ECONOMIE. Benzina se ieftineşte!

Potrivit recomandărilor europene, accizele au drept bază de calcul cursul de schimb publicat de Banca Centrala Europeana (BCE) la data de 1 octombrie a anului precedent. Anul trecut, însă, România a găsit de cuviință să indexeze acest curs cu rata medie anuală a inflației. Asta deoarece creșterea nominală a cursului de schimb a fost aproape nulă, ceea ce ar fi dus la încasări bugetare mai mici în termeni reali.

Artificiul legislativ din 2013 a majorat încasările din accize cu 6,3% față de nivelul ce ar fi rezultat dacă nu s-ar fi modificat modul de stabilire a cursului euro/leu de referință, fapt din care pe primele șapte luni din acest an a rezultat în plus la buget suma de 786 milioane lei. Extrapolarea acestui rezultat indică un avantaj de aproape 0,2% din PIB pentru încasările bugetare în raport cu legislația anterioară.

Doar că manevra nu mai poate fi repetată pentru a păstra trendul crescător al reperului de calcul. Chiar în noile condițiile de amplificare artificial-legislativă a cursului de schimb utilizat pentru calculul accizelor, de-abia se va atinge nivelul de 4,50 lei/euro. Ceea ce ar duce o valoare situată sub cea din 2013-2014 și la diminuarea cu aproximativ cinci procente a sumelor percepute în contul acestui impozit indirect.

Concret, cursul euro/leu de la care se pleacă ar fi cel de la 1 octombrie 2013, respectiv 4,4560 lei/euro, la care se va putea adăuga procentajul de cel mult 1,2% ( creșterea medie anuală a prețurilor potrivit indicelui rezultat din utilizarea metodologiei naționale, IPC), rezultând o valoare ceva mai mare decât 4,50 lei/euro.

Cel mult, pentru că datele pe septembrie vor aduce, cel mai probabil, o nouă scădere a acestui indice după înlocuirea în structura lui de calcul a valorii anuale din septembrie 2013 cu cea din septembrie 2014 (a fost 1,88% în septembrie 2013 și este practic imposibil să se ajungă la acest nivel de la o lună la alta, după o valoare de numai 0,84% în august 2014).

Vestea bună ar fi că, dată fiind ponderea de circa 30% a accizei în costul carburanților, de exemplu, sau al altor produse accizabile, prețul acestora ar urma să scadă cam cu 1,5%, ceea ce ar avea și o influență favorabilă directă de 0,1% pe indicele general de inflație ( indirect, ar putea scade ușor și prețurile altor mărfuri prin diminuarea costurilor de transport).

SURSA: capital.ro

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

optsprezece − 10 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Accident rutier grav pe DN 7: șapte oameni au fost răniți         Ce acte a solicitat Corpul de Control din Energie de la CEH         Muncitorii de pe autostradă intră în concediu         Doi magistrați de la Tribunalul Hunedoara au ieșit la pensie         Un cor din Coreea de Sud a concertat la Castelul Corvinilor         Castelul baronului Nopcea, lăsat în ruină         Târgul de fete de pe Muntele Găina         Momente cumplite pentru tânăra care se prostitua în garsoniera pe care o împărţea cu iubitul ei         Mall-ul de servicii al Primăriei Deva a fost inaugurat         Carmen Hărău (PNL): Nu batjocoriți speranța a 5 milioane de pensionari!         Zonă cu restricții pe autostrada A1!         Răsturnare de situaţie. Procesul stimulentelor de la Petroşani o ia de la capăt         Corpul de Control al Ministerului Energiei, trimis la CEH         Clădirile Colegiului Matei Corvin vor fi reabilitate pe fonduri UE         Copil de opt ani rănit într-un accident rutier         Femeie înșelată în Hunedoara         Crimă înfiorătoare în Orăştie: un tânăr de 20 de ani a murit, înjunghiat în inimă, de un vecin         Mort în surparea din subteranul Minei Lupeni         Trubaduri în Cetatea Devei         Surpare la Mina Lupeni!