REGII RĂCORITOARELOR PE PLAI MIORITIC: Coca Cola şi Pepsi au inima şi punga românilor

Românii şi-au marcat tradiţie modernă simplă pe două brand-uri globale de răcoritoare, fără prea mari sensibilităţi la variante speciale

Bâtrânul Pepsi, pe care-l savuram şi pe vremea dinainte de 1989, rămâne drag românilor, dar potul cel mare este câştigat, totuşi, de Coca Cola, care, deşi mai tânără pe plaiurile noastre, a pus mâna pe mai mult de 50 la sută din piaţa de profil.

O analiză realizată de specialiştii KeysFin, privind rezultatele financiare ale principalilor jucători din piaţă arată că, în ciuda crizei economice, românii nu au renunţat la darul modern al băuturilor răcoritoare.

Astfel încât piaţa băuturilor răcoritoare a crescut de la 4,81 miliarde lei în 2010 la 5,04 miliarde lei în 2014, ultimul an calendaristic pentru care există cifre oficiale. Singurul an în care producătorii au înregistrat un recul a fost 2011, când afacerile din acest sector au scăzut puternic, cu aproape 2 miliarde de lei, la 3,16 miliarde lei.

Care sunt liderii pieţei

Cel mai important jucător din acest sector, în toţi aceşti ani, a fost Coca-Cola HBC România SRL, producătorul mărcilor Coca-Cola, Fanta, Sprite, Dorna, Dorna Izvorul Alb, Poiana Negri şi Nestea.

Astfel, afacerile companiei au crescut de la 1,75 miliarde lei în 2010, la 1.83 miliarde lei în 2014, vânzările Coca Cola reprezentând mai mult de 70 la sută din piaţă. Coca Cola HBC România este şi cea mai profitabilă firmă din domeniu, reuşind în 2014 un profit de 102 milioane lei, în creştere cu aproape 20 milioane lei faţă de anul 2013, însă în scădere cu aproape 80 milioane lei faţă de rezultatul din 2010.

Pe locul doi în clasamentul celor mai importanţi jucători din piaţa băuturilor răcoritoare s-a situat în ultimii cinci ani îmbuteliatorul mărcilor Pepsi, 7UP, Prigat, Lipton, Mountain Drew, Quadrant Amroq Beverages SRL, firmă preluată de PepsiCo, cu afaceri ce s-au menţinut relativ stabile în ultimii cinci ani, în jurul nivelului de 600 milioane lei.

Urmează Romaqua Group SA, compania care produce, printre altele, apele minerale Borsec, Aquatique şi Stânceni, alături de sucurile Giusto şi Quick Cola. Business-ul companiei a evoluat de la 550 milioane lei în 2010 la 560 de milioane lei în 2014, cu un record de afaceri în 2012, anul în care a depăşit pentru prima dată bariera de 600 milioane lei, apropiindu-se de nivelul celor de la Quadrant Amroq Beverages SRL.

Topul primilor zece este completat de Tymbark Maspex România SRL, European Drinks, Rio Bucovina SRL, La Fântâna SRL, Euroavipo SA, Perla Harghitei SA şi Rieni Drinks SRL, cu afaceri cumulate ce au depăşit 8,7 miliarde lei în 2014.

„Piaţa băuturilor răcoritoare a reuşit să îşi revină în ultimii ani după şocul din 2011. A fost anul în care, pe fondul creşterii TVA şi scăderii puterii de cumpărare, românii şi-au temperat cumpărăturile, fapt relevat în mai toate statisticile ce ţin de consum”, spun analiştii de la KeysFin.

Fără publicitate, nu se poate

S-a dovedit foarte clar şi pe piaţa românească: cine a investit masiv în promovare în aceşti ani a reuşit să îşi crească cifra de afaceri.

„Un business construit pe coordonate publicitare extrem de solide care a reuşit să se împună într-o piaţă în care oferta este foarte diversificată. Spoturile radio şi TV, campaniile de promovare indoor şi outdoor, asocierea cu diverse evenimente, practic prezenţa activă în toate mediile sociale au impus Coca Cola drept principala băutură răcoritoare din România”, explică analiştii.

Românul nu este pretenţios la calorii

Unul din aspectele vizate de analişti este comportamentul de consum al românilor în privinţa băuturilor răcoritoare. Din acest punct de vedere, se pare că românii sunt tradiţionalişti, mai puţin sensibili la oferte cu zahăr sau calorii lipsă.

