JURNAL VIRTUAL. O gară despre care se tace

Hunedoara a primit o mare lovitură de imagine odată cu scoaterea municipiului din rețeaua feroviară. De la 1 martie, CFR a relocat trenurile de călători de pe ruta Hunedoara – Simeria, așadar nicio locomotivă nu mai pleacă din Hunedoara, pentru o perioadă nedeterminată. În așteptarea unor vremuri mai bune, gara veche din anii 1950, frumoasă prin arhitectura, istoria și simbolistica sa, a intrat „în conservare”.

De fapt, a fost pusă sub lacăt în speranța unei degradări cât mai lente. Lăsată și ea „în conservare”, calea ferată Hunedoara – Simeria se va umple de bălării, dacă nu cumva va dispărea treptat, întâi stricată de amatorii de fier vechi, apoi, cum s-a întâmplat în numeroase alte cazuri, prin decizii manageriale.

Autoritățile și politicienii locali au primit în tăcere vestea despre soarta gării și a căii ferate. Câțiva au comentat subiectul în treacăt, nu prea mult, pe motiv că nu e treaba lor, e treaba CFR-ului. Așa o fi. Alții s-au lăudat că vor „ataca” problema. Când lumea s-a resemnat, nici ei nu au mai insistat cu declarațiile războinice. Asta e starea politicianului român, aflat în goana sa eternă după imagine. Își dă cu părerea la cald, apoi lasă lucrurile de izbeliște. Puțin reușesc să își ducă proiectele până la capăt. De fapt, mulți nici nu au proiecte, au doar idei, împrumutate deseori, pe care le enunță în speranța că vor părea utili. Apoi se întorc în fotoliile lor comode, pentru a medita la afacerile și la partidele lor.

Nenumăratele decizii luate de politicieni și autorități, ani în șir, împotriva locuitorilor pe care i-au reprezentat nu au putut ocoli și subiectul gării. Una dintre ele, cred eu, a fost faptul că în loc să modernizeze autogara veche, transformată de un deceniu într-o ruină plină de dejecții, autoritățile au decis construcția unei autogări noi, în fața Gării Hunedoarei. Nu au reușit să rezolve problema vechii autogări nici până în prezent.

În alte țări mai dezvoltate, transportul pe calea ferată este promovat fiind considerat ecologic în raport cu cel rutier. A fost un motiv suficient să se investească în el, să fie gândit în folosul oamenilor. Unele studii arată că în timp ce transporturile pe rețelele rutiere sunt responsabile cu peste 70 la sută din emisiile de dioxid de carbon și de diverse alte noxe, traficul feroviar înseamnă doar unu la sută din emisiile acestor poluanți. Noi nu suntem învățați să privim spre viitor și poate de aceea nici nu am avut grijile acestei gări și a căii ferate, nici până în ultimul ceas.

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 × trei =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Răsturnare de situaţie. Procesul stimulentelor de la Petroşani o ia de la capăt         Corpul de Control al Ministerului Energiei, trimis la CEH         Clădirile Colegiului Matei Corvin vor fi reabilitate pe fonduri UE         Copil de opt ani rănit într-un accident rutier         Femeie înșelată în Hunedoara         Crimă înfiorătoare în Orăştie: un tânăr de 20 de ani a murit, înjunghiat în inimă, de un vecin         Mort în surparea din subteranul Minei Lupeni         Trubaduri în Cetatea Devei         Surpare la Mina Lupeni!         Transporturi ilegale de lemne         Direcția Impozite și Taxe Locale Deva se mută în noul sediu         Peste 15000 de lei încasări în doar două zile la Ștrandul Municipal din Deva         Proiectul pentru reabilitarea incintei I a Cetății Devei a fost depus la ADR Vest         Încă o victimă în accidentul mortal de pe șoseaua Hunedoara – Deva         Sala de sport a fostului Liceu industrial 1 din Hunedoara a ajuns în ruină         Festivalul medieval Ioan de Hunedoara         Șoseaua spre Lacul Cinciș a intrat în reparații         Accident extrem de grav pe șoseaua Hunedoara – Deva         Accident produs la beție         Accident pe DN 66, produs de un tânăr