Cuvinte Libere. HUNEDOARA. Oameni și Legende (2)

Care are propria sa legendă, cu lumini și umbre. Lumini dinspre valoarea și tehnicitatea uzinei și calitatea producției, combinatul devenind unitate etalon a siderurgiei autohtone, mamă și tată pentru combinatele de la Galați, Târgoviște, Călărași… Atât prin transferul de tehnologii cât și prin cel de personal tehnic apt, competent să dezvolte noi uzine de produs oțel și semifabricate siderurgice. Umbre, dinspre dintele tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, mereu nemulțumită că “Faur de la Hunedoara” nu le prea avea pe astea cu “sărut mâna, să trăiți !”… Însă Ceaușescu îl aprecia, l-a promovat ministru, pentru a gestiona creșterea producției de oțel în toate combinatele, dar ceea ce spera el devenea tot mai costisitor iar criza petrolului și costul importurilor și transporturilor de minereu, cocs, nu numai că nu permiteau îndeplinirea acelor visuri, dar chiar au redus producțiile din anii 70. Iar Sabin Faur avea să ajungă la Călărași, pentru a accelera încheierea investițiilor în noul combinat și a porni laminorul de șine pentru calea ferată. Ceea ce nu avea să se mai întâmple… Ba, chiar a dispărut acel combinat… După o investiție enormă pentru stabilizarea terenului de peste 600 de hectare pe care s-a înălțat, cu infrastructuri masive din beton înfipte în sol nisipos. Te și miri cum astăzi nu se poate stabiliza o bucată de banală autostradă… După cum au dispărut și combinatele de la Hunedoara și Călan, Târgoviște, Câmpia Turzii… Ba chiar și cel de la Galați, nemaifiind al nostru…
La Hunedoara și-a refăcut cariera de constructor și inginerul Mircea Ciorapciu. Condamnat pe viață, pedeapsă comutată în 25 de ani de muncă silnică, primită în celebrul proces al “sabotorilor” de la Canalul Dunăre-Marea Neagră, pe vremea lui Gheorghiu- Dej; a înscenărilor politice de condamnare a dușmanilor construcției socialiste. Proces inventat pentru motivarea insuccesului imaginat de Stalin și transmis liderului PMR, drept cea mai ieftină cale de transport. Omagiată și de Petru Dumitriu sub titlul “Drum fără pulbere”. Utopie la vremea sărăciei de-atunci, iar eșecul trebuia pus în spinarea cuiva, și așa au fost găsiți țapii ispășitori în inginerii și tehnicienii însărcinați cu înfăptuirea lucrării. Grup masiv, în care s-au pronunțat pedepse capitale și mulți ani de închisoare și de închisoare pe viață. Între care s-a numărat și Mircea Ciorapciu, grațiat, inginer șef coordonator la ICSH (Întreprinderea de Construcții Siderurgice Hunedoara), distins cu Steaua RSR gradul IV, în 1968. Dar nu ca recompensă cum s-ar putea înțelege, mai ales că, cârcotași din naștere, românii chiar spuneau că Ceaușescu a vrut să se răzbune pe Dej și prin grațierile, celebre în epocă, ale condamnaților politici…

(Va urma)

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

2 + 5 =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
FINAL DE PROTEST. Preşedintele Mircea Bobora a stins conflictul. Nunu Brilinsky se întoarce la Sarmizegetusa Regia         Restricțiile de circulație de pe autostradă s-ar putea prelungi         Hunedoara premiată la Gala de excelență         Lansare de carte la muzeul din Brad         Violență într-un cartier al Devei         Razii la depozitele de lemne. Ce amenzi au dat polițiștii         Spărgător de mașini prins în flagrant         Jaf în pădurile României/ 23.000 mc de lemn tăiați numai din Parcul Național Retezat și Defileul Jiului!         Dolarul atinge un nou maxim al ultimelor 16 luni         Cum poate fi rezolvată problema trecerii de pietoni mortale de la Sântandrei         CÂT PREŢ POŢI PUNE PE CUVÂNTUL LOR? Costel Avram, administratorul judeţului, se încurcă în minciuni         PROTEST, ZIUA A ŞASEA. Preşedintele Mircea Bobora dă o soluţie cu amânare         Fabrica din Băcia rămâne închisă         Noi dotări pentru pietonala din Hunedoara         LEGE BLOCATĂ. Pensiile minerilor și siderurgiștilor vor fi recalculate. Nu se știe când!         Uzina de mașini de spălat Bosch a primit autorizație de construire. Va fi ridicată în 12 luni         Vernisaj: Orăștia și Marea Unire         Lucrările de pe Autostrada Lugoj – Deva, gata abia în vara anului 2019         A început plantarea arborilor pe centrul pietonal din Hunedoara         Accident rutier în Petroșani