Cuvinte Libere. De la Deva la Viena, cu A8 pe autostrăzi ungurești (II)

Ajunși la Viena pe autostrăzi ungurești, am revelația că “De la Deva la Viena” e un titlu mai potrivit decât “De la Bârca la Viena”, cartea lui Adrian Păunescu… Deva e mai aproape de Viena – fizic, pe hartă, istoricește și sentimental, și, să nu vă supărați, ardelenește. Suntem legați de Viena și prin Avram Iancu, pe care îl revendicăm la Țebea, unde avem Sărbători Naționale tradiționale, folosite deseori și cu parșivie drept agenți electorali… Silviu Dragomir, din Gurasada, a fost student al Universității din Viena, apoi cercetător în arhivele acesteia. Enciclopedist de anvergură al Europei contemporane lui, precursor al culturii naționale ne leagă și el de fosta capitală a Imperiului, care dă personalitate occidentală Transilvaniei și Bucovinei… Deveanul Octavian Groza, ambasador la Viena, l-a inspirat pe Adrian Păunescu să scrie cartea menționată, o proză… poetică. În care, după nopți de povești cu ambasadorul nostru, i-a pus întrebarea președintelui de-atunci: Când ne veți cere să scriem istoria adevărată a acestui popor? Rămasă retorică și astăzi! Dacă nu chiar mai îndreptățită azi, când minciunile și falsurile încarcă și îngroașă Istoria României cu o ipocrizie tot mai sufocantă.
Vis-a-vis, vizavi cum ar veni, de Ambasada României de pe Prinz Eugen str. no. 60, se află Palatul Belvedere, care ne leagă la propriu, de mâini și de picioare, de Viena… Palatul în care Europa vremii decisese sfârtecarea nordului Transilvaniei prin celebrul Diktat de la Viena din 30 august 1940. Nume care dădea identitate și unui măreț hotel din Cluj, tocmai din Cluj!, dar pe care președintele îl retrăsese la insistențele Poetului. Preluate de la un cetățean clujean, care nu putea suporta cuvântul Belvedere, care domina orașul de sub Feleac, înscris feeric pe un hotel de pe Cetățuie…
Nume reapărut în democrație… Semn că viitorul se întoarce în trecut?! Deși Excelența sa, ambasadorul Traian Chebeleu se străduia să ne lămurească explicit că actualii lideri ai Europei nu vor decât ca România să se încadreze cât mai repede și confortabil în civilizația bătrânului continent. Și tocmai de aceea, în acea zi de început de iunie 2003, un grup masiv de reprezentanți ai serviciilor publice din România se afla la Viena, la Camera Federală de Comerț a Austriei. Pentru a căuta și stabili oportunități de parteneriat în dezvoltarea rețelelor de drumuri locale, de ape, cadastru, geodezie și cartografie, investiții comunale, salubritate și ecologie… Acțiune organizată de Ministerul Administrației Publice și Ambasada României de vizavi de Belvedere… La care reprezentantul Patronatului Drumarilor din România, rezident în Deva, ing. Titus Ionescu, a prezentat o comunicare urmată de dezbateri de un surprinzător interes din partea gazdelor… Dar, ca toate marile inițiative românești, și simpozionul de la Viena a rămas o promisiune…
Însă Viena de-atunci, ca și Parisul, era destul de… închisă la culoare, în ton cu imigrația de culoare și necurățenia străzilor. Fapt total ne-nemțesc! În schimb, viața e scumpă, mai cu seamă de când cu plățile în Euro. Iar pe străzi, chiar în plin centru, se vorbea mai puțin nemțește; ba chiar mai mult rusește și arăbește… Și nu doar datorită sediului impunător al OPEC, pe lângă care treceam mereu…

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

cinci × patru =

ACTUALITATE
Microbuz implicat într-un accident rutier pe DN 66         Se strică vremea. Vin ninsori abundente         Premianții Concursului Internațional de Interpretare Vocală         S-a redeschis traficul rutier pe Podul peste Mureș         Hoți de lemne prinși în pădurea Petroșaniului         Când va începe restaurarea vechii biserici din Boz         Doru Vișan – fost director al Termocentralei Paroșeni, lăsat de hoți fără electrocasnice         Cât va costa intrarea la patinoar în Deva         Cetatea Devei la Târgul de Turism         Doi jandarmi au salvat o femeie din mâinile unui jefuitor         Proiectul vânzării terenului de 80.000 de metri pătrați unei companii germane a fost respins         Angajații APIA Hunedoara au continuat protestul         Hunedoara anilor 1960, descrisă de scriitori: orașul uriaşului complex de uzine unde fierbe în clocot oţelul         Brandul Sense anunta mari reduceri de Black Friday         Un vârstnic de 95 de ani a fost jefuit         Imagini de pe șantierul Lotului IV al autostrăzii Lugoj – Deva. Cum s-a lucrat         O companie germană va deschide o fabrică în Hunedoara         CUM DISPAR COMORILE SATELOR. Bisericile de lemn ale Hunedoarei stricate de proiectele de restaurare         Raportul IPJ. Ultima lună din mandatul fostului șef al IPJ Hunedoara, Liviu Dumitru         Cursele de taxi mai scumpe cu un leu pe kilometru în Hunedoara