Tocmai de aceea, spun specialiştii, faptul că Coca Cola este cea mai vândută băutură răcoritoare de la noi dovedeşte că pentru consumatorii români este esenţial în primul rând gustul şi prea puţin cantitatea de zahăr pe care o ingerează cu această ocazie.

„Este şi motivul pentru care Coca Cola dar şi celelalte companii, precum PepsiCo, insistă pe asocierea consumului de băuturi răcoritoare cu tradiţia. Să bei o cola la masă, la terasă, în diverse medii sociale este sugerată ca un exerciţiu social asociat cu comunicarea, cu relaţiile interumane”, explică cei de la KeysFin.

Aceasta este explicaţia faptului că abia în ultimii ani, jucătorii din piaţă au început, timid, să promoveze trendul healthy, asociat unor băuturi răcoritoare cu conţinut caloric redus, light, din ingridiente naturale.

„Comportamentul de consum al românilor legat de băuturile răcoritoare este unul bine definit din acest punct de vedere. Dacă, în privinţa produselor alimentare, românii sunt tot mai atenţi la calitatea şi conţinutul caloric al acestora, în privinţa băuturilor răcoritoare dar şi în piaţa berii, comportamentul este încă unul rigid, comparativ cu ceea ce se întâmplă în Occident”, spun analiştii.

Seceta aduce profit

Dacă, pentru agricultură, seceta înseamnă necaz mare şi scăderea sau chiar pierderea producţiei, pentru afacerile care produc tot ce ţine de sete, ba mai are şi gust de care îţi doreşti seceta înseamnă profit în creştere.

În asemenea condiţii, având în vedere verile tot mai lungi şi mai fierbinţi, producătorii de ape minerale, sucuri naturale şi distribuitorii de apă îmbuteliată, spun specialiştii, prind tot mai mult teren, dovadă evoluţia Romaqua Group (Borsec), Tymbark Maspex România SRL (sucurile Tymbark) şi La Fântâna (distribuitor de apă plată îmbuteliată), companii care au reuşit rezultate în creştere în ultimii ani.

„2015, cel mai secetos din ultimii 30 de ani, se anunţă a fi cel mai profitabil pentru producătorii de băuturi răcoritoare”, spun analiştii de la KeysFin. Ei consideră că piaţa va înregistra un avans sensibil, între 15-25 la sută, influenţată în mod semnificativ de reducerea TVA.

„Combinaţia secetă-preţuri reduse se dovedeşte a fi foarte profitabilă în 2015, din datele pe care le avem din piaţă.Avem semnale că există producători ale căror cifre de afaceri au crescut în această vară cu peste 25 la sută, sezonul estival 2015 fiind cel mai bun din ultimii cinci ani. Datele oficiale vor confirma, cu siguranţă, acest lucru”, au concluzionat analiştii.

Informaţiile din material au ca sursă barometrul privind starea business-ului românesc, un proiect dezvoltat de KeysFin prin analiza datelor financiare de la societăţile comerciale şi PFA-urile active din România, comunicate la Ministerul Finanţelor.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

11 + patru =

ACTUALITATE
Despre fericire și nu numai…         Petrecere de Haloween la bibliotecă         Accident rutier grav pe șoseaua Petrila – Jieț         Vagonul unui marfar a fost distrus într-un incendiu, la Simeria Triaj         Achitări în dosarul DIICOT al oamenilor de afaceri din Geoagiu, după un deceniu de anchetă și procese         A murit scriitorul hunedorean Eugen Evu         Viceprimarul din Bănița a fost condamnat. Rechizitoriul accidentului în care a murit un motociclist         Brandul Sense lansează campania aniversară „10 ani de modă românească”         Uniunea Națională a Notarilor Publici din România – Ziua Porţilor Deschise         Premierul Mihai Tudose se va afla într-o vizită de lucru în Hunedoara         Sentință definitivă pentru bătăușii din centrul Devei         Jandarmii montani au fost testați în Cheile Tăii         Ștafeta Veteranilor va trece prin Deva         Situația contractelor de deszăpezire pentru drumurile naționale din vestul țării         Cum a evoluat în 25 de ani populaţia marilor oraşe din judeţul Hunedoara         Decembrie ’89 pe mai multe voci         Rectorul Radu Sorin este cel mai bine plătit profesor din Hunedoara         Tomograf nou achiziționat de Spitalul din Hunedoara         Bine că ești tu deștept! Alegeri în Deva. Conspirație, transpirație și clăbuci         Liviu Gabriel Dumitru va fi noul șef al Școlii de Agenți din Cluj – Napoca