Cuvinte Libere. De la Deva la Viena, cu A8 pe autostrăzi ungurești (II)

Ajunși la Viena pe autostrăzi ungurești, am revelația că “De la Deva la Viena” e un titlu mai potrivit decât “De la Bârca la Viena”, cartea lui Adrian Păunescu… Deva e mai aproape de Viena – fizic, pe hartă, istoricește și sentimental, și, să nu vă supărați, ardelenește. Suntem legați de Viena și prin Avram Iancu, pe care îl revendicăm la Țebea, unde avem Sărbători Naționale tradiționale, folosite deseori și cu parșivie drept agenți electorali… Silviu Dragomir, din Gurasada, a fost student al Universității din Viena, apoi cercetător în arhivele acesteia. Enciclopedist de anvergură al Europei contemporane lui, precursor al culturii naționale ne leagă și el de fosta capitală a Imperiului, care dă personalitate occidentală Transilvaniei și Bucovinei… Deveanul Octavian Groza, ambasador la Viena, l-a inspirat pe Adrian Păunescu să scrie cartea menționată, o proză… poetică. În care, după nopți de povești cu ambasadorul nostru, i-a pus întrebarea președintelui de-atunci: Când ne veți cere să scriem istoria adevărată a acestui popor? Rămasă retorică și astăzi! Dacă nu chiar mai îndreptățită azi, când minciunile și falsurile încarcă și îngroașă Istoria României cu o ipocrizie tot mai sufocantă.
Vis-a-vis, vizavi cum ar veni, de Ambasada României de pe Prinz Eugen str. no. 60, se află Palatul Belvedere, care ne leagă la propriu, de mâini și de picioare, de Viena… Palatul în care Europa vremii decisese sfârtecarea nordului Transilvaniei prin celebrul Diktat de la Viena din 30 august 1940. Nume care dădea identitate și unui măreț hotel din Cluj, tocmai din Cluj!, dar pe care președintele îl retrăsese la insistențele Poetului. Preluate de la un cetățean clujean, care nu putea suporta cuvântul Belvedere, care domina orașul de sub Feleac, înscris feeric pe un hotel de pe Cetățuie…
Nume reapărut în democrație… Semn că viitorul se întoarce în trecut?! Deși Excelența sa, ambasadorul Traian Chebeleu se străduia să ne lămurească explicit că actualii lideri ai Europei nu vor decât ca România să se încadreze cât mai repede și confortabil în civilizația bătrânului continent. Și tocmai de aceea, în acea zi de început de iunie 2003, un grup masiv de reprezentanți ai serviciilor publice din România se afla la Viena, la Camera Federală de Comerț a Austriei. Pentru a căuta și stabili oportunități de parteneriat în dezvoltarea rețelelor de drumuri locale, de ape, cadastru, geodezie și cartografie, investiții comunale, salubritate și ecologie… Acțiune organizată de Ministerul Administrației Publice și Ambasada României de vizavi de Belvedere… La care reprezentantul Patronatului Drumarilor din România, rezident în Deva, ing. Titus Ionescu, a prezentat o comunicare urmată de dezbateri de un surprinzător interes din partea gazdelor… Dar, ca toate marile inițiative românești, și simpozionul de la Viena a rămas o promisiune…
Însă Viena de-atunci, ca și Parisul, era destul de… închisă la culoare, în ton cu imigrația de culoare și necurățenia străzilor. Fapt total ne-nemțesc! În schimb, viața e scumpă, mai cu seamă de când cu plățile în Euro. Iar pe străzi, chiar în plin centru, se vorbea mai puțin nemțește; ba chiar mai mult rusește și arăbește… Și nu doar datorită sediului impunător al OPEC, pe lângă care treceam mereu…

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

13 + optsprezece =

ACTUALITATE
Campanie preventivă pe teme de educaţie rutieră         Doi ani de întârziere la Autostrada Lugoj – Deva         Accident mortal pe DN 7, cu motocicleta         Marius Surgent, deputat ALDE Hunedoara: „În coaliția PSD-ALDE nu s-a discutat niciodată despre modificări la Pilonul II de pensii”         Premii la Concursul Euroregional „Eugen Cuteanu”-Timişoara         Ștrandul din Hunedoara se deschide în 1 iunie         Cupa Ioan Corvin         Au început lucrările de reabilitare a Străzii Gheorghe Barițiu         Trofeul Micului Cititor         Poliţiştii au confiscat peste 80 de metri cubi de lemne         Zeci de oameni au căutat un bătrân dispărut în munți         Povestea hunedoreanului Ioan Cosmescu, inventatorul devenit faimos în SUA         Peste 80 de absolvenți ai Colegiului Tehnic ”Transilvania” și-au luat rămas bun de la anii de liceu         ,,Sportul devean în acțiune” a ajuns la final         Accident la intrare în Deva         Șoferul unui camion cu rumeguș a blocat traficul pe DN 66         Concurs controversat în administrația locală         Infrastructură/ “Drumul lui Mihai Viteazul” – investiția spre nicăieri         Tragedie la Mina Livezeni: un miner a murit strivit de o piesă de 150 de kilograme         DOCUMENTAR. Calea ferată Deva – Brad, realizată în 50 de ani şi distrusă după un deceniu