Cuvinte Libere. De la Deva la Viena, cu A8 pe autostrăzi ungurești (I)

În vara anului 2003, într-o fericită împrejurare, am luat calea bătătorită spre Viena de mulți înaintași ardeleni și transilvăneni. Nu călare, nu cu trăsura, nu cu trenul… Ci, cu o superbă limuzină A8 (Audi), la vremea aceea foarte rară pe drumurile prăfuite la propriu și praf deteriorate ale României, la volanul căreia se… școlea Florin State, pentru a fi azi cărăuș european cu un truck… Și înjuram în gând pe cineva…(La Congresul Drumarilor din România, de la Iași, 1998, ministrul transporturilor în funcție, Traian Băsescu, a declarat ferm că România nu are nevoie de autostrăzi!) Și, să-mi iertați aroganța cu înaintașii, dar și noi mergeam la Viena la o manifestare de larg interes, organizată la Camera Federală de Comerț a Austriei, privind dezvoltarea parteneriatului dintre Austria și România în serviciile publice. Fără umbră de teamă că se reface Imperiul, ci doar că redevenim furnizori ai noului Imperiu…
Intrând în Ungaria, țara vecină (cândva, pur propagandistic, se zicea “și prietenă”, venind minciuna dinspre Tratatul de la Varșovia), pe la Mako- Szeged și pe autostrăzile M43, M5, M0, M6, M7, mi-amintesc că în urmă cu doar 20 de ani, Ungaria nu avea niciun metru de autostradă. Și îmi plăcea să le spun asta celor de la masa presei din Sportcsarnok, unde se desfășura Campionatul Mondial de Gimnastică. Lume multă, lume bună, care la ora 11 elibera masa, scaunele și sculele gazetărești, că-și făcea intrarea în incinta palatului camionul cu mostre al Hungarovin. Și așa am constatat că, în general, poporul ziariștilor e un popor secetos… Sala, cum nu mai văzusem alta, nu mai există demult, arzând. Dar ungurii au făcut imediat o alta, deși nu dominau gimnastica precum România. Care abia acum are o sală de sport… ca-n Europa. La Cluj, mai aproape de Europa, nu în aroganta Capitală… Iar cronicarul ziarului de la Poalele Cetății, vecin cu Lotul Olimpic de Gimnastică Feminină, și-a zis că nu e profesional să nu fie prezent la Budapesta. Am reușit să primesc acreditarea oficială, ca membru al Asociației Internaționale a Presei Sportive. Dar ziarul nu avea în buget cheltuieli pentru deplasări în străinătate și am ajuns la Budapesta cu o Dacia 1300, cu acte în regulă, însă fără cazare, fără mâncare… Noroc că profesorul Mihai Bănulescu, fie-i țărâna ușoară!, directorul școlii, m-a plasat pe blat, dar cu acceptul organizatorilor, în hotelul de la Nepstadion, într-o încăpere cu Valer Puia și Octavian Belu, relativ nou-sosiți la Deva, după… evadarea soților Karoly în USA, la începutul lui 1981. Nici relatări de la fața locului nu puteam transmite, deși nea Aurel Neagu, redactorul șef al ziarului Sportul, îmi oferise două-trei minute din timpii săi de relatări…
Faptul că marea competiție s-a încheiat cu intonarea Imnului nostru și înălțarea pe marele catarg a Steagului nostru, pentru succesul extraordinar al Ekaterinei Szabo la sol, în ritmurile unui ceardaș de la mama lui, faptul a răsplătit umilința cronicarului și a vremurilor…
…Așadar, după 20 de ani, din nou prin Ungaria, dar pe autostrăzi. Erau deja vreo trei terminate, vreo șapte începute… În timp ce România a rămas cu acei 113 kilometri cu care în 1983 mă făleam în Budapesta… (Va urma).

Comentarii FB

comentarii




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

4 × patru =

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

ACTUALITATE
Prins la furat de cablu, pe calea ferată         Gara Brad, la doi ani de la începerea lucrărilor de reabilitare         Scrisoarea deschisă a primarului Marcel Goia: „Autoritățile Publice Locale, bătaia de joc a Statului Român”         Traseu turistic refăcut de salvamontiști în Retezat         Rezultatele Bursei locurilor de muncă pentru absolvenţi – 19 octombrie 2018         „Trofeul Cetăţii” – turneu internaţional de şah la Centrul Cultural ”Drăgan Muntean”         Proteste la ArcelorMittal Hunedoara         La Salonul Hunedorean al Cărții, Editura Școala Ardeleană a fost la înălțime         Comunicat de presă (P): Senatoarea PNL, Carmen Hărău: Educația și cercetarea sunt scoase din agenda curentă a PSD         Imagini aeriene de pe Lotul trei al Autostrăzii Lugoj – Deva. Când va fi inaugurat         CE RĂMÂNE DUPĂ RAPORTĂRILE MĂREŢE. Incompetenţa şi angajările „pe pile” falimentează turismul hunedorean         Orchestra Metropolitană București concertează la Castelul COrvinilor         18 octombrie 1409 – ziua istorică a Huniazilor         Deva – un oraș ecologic și durabil         Scandal în jurul unui bal al bobocilor. Un preot s-a revoltat pentru tema aleasă: Demoni vă doriţi, demoni veţi avea în şcoli în loc de elevi”         Cetatea Blidaru, locul de vis din patrimoniul UNESCO, ignorat de autorități         Vârstnic jefuit în scara blocului         Lansare de carte         Zilele icoanei încep la Deva         Transporturi agabaritice pe ruta Nădlac – Hunedoara