CUVINTE LIBERE. “Inima lui Stalin” era, parcă, mai omenoasă…

Pe când mi se cristaliza ideea că Valea Jiului trăiește cam ultima oră a mineritului, îl aud/văd la o televiziune locală pe prof.dr. Nicolae Iliaș, fost rector al IMP (atunci), vorbind despre …ultimul tren pe care îl mai poate prinde mineritul, fără a fi îngropat. Cum ne asigura recent, și cu bucurie, actualul guvern, că a găsit bani să finanțeze închiderea minelor Lupeni și Lonea. Și pleda fostul rector despre perspective reale de supraviețuire a mineritului din Vale, a vieții în zonă, fără a absolutiza că turismul ar fi singura șansă. Dimpotrivă. Studii și cercetări recente demonstrează existența în subteranul zonei a unui uriaș rezervor de metan, apoi zăcământul de cuarț și perspectiva exploatării unei surse de grafit, care împreună cu o dezvoltare programătă, organizată, nu întâmplătoare ca în prezent, a turismului vor asigura o relansare economico-socială a Văii Jiului. (Iar dacă acum vreo 40 de ani cineva cu putere- că existau și atunci deputați, care nu făceau nimic ca și actualii parlamentari, numai că ăia nu erau plătiți de noi-, dacă lua seama la ideile profesorului Eugen Peterfy, de la CSȘ Petroșani, privind dezvoltarea sporturilor de iarnă în Parâng, Valea era acum în circuitul european- nota mea).
În campanie electorală aflându-ne, profesorul considera foarte necesar sprijinul parlamentarilor din zonă, din județ, care ar afla foarte multe de la spercialiștii Universității despre soluții moderne mult mai avantajoase decât închiderea minelor. Soluții și rezolvări care s-au aplicat deja în alte țări din Europa cu minerit dezvoltat, care au depășit și evitat criza desființării mineritului. Cărbunele peste tot reprezintă încă 20-25 la sută din resursele energetice! Ceea ce nu înseamnă faliment! În plus, închiderile de mine vor dura între 3 și 8 ani, ceea ce asigură temporar niște locuri de muncă. Dar dacă nu se fac cu întreaga responsabilitate de ecologizare completă a subteranului, până la lăsarea locului total curățat de utilaje și metale, vor avea un impact dezastruos asupra apelor freatice, cu urmări catastrofale în viitorul îndepărtat.
Trecerea de la stahanovism, de la lopata botezată cu obidă “Inima lui Stalin”, la mineritul modern, ecologic și profitabil, este o realitate contemporană. Iar Universitatea din Petroșani o jalonează de ani mulți, cu suficient succes. Apropo de… inima lui Stalin, celebra lopată a minerului, mai mare cam de trei ori decât o lopată obișnuită, cu margini răscroite ca tigăile încăpătoare și greu de ridicat plină de un om obișnuit. Cândva, împreună cu lectorul universitar Gheorghe Irimie, ședul sportului la Știința Petroșani, conf. univ. Aurel Suciu, un pasionat al sportului, și prof. univ. Nicolae Lețu, am ajuns la Casa de oaspeți a Institutului. La o șuetă, o cafea și un coniac veritabil, de Apold, asortate cu niște feliuțe de cașcaval. Acolo, domnul profesor, specialist taman în…săpări miniere, parcă împovărat de o nemulțumire de-o viață, a avut o remarcă surprinzătoare. “Domnilor, de peste 30 de ani, noi, aici pe dealul ăsta al academiei noastre miniere nu am reușit încă să facem mai mică inima lui Stalin, nu am redus lopata minerului nici cu un centimetru”. Faptul că ni s-a adresat cu domnilor nu era o surpriză! Nici la Cluj, ca studenți nu ne adresam dascălilor cu tovarășe. Încă… Însă remarca aducea a revoltă față de ineficiența sprijinului academic dat muncii în subteran, în fond extracției de cărbune.
Azi, nu mai interesează pe nimeni nici lopata ca inima lui Stalin, nici speranțele fostului rector Iliaș al fostului IMP! Dar lopata dădea de lucru- și mâncare! Era parcă mai umană…

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

cinci × 4 =

ACTUALITATE
În atenția crescătorilor de ovine         Curățenie generală pe râul Zlaști         Elevă bătută într-o școală din Deva         Cetatea Devei, subiectul unui nou scandal: ce beneficii și-au dat administratorii sitului         Cum este devastată pădurea de pe Dealurile Silvașului         Soarta cimitirului din Hațeg a fost decisă de magistrați         RAPORT DE CONTURI. Dregătorii hunedoreni s-au întrecut în furăciuni         Accident rutier grav pe șoseaua Hațeg – Caransebeș         Accident rutier produs de o tânără de 22 de ani         Razii la transportatorii de lemne: o cantitate impresionantă de material lemnos confiscată de Poliție         PAS CU PAS. Căpuşa favorită a primarilor PNL a intrat în afaceri şi cu Deva         Geoparcul Dinozaurilor Țara Hațegului, cunoscut în Europa prin proiectul Danube GeoTour         Târgul de Mărțișor își deschide porțile pe 26 februarie, în Piața Unirii         Premii pentru elevii de la Liceul de Arte         Cinci incendii în ultimele zile, în orașele Hunedoarei         O femeie a pierdut 70.000 de lei pe mâna escrocilor         Mărirea și declinul pelerinajelor la Mănăstirea Prislop         Tânărul dispărut din autogara Devei a fost găsit după trei săptămâni         Tragedie pe DN 7: impact frontal între două mașini la Sântuhalm         Sarmizegetusa Regia va fi redeschisă