EXTERN. FOTOGALERIE Capodoperele arhitectonice dărâmate în America de secol XX

Intre anii 1880 si 1920 orasele americane s-au transformat complet. Au aparut curentul electric, aerul conditionat, lifturile si multe altele. Inovatiile cereau un nou tip de cladiri, asa ca si-au facut aparitia cladirile mamut.

Cladirile daramate ale Americii de secol XX

Gara Wabash din Pittsburgh. Foto: gizmodo.com

Intre anii 1880 si 1920 orasele americane s-au transformat complet. Au aparut curentul electric, aerul conditionat, lifturile si multe altele. Inovatiile cereau un nou tip de cladiri, asa ca si-au facut aparitia cladirile mamut.

O parte dintre ele au fost insa daramate la fel de repede precum au fost ridicate, victime ale aceluias progres care le-a creat. Dupa al Doilea Razboi Mondial, s-au dovedit depasite in lupta cu noul val de inventii si noua arhitectura.

Intr-o perioada in care conservarea monumentelor istorice inca nu prinsese contur, renuntarea s-a facut cu inima usoara, foarte putini fiind cei care s-au exprimat impotriva daramarii acestor capodopere arhitecturale, scrie gizmodo.com.

The Singer Building din New York

poza 1

In anul 1908, Cladirea Singer avea impresionanta inaltime de 186,5 metri. Pentru o vreme a detinut recordul de cea mai inalta cladire din lume. Insa in anii ’60 corporatiile au inceput sa se mute din zona periferica a oraselor spre centru, iar colosul a ramas fara clienti interesati sa inchirieze spatiul. Astfel, in 1968 cladirea a fost demolata.

poza 2

poza 3

Garrick Theater din Chicago

poza 4

poza 5

In prezent, Nickel este considerat unul dintre fondatorii conservarii istorice. Ca o ironie a sortii, acesta a fost ucis la varsta de 43 de ani, in timp ce incerca sa salveze ce se mai putea dintr-o alta cladire in curs de demolare, creatie a aceluiasi Louis Sullivan.

Birmingham Terminal Station din Birmingham, Alabama

poza 6

Construita la sfarsitul perioadei Victoriene, arhitectura aceaste gari era inspirata de Hagia Sophia din Istanbul ceea ce, evident, nu a fost pe placul tuturor. Gara a fost data in folosita in anul 1909 si fix 60 de ani mai tarziu a fost demolata, victima colaterala a scaderii popularitatii cailor ferate dupa ce masinile si calatoriile cu avionul au devenit din ce in ce mai accesibile populatiei.

poza 7

poza 8

Gara Wabash din Pittsburgh, Pennsylvania

poza 9

Descrisa ca fiind “cea mai frumoasa gara aflata la vest de New York” si considerata “cel mai maret zgarie-nori in stil Beaux-Arts din oras”, cladirea a fost folosita doar intre anii 1904 – 1954. Dupa doua incendii, a devenit imposibil de folosit iar autoritatile au decis sa o darame.

poza 10

Penn Station din New York

poza 11

Penn Station a reprezentat una dintre primele constructii ce au dus la mobilizarea populatiei si a arhitectilor din SUA in incercarea de a o salva. Erau inceputurile miscarii de conservare a monumentelor istorice.

poza 12

Din pacate, locuitorii orasului New Yorker nu au reusit sa opreasca demolarea cladirii in stil Beaux-Arts. Penn Station a fost pusa la pamant in 1963, la 53 de ani de la inaugurare.

poza 13

US Post Office din Boston

poza 14

Construita in 1885, aceasta cladire avea rol de oficiu postal si de parte a Trezoreriei si a fost gandita de Alfred B. Mullett, un veteran al stilului celui de-al doilea imperiu francez. Edificiul a fost criticat de multi ca fiind prea incarcat din punct de vedere al ornamentatiei. Insa pana in anul 1912 deja intrase in declin iar in 1929 a fost demolata.

poza 15

Chicago Federal Building din Chicago

poza 16

Inaugurata in anul 1905, aceasta cladire de proportii impresionante gazduia orice, de la tribunale federale la oficii postale. In 1965 autoritatile au ajuns la concluzia ca imensa constructie si-a indeplinit misiunea si ca este depasita. Prin urmare, a fost si ea pusa la pamant.

City Hall Post Office in New York

poza 17

O creatie a aceluiasi Alfred Mullett pe care l-am mentionat mai sus, posta de langa Primaria orasului New York a fost data in folosinta in anul 1905. Constructia a fost detestata de oameni, partial din cauza unui accident ce a ucis cativa muncitori care lucrau la ea. Nimic nu a reusit sa o aduca in gratiile populatiei in scurta ei viata. Intr-un final, a fost rasa de pe fata pamantului in 1939.

SURSA: smartwoman.hotnews.ro

 

 

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

nouă + 3 =

ACTUALITATE
A murit jurnalistul Andrei Dumitru Vlad         GOSPODĂREŞTE. Firma care se ocupă de deszăpeziri la Deva este pregătită să intervină         Apel umanitar. Ioan Vălean are nevoie urgentă de o transfuzie de sânge         Colecționar de antichități lăsat fără artefactele antice provenite din Munții Orăștiei         Microbuz implicat într-un accident rutier pe DN 66         Se strică vremea. Vin ninsori abundente         Premianții Concursului Internațional de Interpretare Vocală         S-a redeschis traficul rutier pe Podul peste Mureș         Hoți de lemne prinși în pădurea Petroșaniului         Când va începe restaurarea vechii biserici din Boz         Doru Vișan – fost director al Termocentralei Paroșeni, lăsat de hoți fără electrocasnice         Cât va costa intrarea la patinoar în Deva         Cetatea Devei la Târgul de Turism         Doi jandarmi au salvat o femeie din mâinile unui jefuitor         Proiectul vânzării terenului de 80.000 de metri pătrați unei companii germane a fost respins         Angajații APIA Hunedoara au continuat protestul         Hunedoara anilor 1960, descrisă de scriitori: orașul uriaşului complex de uzine unde fierbe în clocot oţelul         Brandul Sense anunta mari reduceri de Black Friday         Un vârstnic de 95 de ani a fost jefuit         Imagini de pe șantierul Lotului IV al autostrăzii Lugoj – Deva. Cum s-a lucrat