După controversele din 2014 privind programul de construcţii la autostrăzi, Guvernul promite că în februarie va fi desemnat consultantul pentru Sibiu-Piteşti, iar la primăvară se va deschide şantierul Comarnic-Braşov. Ce planuri are Guvernul pentru autostrăzi în 2015.
Necesar de finanţare pentru autostrăzi 2015: 30 de miliarde de euro
Reţeaua de autostrăzi din România, care totalizează aproape 700 de kilometri în prezent, va fi extinsă cu 50 de kilometri în acest an şi cu 200 de kilometri în 2016, a declarat ministrul Transporturilor, care estimează un necesar de finanţare de aproape 30 miliarde euro până în anul 2030.
„În acest moment avem spre 700 kilometri de autostradă în operare. În 2016, cu siguranţă finalizăm şi vom putea circula pe Sibiu-Nădlac, pe Cluj-Borş, cu o excepţie între Mihăieşti şi Suplacu de Barcău, care ar putea fi finalizată în 2017, pe Cluj-Târgu Mureş, pe Târgu Mureş-Făgăraş, pe Sibiu-Făgăraş şi pe Făgăraş-Braşov în situaţia în care vom fi extraordinar de activi. Dacă nu, în 2017. Cu certitudine vor fi încă 250 de kilometri de autostradă în 2016“, a anunţat Ioan Rus.
Referindu-se la deschiderile programate în acest an, ministrul a enumerat lotul 2 de la Nădlac-Arad (16,6 km), lotul 2 din Timişoara-Lugoj (25,7 kilometri), Gilău-Nădăşelu (8,7 kilometri) şi 4,9 kilometri pe autostrada Bucureşti-Ploieşti. Până în anul 2030, România ar urma să construiască 725 de kilometri de autostradă, 184 de kilometri de autostradă fazată şi 1.809 kilometri de drum expres, costul total fiind estimat la 28,6 miliarde de euro, inclusiv TVA. Potrivit informaţiilor prezentate de oficialii guvernamentali, sumele pentru investiţiile în infrastructură vor putea fi asigurate în următorii ani din finanţări europene de şase miliarde de euro (incluzând cofinanţarea naţională), acciza la motorină, rovinietă, concesiuni şi parteneriate public-private şi credite de la Banca Europeană de Investiţii, BERD şi Banca Mondială. Prin programele cu finanţare europeană, România are la dispoziţie un miliard de euro pentru perioada de alocare 2007-2013 şi cinci miliade de euro pentru intervalul 2014-2020.
Autostrăzi 2015. Ponta vrea acord politic pe 10 ani
Master Planul pe Transport trebuie aplicat doar pe baza unui consens pe minimum zece ani între toate forţele politice, altfel nu are rost ca experţii Ministerului Transporturilor să se apuce de treabă, deoarece va fi un eşec în lipsa garanţiilor de finanţare pe termen lung, a afirmat premierul Victor Ponta. El a precizat că documentul va trebui prezentat şi preşedintelui ţării, înainte de acordul politic. În fine, oficialii şi-au trasat şi două termene apropiate: peste două săptămâni va fi desemnat consultantul care va realiza studiul de fezabilitate pentru Sibiu-Braşov, apoi în 15 februarie va fi semnat contractul pentru Comarnic-Braşov („dacă nu, lăsăm acest proiect generaţiilor viitoare“), astfel ca la 15 aprilie să înceapă lucrările.