3,2 miliarde de euro, bani europeni pierduți de proasta guvernare

Incompetență și dispreț la CNADNR

Între proiectele întârziate: autostrăzile Deva-Lugoj și Orăștie-Sibiu, dar și calea ferată Simeria-Coșlariu

 

 

Deși s-a prelungit perioada de finalizare a proiectelor finanțate pe sesiunea europeană 2007-2013, până la finalul acestui an, România a reușit, prin proastă guvernare și menținerea unui management defectuos la CNADNR, „performanța” să piardă fonduri europene de 3,2 miliarde de euro, incapabilă să finalizeze proiecte.

 

O mulțime de proiecte mari pe fonduri europene sunt departe de a fi finalizate, între ele fiind și cele ale autostrăzilor Deva-Lugoj și Orăștie-Sibiu, dar și reabilitarea căii ferate Simeria-Coșlariu. O pierdere de bani uriașă, pentru care nu își asumă responsabilitatea nimeni, după obiceiul românesc al politicienilor. Acum, România a ajuns să se milogească de Comisia Europeană, pentru că, în mod normal, miliardele de euro pierdute ar trebui să însemne finalizarea proiectelor pe banii noștri.

 

La mila Europei

 

S-a găsit, din mila Europei față de cetățenii nevinovați ai unei țări cu guvernare iresponsabilă și o clasă politică putred de coruptă, o soluție de compromis: fazarea proiectelor neterminate.

Această împărțire în două a proiectelor nu ne aduce înapoi miliardele de euro pierdute, ci, ca la omul sărac și prost, finanțarea europeană cu sumele necesare cu banii pe care i-am fi putut folosi pentru alte proiecte în sesiunea de finanțare 2014-2020. Până la urmă, la cât e România de capabilă să acceseze bani europeni, parcă nici nu mai pare așa mare pierdere – asta ca umor cinic.

Așadar, se pun pe faze proiectele mari neterminate – autostrăzi, căi ferate, rețele de apă și canalizare.

Așa cum arată hotnews.ro, faza 1 este constituită din lucrările care pot fi decontate de la Comisia Europeană din banii alocați României în perioada de programare 2007-2013 – bani care pot fi cheltuiți până la sfârșitul lui 2015. Faza 2 este constituită din lucrările rămase de efectuat – fără șanse de finalizare în următoarele săptămâni, care sunt trecute în perioada de programare 2014-2020. Așa se face că  banii alocați inițial pentru aceste lucrări sunt pierduți de România prin dezangajare automată, din perioada de programare 2007- 2013.
Bătaie de joc

 

În topul întârzierilor în finalizarea marilor proiecte pe fonduri europene este, cum era ușor de ghicit, Compania Națională de Drumuri Naționale și Autostrăzi (CNADNR), din subordinea Ministerului Transporturilor. Proiectele sunt derulate de CNADNR ca beneficiar în cadrul Programului Operațional Transport 2007-2013 care, în prezent, se află în subordinea Ministerului Fondurilor Europene dar, din 2007 până în 2014, a fost la Ministerul Transporturilor. Or, numai CNADNR are lucrări nefinalizate de aproape 1,3 miliarde de euro.
Pe primul loc, între proiectele din portofoliul CNADNR ce vor mânca banii pe care România îi putea folosi la alte proiecte, în următorii ani, se află autostrada Lugoj-Deva,  cu lucrări neterminate de 410 milioane de euro. Doar 163 de milioane de euro s-au cheltuit până acum în acest proiect.

Pe locul doi, autostrada Sebeș-Turda cu aproape 366 de milioane de euro cheltuieli nerealizate din banii europeni 2007 – 2013. Doar 128,6 milioane de euro s-au cheltuit în acest proiect.

Pe locul trei CNADNR este „minunea” de autostradă Orăștie-Sibiu, inaugurată de Ponta gata stricată, cu lucrări neterminate de 92,4 milioane de euro, din proiect realizându-se lucrări de aproape 400 de milioane de euro.

Din zona de interes a noastră, CFR se ține tare în topul întârziaților, la proiectul de reabilitare a căii ferate Simeria-Coșlariu rămânând lucrări neterminate de 377 de milioane de euro, bani pe care îi vom „fura” din cota alocată pe exercițiul financiar 2014-2020.

 

EXTRA

 

Tronsonul 3 pe Orăștie-Sibiu se deschide… mai la vară

 

„CNADNR, sub conducerea lui Narcis Neaga, atinge în fiecare zi noi culmi ale incompetenței și disprețului față de cetățeni. …De exemplu am văzut cum au încercat să paseze către Romsilva responsabilitatea blocării traficului pe Valea Oltului și cum au anunțat senini că tronsonul de autostradă Săliște-Cunta rămâne închis până vara viitoare, dar fără a preciza ce măsuri se iau și cum se finanțează”, a declarat Alexandru Nazare, fost ministru al Transporturilor.

Comentarii FB

comentarii




Răspuns la “3,2 miliarde de euro, bani europeni pierduți de proasta guvernare

  1. Nicolae

    Cati bani au pierdut Basescu si Boc ( PDL actual PNL ) la o absobtie de 5 % a fondurilor europene ? Toti au fost incompetenti si spagari dar sa recunoastem campionii ! 🙂 🙁

    Răspuns

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

patru × doi =

ACTUALITATE
LA UN AN DE LA MARELE TUN. Hoţia de la Apa Prod rămâne în scriptele firmei         MERGE ULCIORUL LA APĂ ÎN ŞOIMUŞ. Primarul Mihai Irimie are trei luni să-şi aranjeze „ploile”         Cum arată Gara Brad după cinci luni de renovare         Un an de la data la care trebuia finalizată Autostrada Deva – Lugoj         A fost deschis Târgul European al Castelelor, la Hunedoara         Accident rutier cu doi răniți la intrarea în Deva, pe Drumul Național 7         E ŞI ALDE LA GUVERNARE! Mircea Moloţ a reuşit să deblocheze proiectele europene din Ţara Haţegului         Fosta Școală 10 din Hunedoara a ajuns în paragină         DEPOUL DEVASTAT. Ultima „redută” a mocăniței din Hunedoara a fost ruinată         Tribunalul Hunedoara decide soarta spărgătorului de la Castelul Corvinilor         Sfârşit de săptămână cu Târgului European al Castelelor. VEZI Programul evenimentului         Dungi si flori in noua colectie Sense primavara-vara 2017         OMUL CU CEL MAI STUFOS CAZIER RĂMÂNE LIBER. Cu magistraţii la Judecata de Apoi         Ce soartă va avea Pasul Vâlcan, zona turistică pustie dotată cu telegondola de 33 de milioane de lei         Ludovic Orban: „Nu voi tolera coconul acela care se formează în jurul fiecărui lider”         Accident într-o intersecție din Deva         Povestea fostului securist din fruntea minerilor care a condamnat România la CEDO         Percheziții la traficanți internaționali de țigări         Un polițist a salvat un tânăr de la sinucidere         Povestea marii tragedii aviatice din 1940: „Erau peste tot morţi, mutilaţi în modul cel mai îngrozitor”