provocau moartea victimelor, care însă nu scăpau doar cu această tortură. Vizitatorii pot vedea, de asemenea, şi cum funcţiona „Fecioara de oţel”, dulapul rabatabil, care în interior era căptuşit cu instrumente ascuţite, lăsând însă loc pentru a închide în el o fiinţă umană. Odată ce era încuiată în „fecioara de fier”, cu interiorul în formă conică, victimei îi era imposibil să se mişte din cauza numărului mare de vârfuri de oţel care o înţepau din toate direcţiile. Cei care o interogau pe victimă ţipau la ea, în timp ce loveau în instrumentul de tortură, în care se afla aceasta, se arată în unele mărturii din perioada medievală. O referire la „fecioara de oţel” este legată de povestea Elisabetei Bathory, contesa din familia de nobili ungari, care ar fi ucis sute de fecioare pentru a le folosi sângele ca elixir.

Şi în Castelul Corvinilor, turiştii pot vizita o sală de tortură medievală, reamenajată din 2012. Camera şi bastionul de tortură au fost construite în secolul al cinsprezecelea şi, din informaţiile provenite de la istoricii acelor vremuri, cel puţin bastionul a fost folosit ca loc de tortură. Călăul nu doar se ocupa de execuţia capitală, dar avea şi rolul de a tortura prizonierii care îi erau aduşi. Se mergea până la jupuirea oamenilor de vii, potrivit muzeorgrafilor de la castel. Bastionul de tortură este compus din două săli, ocupate în prezent de instrumentele cu ajutorul cărora prizonierii erau schingiuţi şi ucişi în chinuri. Vechea sală de tortură a Castelului Corvinilor a funcţionat până spre sfâşitul secolului XVIII. Expoziţia care i-a luat locul cuprinde în prezent mai multe dintre instrumentele de chinuire, inspirate din Constitutio Criminalis Theresiana, codul penal al împărătesei Maria Tereza. Printre maşinăriile care pot fi văzute în încăperile castelului, regăsite în codul împărătesei Maria Tereza, sunt menghinile pentru strângerea membrelor şi trupului, instrumentele de întindere a corpului până la ruperea acestuia, scaunele de tortură dotate cu ţepi şi piroane, obiecte folosite la sugrumat şi la mutilat.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

14 + trei =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Gara Brad, la doi ani de la începerea lucrărilor de reabilitare         Scrisoarea deschisă a primarului Marcel Goia: „Autoritățile Publice Locale, bătaia de joc a Statului Român”         Traseu turistic refăcut de salvamontiști în Retezat         Rezultatele Bursei locurilor de muncă pentru absolvenţi – 19 octombrie 2018         „Trofeul Cetăţii” – turneu internaţional de şah la Centrul Cultural ”Drăgan Muntean”         Proteste la ArcelorMittal Hunedoara         La Salonul Hunedorean al Cărții, Editura Școala Ardeleană a fost la înălțime         Comunicat de presă (P): Senatoarea PNL, Carmen Hărău: Educația și cercetarea sunt scoase din agenda curentă a PSD         Imagini aeriene de pe Lotul trei al Autostrăzii Lugoj – Deva. Când va fi inaugurat         CE RĂMÂNE DUPĂ RAPORTĂRILE MĂREŢE. Incompetenţa şi angajările „pe pile” falimentează turismul hunedorean         Orchestra Metropolitană București concertează la Castelul COrvinilor         18 octombrie 1409 – ziua istorică a Huniazilor         Deva – un oraș ecologic și durabil         Scandal în jurul unui bal al bobocilor. Un preot s-a revoltat pentru tema aleasă: Demoni vă doriţi, demoni veţi avea în şcoli în loc de elevi”         Cetatea Blidaru, locul de vis din patrimoniul UNESCO, ignorat de autorități         Vârstnic jefuit în scara blocului         Lansare de carte         Zilele icoanei încep la Deva         Transporturi agabaritice pe ruta Nădlac – Hunedoara         Salonul Hunedorean al Cărții în anul Centenarului