11.3 C
Deva
vineri, martie 29, 2024

Cuvinte Libere. Deva-Anchorage cu trenul – o utopie încă 100 de ani!

foto editorial Nicolar StanciuDistanța dintre Anchorage și Fairbanks, o verticală pe harta Alaskăi, este de 578 kilometri și se parcurge cu trenul comun – de marfă și persoane – Alaska Railroad în 12 ore, în condiții de iarnă grea, cu zăpezi eterne și temperaturi foarte joase (cele mai blânde -7 C). Distanța între Deva și București este 400 de kilometri, să zicem, și se parcurge, în plină vară, în 10 ore cu acceleratul, actualmente Interregio. O rușine a tehnicii și a CFR-ului, în special! Deosebirea între CFR și Alaska Railroad este însă mult mai evidentă în privința punctualității trenurilor aparținând celor două… Lumi. Că asta ne desparte de civilizație: două Lumi!

În vastul ținut nordic aparținând SUA datorită unui român, generalul Gheorghe Pomuț, care a negociat, în calitate de consul al SUA la Moscova, cumpărarea Alaskăi de la Rusia, trăiesc destui localnici izolați și la mari depărtări unii de alții. De aceea, în lungul căii ferate nu sunt gări, numai în așezări mai dens populate, Talkeeta, de pildă. Însă, în lungul acelei căi, sunt plantate mici panouri cu numele celui ce-și trăiește veacul în pustietatea de gheață, la 3-8 kilometri de linia ferată, la care ajung pe jos ori cu sania, până la… parul cu numele lor. Unde oprește trenul la ora exactă, fără excepție!, pentru a se urca în tren, în vagoane confortabile, călduroase…
Gara Deva. Zilele trecute părea chiar vie. Trei îngrijitoare, una cu mătura, două manevrând un utilaj de spălare pardoseli, și un șef, după aspect și ținută mândră de parcă el ar fi inventat… locomotiva, se foiau în jurul tichiei de mărgăritar. Nu conta că pe scaune mizere, lângă coșuri de gunoi negolite așteptau mulți călători un Interregio, care de la București acumulase 60 de minute întârziere. Iar a doua zi același Interregio – la chestiile ușurele, cu denumiri bombastice copciulim rapid, la seriozitate nu! -, dar în sens invers, de la Arad, a ajuns aproape în grafic, însă până-n București a adunat tot 60 de minute întârziere. Și mă gândesc ce ar fi pățit tânăra femeie cu un bebeluș în brațe, după 3 kilometri de înotat prin troiene, ca să ajungă la… parul cu numele ei, pentru a merge până la Talkeeta cu Railroad-ul de Alaska, dacă și ăla întârzia 60 de minute?!
O ştire BBC ne spunea, prin 2011, că în viitor e posibil să se construiască un tunel submarin de cale ferată care să traverseze Strâmtoarea Bering. Ideea aparţinea ruşilor, şi acesta ar putea avea lungimea de 105 km, dublul tunelului de sub Canalul Mânecii… S-ar putea, astfel, lua trenul din Bucureşti către Moscova și de aici, cu Transsiberianul, către extremitatea estică a Rusiei. Apoi în Alaska, pe sub Strâmtoarea Bering…
Știrea BBC nu face referire la România. Asta e fantezia unor SF-iști autohtoni. Mai întâi, în următoarea sută de ani, CFR trebuie să atingă nivelul din 1980 al Căilor Ferate Franceze… De unde-și trage numele. Dar, Gara Deva, ca exponent al CFR-ului, dă semnalul că noi ne aflăm abia la începuturile transporturilor feroviare. Iar CFR va rămâne doar numele unei… echipe de fotbal clujene.

Știri Similare

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Stai conectat

17,116FaniÎmi place
110CititoriConectați-vă
7,410AbonațiAbonați-vă
spot_img

Știri Recente

/*ADNOW*/